Film "Posle zime, proleće" redateljke Judit Lit bavi se poljoprivrednom zajednicom u regionu Périgord na jugozapadu Francuske koja se suočava s dubokim promenama, od starenja stanovništva, nestanka malih porodičnih gazdinstava i tradicije.
Judit Lit, autorka filma "Posle zime, proleće" ("After Winter, Spring"), rođena je i odrasla na farmi u Pensilvaniji. Krajem prošlog veka preselila se u region Périgord na jugozapadu Francuske i tamo zatekla poljoprivrednu zajednicu koja se suočava s dubokim promjnama.
Starenjem stanovništva, nestankom malih porodičnih gazdinstava i borbom za očuvanje vekovnih tradicija usled pritisaka modernog tržišta i globalizacije. Zato je odlučila da ispriča njihovu priču.
Osnovna ideja njenog filma jeste pitanje s kojim se suočava ova ruralna zajednica: hoće li oni biti poslednja generacija porodičnih poljoprivrednika u regioni koji se neprekidno obrađuje više od pet hiljada godina?
Ispreplićući svoju priču s njihovom, autorka Lit istražuje prirodu života na selu i uticaj ubrzane modernizacije na porodice čiji opstanak zavisi od zemlje.
Ako nema pčela, nema ni nas - to znamo svi, ali zašto nas nije briga?
"Tokom 50-ih imali smo tri-četiri krave. Sada ih imamo više od sto, a zarađujemo isto novca“, kaže mlekar Olivier, pokušavajući da objasni kako se nalaze u začaranom krugu.
Moraju da rade više da bi zarađivali isto jer je sistem postavljen tako da profit ide prema vrhu lanca, a ne proizvođaču. Iako cene hrane u prodavnicama neprestano rastu, farmeri taj rast često ne osete - najveći deo profita uzimaju posrednici: prerađivači, distributeri, trgovci.
A film je snimljen pre deset godina. I to u jednoj od najvećih poljoprivrednih sila u Evropskoj uniji.
Melanholični prikaz propadanja sela, prepun nostalgije i autentičnih ispovesti, smešten je u kontekst ere brzog rasta mega-farmi, širenja predgrađa, novih pravila Evropske unije i smanjenja poljoprivrednih subvencija.
Poljoprivrednici, mladi i stari, prisiljeni su da se suoče se s izazovima koji prete samom postojanju njihovih malih porodičnih farmi. Sela su sve praznija, a tradicionalan način života sve ređi.
O tome priča baka Nanou, koja ističe kako joj ne nedostaje "vreme drvenih cipela“, ali smatra da mnogi nisu bili spremni da se nose s novim vremenom koje, iako tehnički naprednije, donosi nesigurnost, gubitak zajedništva i sve veću udaljenost čoveka od zemlje.
Rediteljka se takođe bavi razlikama između američkih i evropskih subvencija za poljoprivredu. Prema rečima jednog poljoprivrednika iz tog kraja, Evropljani možda deluju kao da primaju "velikodušne državne subvencije“, ali u stvarnosti te su subvencije podeljene između seoskih poridičnih gazdinstava i velikih korporativnih konkurenata.
Čak ni tada te subvencije ne pomažu u povećanju proizvodnje, već služe kao "poslednje utočište“ koje održava njihove prihode kroz jednu žetvu. Nažalost, bez tih podsticaja njegov svakodnevni rad više nije održiv. Zvuči poznato?
Iako je reč o priči o svetu koji polako nestaje, autork prikazuje i vedriju stranu života na selu. Ističe kako se broj malih farmi u Sjedinjenim Američkim Državama ponovo povećava, dok u Francuskoj organski pokret sve više dobija na zamahu.
I dok slušate njihove priče, neke tužne, neke optimistične, ispred vas se izmenjuju snimci praznih štala i dvorišnih vrtova, konja koji trče zimskim krajolikom, krava koje zure u kameru, traktora koji voze seno.
Ako ugasite ton, ovaj dokumentarni film deluje poprilično meditativno, kao ona velika migracija losova u Švedskoj.
Tagovi
Autor
57