Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Afrički san
  • 03.11.2025. 12:00

Kako su uzgajivači čaja postali vlasnici fabrika u Keniji

Ispijanje tog napitka mnogi ovde smatraju znakom siromaštva. Ipak, to im ne smeta da godišnje proizvedu 600 miliona kilograma i postanu najveći svetski izvoznik crnog CTC čaja. Evo šta Evropa može da nauči od Afrike.

Kako su uzgajivači čaja postali vlasnici fabrika u Keniji
Foto: Leticija Hrenković
51
0
0

Sa 600 miliona kilograma godišnje proizvodnje čaja, Kenija je jedna od vodećih zemalja u svetu, odmah iza Kine i Indije.

Ove dve najmnogoljudnije zemlje 80 odsto sopstvene proizvodnje popiju kod kuće, dok Kenijci očito radije piju kavu. Kenija, naime, izvozi 90 odsto ukupne proizvodnje čaja, što je drugi najvažniji izvor prihoda za ovu istočnoafričku zemlju.

Topli napitak koji mnogi piju samo kad su bolesni, nastaje vrednim radom 834.000 uzgajivača, koji su ujedno i vlasnici fabrika - imaju pravo da izaberu svoje predstavnike i učestvuju u raspodeli dobiti. Ovaj sektor utiče na živote 6,5 miliona stanovnika.

Tamo gde krave nemaju markice, a lavovi određuju brojnost stada

Proizvodnja čaja u Keniji toliko je regulisana, da biste pomislili da je takvu organizaciju nemoguće voditi u Evropi, a kamoli u Africi. Ali ona tamo funkcioniše, već 25 godina. Posetili smo jednu od plantaža i fabriku u okrugu Kiambu, da saznamo detalje.

Kako je državna "stega" stvorila čaj

Celu kenijsku industriju čaja reguliše jedno telo – Odbor za čaj. Osnovala ga je država Zakonom o čaju 2020. godine, a zadatak mu je regulacija, kontrola, razvoj i promocija na lokalnom i globalnom nivou.

Koliko je Odbor važan govori činjenica da vodeću osobu imenuje predsednik države, naglašavajući tako važnost čaja kao strateške poljoprivredne kulture za privredu te zemlje.

Uz predsednika Odbora, upravni odbor uključuje direktore koji predstavljaju sve ključne učesnike: male farmere, srednje i velike proizvođače, trgovce te institucije s javnim ovlašćenjima.

Kenija
Berba čaja u okrugu Kiambu, nedaleko od glavnog grada Kenije. Foto: L.Hrenković

Svaka grupa proizvođača ima svoje predstavnike u Odboru, a posebno je naglašena regionalna i polna ravnopravnost, pa se, iz istočnog i zapadnog dela Kenije (granica je Velika rasedna dolina) biraju po jedan muškarac i jedna žena.

Ta institucija je zadužena za licenciranje i registraciju svih aktera lanca vrednosti čaja – od farmi, fabrika, trgovaca, izvoznika do skladišta i brokera (jer u Keniji se čaj prodaje na javnim aukcijama). Definiše industrijske standarde kvaliteta, sprovodi edukaciju proizvođača i usklađivanje sa zakonskim regulativama.

Osim proizvođača, Odbor uključuje predstavnike relevantnih državnih agencija i instituta za istraživanje. Lokalna vlast učestvuje u sprovođenju politika i podstiče primarnu proizvodnju u svojim regionima.

Složena struktura Odbora za čaj omogućava zastupljenost svih segmenata industrije i osigurava artikulaciju interesa te razvoj sektora.

Jedan list blitve 1 šiling = 150 listova za evro

A on raste u poslednjih nekoliko godina, te je lane zaradio 181 milijardi kenijskih šilinga, odnosno 1,4 milijarde dolara i to putem tri tržišta: Pakistan, Egipat i Velika Britanija.

Veliki je to pomak od 19.000 kilograma koje su u ovoj državi proizveli 1957. godine.

Iako su pojedinačni zemljišni posedi sve manji, udruživanje farmera i briga o njima omogućila je streloviti rast proizvodnje.

