Nakon godina razvoja zbog strogih emisionih normi, sada je fokus industrije na smanjenju CO₂ emisija i primeni alternativnih goriva, stoji u pregledu trendova i rešenja koja najavljuju novu eru u razvoju traktora, objavila je Agritechnica u susret ovom najvećem sajmu poljomehanizacije.
Najveći svetski sajam poljoprivredne mehanizacije, Agritechnica 2025, donosi brojne novitete u svetu traktora. Dok neki proizvođači svoje inovacije već otkrivaju i prijavljuju za takmičenje Agritechnica Innovation Award, drugi ih čuvaju za službenu premijeru u novembru. Pregled trendova pokazuje da su poznata brojna rešenja koja najavljuju novu eru u razvoju traktora, objavila je na svojoj službenoj stranici Agritechnica.
Nakon godina razvoja zbog strogih emisionih normi, sada je fokus industrije na smanjenju CO₂ emisija i primeni alternativnih goriva. Mnogi proizvođači već nude motore koji mogu da rade na metil estar (tzv. RME eng. Rapeseed Methyl Ester) i hidrogenizovano biljno ulje (HVO) – odnosno goriva koja mogu da zamene dizel bez tehničkih prilagođavanja.
Istražuju se i mogućnosti primene etanola i vodonika. Posebno zanimljiv je primer Case IH Puma 240, prilagođen tržištima poput Brazila, koji koristi modifikovani šestocilindrični motor na etanol.
Proizvođači razvijaju nove sisteme koji povećavaju sigurnost i smanjuju trošenje kočnica. CNH korporacija poznata po svojim brendovima CASE i New Holland je u svoje velike traktore ugradila dekompresione ventile koji povećavaju otpor motora pri spuštanju nizbrdo, dok Fendt nudi "hidrauličnu pomoćnu kočnicu“ koja pretvara kinetičku energiju u toplotu.
Fendt, kao deo AGCO korporacije, takođe uvodi funkciju AdaptivePower, kojom vozač može da smanji izlaznu snagu traktora radi uštede goriva i zaštite priključaka.
Proširuju i svoj poznati VarioDrive pogon na nove serije traktora, dok CNH i kompanija JCB razvijaju sopstvene beskonačno promenjive menjače (CVT). Posebnu pažnju privlači inovativni AEBI Schmidt LT3 sustav koji eliminiše potrebe za diferencijalima i omogućava da se sva četiri točka okreću istom brzinom, čime se poboljšava vuča i sigurnost, posebno na nagibima.
Proizvođači takođe uvode sisteme za automatsko podešavanje pritiska u gumama i centralno podmazivanje. Novi CNH traktori imaju i nezavisno vešanje s integrisanim disk-kočnicama, što povećava udobnost i stabilnost.
Veliki traktori sve češće imaju dva odvojena hidraulična kruga i zasebne rezevoare za ulje radi čistijeg i efikasnijeg rada. Standardni su load-sensing (LS) sistemi, a novitet su elektronski LS sistemi (e-LS) koji omogućuju digitalnu komunikaciju između traktora i priključaka. Fendt i nemačka kompanija ROPA predstavili su "e-LS connect“, ISOBUS rešenje koje eliminiše potrebu za LS kablovima.
Iako su baterijski traktori još u ranoj fazi, sve više proizvođača ulazi na tržište. Kineski ZSHX XEEVO E904i nudi električni traktor snage do 90 kW po ceni od oko 100.000 evra, s mogućnošću brzog punjenja u sat vremena. John Deere će predstaviti E-Power traktor snage 130 KS s baterijom do 195 kWh i mogućnošću autonomne vožnje uz LiDAR i kamere.
Indijski TAFE najavljuje dizel-električni hibrid, dok Zoomlion razvija električni pogon za traktore do 400 KS. Startap kompanije poput TADUS i ONOX takođe razvijaju inovativne električne sisteme s više motora i zamenjivim baterijama.
Elektronika i pametni sistemi postaju ključni deo modernih traktora. Claas uvodi "adaptivni sistem upravljanja pogonom“ koji automatski prilagođava motor i menjač prema opterećenju, dok Deutz-Fahr predstavlja ADAS sistem s funkcijama poput upozorenja na napuštanje trake, prepoznavanja znakova i detekcije prepreka.
Lindner SmartLift2 olakšava rad s prednjim utovarivačima, a sve više proizvođača razvija sisteme koji automatski koče prikolice pri spuštanju nizbrdo radi veće sigurnosti.
Tagovi
Autor