Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Turistička animacija
  • 29.12.2023. 09:00

Ruralni turizam je nezamisliv bez turističke animacije

U ruralnom turizmu razvoj treba da počne što je moguće skromnije, kako bi se izbegle loše i nepotrebne investicije.

Ruralni turizam je nezamisliv bez turističke animacije
Foto: Depositphotos/Strelkov73
  • 254
  • 44
  • 0

Uspešan razvoj seoskog turizma zahteva da se prate savremeni svetski trendovi i primenjuju iskustva najboljih turističkih operatera u ovoj oblasti. Pored toga, kako navodi savetodavac u Poljoprivredno savetotodavnoj stručnoj službi Prokuplje Miljan Milojić, uspešan razvoj ovog turizma zahteva osmišljen marketing sa posebnim aranžmanima za boravak turista u ruralnim oblastima, za formiranje njihovih uzbudljivih doživljaja i, uopšte, za njihovo doživljavanje karakteristika i vrednosti seoskog načina života u ekološki zdravim sredinama.

"Takođe, uspešan razvoj seoskog turizma zahteva i koncipiranje moderne turističke ponude, koja sadrži, pored ostalog i turističku animaciju kao njen bitan strukturni element, bez kojeg se uspešan razvoj etno turizma danas ne može ni zamisliti", kaže Milojić i dodaje da se turistička animacija danas pojavljuje kao jedan od bitnih faktora koji je direktno u funkciji turističkog razvoja.

Za početak je potrebno turističko znanje

Za razvoj turizma u ovakvim područjima potrebno je, pre svega, turističko znanje, kao uopšteno iskustvo turističke prakse u ruralnim sredinama, neophodno za usmeravanje svih aktivnosti u cilju razvoja turizma. Turističko znanje podjednako je važno kako za turističke organizacije i menadžerske strukture, tako i za domicilno seosko stanovništvo i njihova domaćinstva koja su opredeljena i pripremljena da se bave prijemom gostiju i razvojem seoskog turizma.

"Adekvatan kvantum ovog znanja o razvoju seoskih područja podrazumeva elementarno znanje o turističkom lokalitetu, prikazano kao mapa resursa, koja predstavlja evidenciju i jasan pregled resursa, na osnovu kojih se vrši procena raspoloživih turističkih kapaciteta određenog etno područja i, na bazi toga, usmeravanje svih aktivnosti koje doprinose ne samo privlačenju turista, nego i kvalitetu njihovog boravka na određenom području", rekao je savetodavac.

Ponudu treba učiniti atraktivnom za turiste (Foto: Marija Lazarević)

U izradi mape resursa mora da se pođe, pre svega, od prirodnih vrednosti ovih područja čija evidencija treba da sadrži najbitnije elemente, kao što su: nadmorskavisina, položaj sela, klimatski faktori, opis flore i faune, vodotokovi i druge speciičnosti koje postoje u datoj regiji.

"Uloga i značaj turističkog znanja ogleda se u sinergetskom efektu svih aspekata i dimenzija aktivnosti, koje su usmerene na uspešan razvoj turizma u seoskim područjima", navodi on i dodaje da ostvarivanje takvog efekta podrazumeva interdisciplinarni pristup sagledavanja optimalnih rešenja, odnosno svih mogućnosti razvoja ruralnih resursa, prirodnih i antropogenih, sa celokupnom infrastrukturnom osnovom i raznovrsnim objektima za smeštaj, kao i njihovog ukomponovanja sa turističkom suprastrukturom (ugostiteljski objekti, zabavni servisi različitih namena,itd.)

Značaj turističkog znanja, zapravo, svodi se na jednostavnu formulaciju: ruralnu ponudu učiniti atraktivnom za turiste.

Da bi se to sprovelo potrebna je, pre svega, priprema i opremanje domaćinstva i njegova saglasnost, jer, kako stručnjak navodi, znanje o prirodnim i antropogenim resursima nije dovoljno ukoliko lokalno stanovništvo, u licu konkretnih domaćinstava, nije pripremljeno za otvaranje turističke ponude. Uporedo s tim, polazeći od domaćeg i stranog iskustva i stručne prakse, treba ukazati na ekonomsku opravdanost bavljenja ovom delatnošću, kako na individualnom, tako i na makro planu.

