Zajednička operacija Evropola i Interpola OPSON u prošloj godini je rezultirala zaplenom falsifikovanih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrednosti od 91 milion eura, od toga 22.000 tona hrane i 850.000 litara pića
Povodom Svetskog dana borbe protiv falsifikovanja, Kancelarija Evropske unije za intelektualnu svojinu (EUIPO) pokrenula je kampanju "Šta je na vašem stolu?", upozoravajući na zabrinjavajuću pojavu falsifikovane hrane i pića širom EU-a.
"Prema Istraživanju o proceni pretnje krivičnih dela protiv intelektualnog vlasništva (OCTA) iz 2022. godine, prehrambeni proizvodi - posebno kolačići, testenina, čips i slatkiši bili su druga najzaplijenjenija kategorija proizvoda na spoljašnjim granicama EU-a 2020. godine", istakli su.
Izveštaj Evropola o proceni pretnje od ozbiljnog i organizovanog kriminala Evropske unije za 2025. godinu (SOCTA) naglašava da je rast e-trgovine falsifikatorima omogućio nove načine distribucije lažnih prehrambenih artikala, što potrošačima sve više otežava prepoznavanje autentičnih proizvoda. Falsifikatori, poručuju, manipulišu oznakama i pakovanjima hrane te prilagođavaju proizvodne procese, ciljajući na proizvode visoke vrednosti.
"Izveštaj SOCTA za 2021. otkriva da lažni prehrambeni proizvodi sadrže opasne materije poput metanola, žive, fipronila i raznih insekticida ili pesticida", naglasili su u saopštenju.
Dalje, ističu kako su operacije policijskih snaga na terenu takođe razotkrile razmere problema. Zajednička operacija Evropola i Interpola OPSON, koja ses provodi svake godine, u prošloj godini je rezultirala zaplenom falsifikovanih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrednosti od 91 milion evra, od toga 22.000 tona hrane i 850.000 litara pića. Operacija je takođr rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim organima.
"Falsifikovana hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je da snabde potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno da podrži zakonite kompanije koje podržavaju standarde kvaliteta EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako", rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.
Pojašnjavaju kako falsifikatori često ponovo koriste originalne flaše ili ispisuju lažne nalepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim organima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda.
Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i žestokih pića bio je jedan od najpogođenijih falsifikovanjem u periodu od 2013. do 2017. godine. Ukupno je zbog falsifikovanja godišnje izgubljeno 2.289 miliona evra u prodaji i uništeno skoro 5.700 radnih mesta u EU. Gubitak poresnih prihoda od tih proizvoda takođe je bio znatan i iznosio je 2.068 miliona evra.
Opasan "med za potenciju" na tržištu Evrope, kako prepoznati falsifikate meda?
Među najčešće prijavljenim zemljama podrekla falsifikovane hrane i pića zaplenjenih na spoljašnjoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.
"Na početku spomenuta kampanja "Šta je na tvom stolu?" pruža praktične sajete stanovnicima Evropske unije u vezi sa tim kako se zaštititi od falsifikovanih proizvoda", kažu iz EUIPO-a i dodaju da ona podstiče potrošače na oprez i informisanost i pruža praktične savete kako se zaštititi od falsifikovanih proizvoda.
Poručuju da kupujete isključivo od proverenih trgovaca i službenih distributera i na službenim veb stranicama. Dalje, da obratite pažnju na oznake autentičnosti, poput PDO, PGI i TSG. Takođe, proverite logotipove na pakovanjima, pravopis i detalje etikete, kao i da koristite QR kodove, holograme i druge tehnologije za proveru autentičnosti.
Tagovi
Autorka