Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Pregled traktora
  • 25.07.2024. 16:00
  • Sremski okrug, Vojvodina, Ruma

Tehnički pregled traktora obavezan, ali poljoprivrednici ga često preskaču. Zašto?

Traktori proizvedeni posle 1. januara 1983. od iduće godine neće smeti da budu na putevima ako nemaju zaštitni ram ili kabinu.

Tehnički pregled traktora obavezan, ali poljoprivrednici ga često preskaču. Zašto?
Foto: Zlatko Markovinović
  • 556
  • 82
  • 0

Kontrolu tehničke ispravnosti traktora vlasnici moraju obavljati svake godine i to predstavlja i njihovu zakonsku obavezu, napominje direktorica Auto moto kluba "Ruma" Dragana Stojisavljević. Ukoliko vlasnik to ne uradi, smatra se da traktor nije registrovan i ne može u saobraćaj, bez obzira što ima trajnu nalepnicu. Ipak, u sremskom kraju zainteresovanost poljoprivrednika za tehnički pregled nije velika.

Tehnički pregledi se obavljaju na poligonu u preduzećima koja za to imaju ovlašćenje.

"Dovoljno je da nam se vlasnici traktora jave da žele da urade tehnički pregled, jer to je njihova zakonska obaveza. Na žalost, moram da kažem da interesovanja nema previše i da većina poljoprivrednika ne obavlja tehnički pregled što svakako dovodi u pitanje bezbednost svih učesnika u saobraćaju", napominje Stojisavljevićeva, dodajući da ne čudi onda činjenica da je na našim putevima veliki broj saobraćajnih nezgoda koje izazivaju vozači traktora.

Najčešće se nezgode dešavaju zbog neispravnosti kočionog sistema, svetlosne signalizacije i slično.

Traktor mora biti ispravan i registrovan 

"U više od 40 odsto slučajeva uzrok nesreće sa učešćem traktora je neprilagođena brzina, a u 30 odsto neispravna svetla ili pokazivači pravca. Saobraćajne nesreće u kojima učestvuju traktori češće su tokom leta jer je zbog intenzivnih poljoprivrednih radova na putevima više takvih vozila."

Bez kabine i rama

U više od polovine slučajeva kada strada ili se povredi traktorista, razlog je to što traktor nema kabinu ili zaštitni ram.

"Takvih je, prema raspoloživim podacima, oko 100.000 traktora", kaže naša sagovornica. 

Stojisavljevićeva: Mala zainteresovanost vlasnika traktora da obave tehnički 

Podsetimo, traktori moraju imati i kabinu ili zaštitni ram od iduće godine, za šta je država obezbedila i subvencije i u nekoliko navrata delila zaštitne ramove.

Od januara sledeće godine nikako sa traktorom bez rama ili kabine - potreban i pojas?

Traktori proizvedeni posle 1. januara 1983. od ijanuara 2025. godine neće smeti da budu na putevima ako nemaju zaštitni ram ili kabinu.

Iako je interesovanje poljoprivrednika za tehnički pregled slabo ima i onih koji to obavezno čine. Jedan od njih je i Jova Matić koji kaže da obavezno kontoroliše tehničku ispravnost traktora.

"To je obavezno, kao i kod automobila. Sigurniji sam kada krećem na njivu, kada znam da je traktor ispravan, posebno kočniceI svetla, žmigavci. Mislim da poljoprivrednici treba ozbiljno da shvate značaj tehničkog pregleda, posebno što znamo da se i na našem terenu neretko dešavaju saobraćajne nezgode koje izazivaju vozači traktora, a često se te nesreće završavaju i  smrtnim ishodom", kaže Matić.

U Srbiji  više od 480 hiljada traktora

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku koji su objavljeni u brošuri "Popis poljoprivrede 2023. godine" poljoprivredna gazdinstva u Srbiji koriste ukupno 482.496 traktora, od kojih je 356.246 staro više od 20 godina, odnosno 73,8 odsto od ukupnog broja.

Traktora starih do godinu dana je 7.088, što je 1,5 odsto od ukupnog broja, a onih starih između jedne i pet godina je 13.660, odnosno 2,8 odsto od ukupnog broja, podaci su zavoda za statistiku. Popis je pokazao i da traktora koji su stari između šest i 10 godina ima 24.499, onih starih između 11 i 15 godina je 37.694 , dok starih između 16 i 20 godina ima 43.311 ili devet odsto od ukupnog broja.

Kada su regioni u pitanju najviše traktora je u regionu Šumadije i Zapadne Srbije i to 38 odsto, dok u regionu Južne i istočne Srbije ima 30 odsto od ukupnog broja traktora. U Vojvodini  je 26 odsto traktora, dok ih je u Beogradskom regionu svega šest odsto.


Tagovi

Ispravnost traktora Zaštitni ram Kabina Dragana Stojisavljević Saobraćajne nezgode


Autor

Zlatko Markovinović

Više [+]

Glavni i odgovorni urednik televizije "Fruška gora", autor i voditelj poljoprivredne emisije "Zdrav domaćin".