Mladi članovi - stubovi seoskog turizma

Glavni oslonac za intenzivni razvoj seoskog turizma mora da budu mladi članovi domaćinstva koji su, kako kaže, kroz školski obrazovni sistem (srednje stručne škole i strukovne studije), dobili teorijsku bazu za obavljanje turističkih poslova u ruralnoj sredini. Tako će se stvarati povoljne mogućnosti za prevazilaženje sadašnjih upečatljivih problema koji koče dalji razvoj ovog vida turizma u Srbiji, kao:

  • nedovoljna edukacija domaćinstava koja žele da se bave seoskim turizmom;
  • nedovoljan broj turističkih punktova u selima i slaba povezanost sa turističkim organizacijama;
  • nedovoljna i neadekvatna infrastruktura (putevi, kanalizacija, voda, zdravstveni centri, pošta, prodavnice i dr.);
  • nepostojanje odgovarajuće saradnje sa inostranim organizatorima putovanja;
  • nedovoljna promocija, a time i nedovoljno poznavanje Srbije kao turističke destinacije na turističkom tržištu (nedovoljno profilisan imidž ili sporo otklanjanje negativnog imidža Srbije koji je nastao iz ekonomskih ili političkih razloga).

U etno turizmu razvoj treba da počne što je moguće skromnije, kako bi se izbegle loše i nepotrebne investicije. Pri tome, za postizanje najboljeg razvoja treba koristiti tuđa iskustva, vodeći računa o speciičnostima datog područja.

"U skladu sa utvrđenim planom i programom razvoja, pripremljena seoska domaćinstva za otvaranje turističke ponude, najpre treba da budu angažovana na lakše aktivnosti koje su na selu, manje-više uobičajene", rekao je Milojić i dodao da je najpre potrebno animirati i usmeriti goste na kraće i zanimljive izlete, vezane za odlazak u atraktivna seoska područja i boravak u prirodi, a zatim njihovo uključivanje u razne druge aktivnosti (sportske, kulturne, zabavne, rekreativne, itd.).

Domaćin - animator

Sve te turističko-animativne aktivnosti treba da budu inicirane i pokrenute od strane domaćina, kroz spontanu i nenametljivu interpersonalnu komunikaciju između domaćina i turista, kao i između samih turista. Domaćin (i svi članovi domaćinstva, prema svojim mogućnostima), se tako pojavljuje ne samo kao čovek koji ukazuje gostoprimstvo, nego i kao animator, uz aktivno učešće samih turista, sve sa ciljem da turisti budu zadovoljni, sa nezaboravnim utiscima i doživljajima.

"Takvu svoju ulogu domaćin će uspešno ostvarivati ako je kroz razne oblike turističke edukacije ili u prethodnoj komunikaciji sa turističkim organizacijama, stekao neophodno turističko znanje, a posebno znanje o ulozi turističke animacije u savremenoj turističkoj ponudi", rekao je Milojić.

Kako da registrujete gazdinstvo za seoski turizam?

Takvo znanje, čak i na elementarnom nivou, doprinosi izgrađivanju shvatanja o tome da je turistička animacija, pored smeštaja i ishrane, važan strukturni elemenat savremene turističke ponude koji ima svoju cenu, a koji turiste ispunjava zadovoljstvom, čineći ih duhovno bogatijim.

Podsetimo, etno turizam postao je popularan svuda u svetu, pa američki stručnjaci u ruralnom turizmu tvrde da situacija nije nimalo neuobičajena. Dosta urbanista želi da pobegne iz grada, da boravi u prirodi sa domaćim životinjama, spava na svežem vazduhu i da se jednostavno opusti. Ekonomisti za poljoprivredu koji su pratili popularnost ruralnog turizma tokom pandemije dali su prognozu da bi to mogao da postane dugoročni trend.


Izvori

Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Srbije


Tagovi

Seoski turizam Milan Milojić Turistička animacija Turistički razvoj Ruralne oblasti


Autor

Đorđe Lalić

Više [+]

Zaljubljenik u poljoprivrednu mehanizaciju i pionir agrarnog novinarstva

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Šljiva u različitim fazama cvetanja. Sada je vreme da blagovremeno reagujete i zaštitite je od monilioze..