Na toj visini ne trebaju im pesticidi

Visoke padine Afrike, poput područja istočno i zapadno od Velike rasedne doline u Keniji, glavni su centri za proizvodnju čaja. Ona se odvija na nadmorskoj visini između 1.500 i 2.700 metara, što su idealni uslovi.

Obišli smo prvi vertikalni sistem za akvakulturu na svetu - nalazi se u Africi

Ta visina u kombinaciji s odgovarajućom klimom i bogatim vulkanskim zemljištima, omogućava sporiji rast grmova koji rezultira bogatijim aromama i kvalitetom listova. Upravo zbog toga kenijski čaj posebno je cenjen na međunarodnom tržištu.

Većina proizvođača su mali farmeri, s oko pola hektara zemlje do četiri. Srednji obrađuju do 20 ha, a veliki iznad te brojke (pretežno multinacionalne kompanije).

Ovde ne uzimaju količinu zemljišta kao merilo, nego količinu grmovima na nekoj plantaži.

Kenija
Grmovi su mladi i beru se ručno. Nalaze se na visokoj nadmorskoj visini s obiljem padavina

Poljoprivrednici učestvuju u raspodeli dobiti

Male uzgajivače zastupa najveći kooperativni proizvođač čaja na svetu - agencija KTDA (eng. Kenya Tea Development Agency). Ona upravlja sa 71 fabrikom čiji su deoničari sami poljoprivrednici - njih 700.000.

Organizacioni model zasniva se na konceptu da su farmeri ujedno i vlasnici fabrika, pa svaki proizvođač koji isporučuje ima pravo glasa (biračko) i udeo u dobiti. Fabrike posluju prema modelu deoničkog društva i svaka uprava se bira među samim proizvođačima kroz demokratski proces”, kazala je Grejs Mogambi (Grace Mogambi), menadžerka u KTDA.

Svi prihodi fabrika i KTDA-ovih kompanija dele se među proizvođačima, skladno vlasničkim udelima. Sve odluke, od poslovanja do investicija, donose se uz ravnopravno učestvovanje proizvođača.

Pogledajte fotoreportažu iz Kenije

KTDA je privatizovana 2000. godine, radimo u 16 država, imamo oko 16 hiljada zaposlenih i direktan uticaj na živote četiri miliona Kenijaca”, ponosno ističe Mogambi, te dodaje: "Dokle god uzgajivači isporučuju biljke fabrici, bez obzira na količinu - oni ostaju vlasnici fabrike i učestvuju u raspodeli dobiti".

Ova agencija koordiniše sve procese u "čajnom" lancu: od polja, kroz edukaciju proizvođača, osiguranje, mikrokreditiranje, logistiku i skladištenje, sve do proizvodnje i prodaje, bilo da je reč o aukcijskoj prodaji – koja čini 80 odsto prometa – ili prodaji direktno kupcima.

Naime, većina proizvedenog čaja u Keniji prodaje se putem aukcija. Centralni akter ovog procesa je East Africa Tea Trade Association. Brokeri za čaj preuzimaju uzorke iz fabrika koje šalju potencijalnim kupcima, a oni procenjuju i formiraju vrednost svakog lota.

Da li Afrika uči na greškama Evrope? Razvoj da, ali ne po svaku cenu!

Na samoj aukciji, brokeri zastupaju proizvođače i pregovaraju s kupcima na osnovu kvaliteta, količine i trenutne tržišne potražnje.

Osim proizvođača i brokera u procesu učestvuju i skladištari, aukcijski organizatori i sami kupci. Svaka od navedenih karika ima licencu i pod nadzorom je Odbora za čaj.

Ovo je snažan primer farmer-owned poslovnog modela u agraru: kapital stoji iza izgradnje fabrika, ali su vlasništvo, kontrola i dobit raspodeljeni među samim proizvođačima.

Šta je posebno u kenijskoj proizvodnji čaja?

U 71 fabrici proizvodi se nekoliko vrsta, ali zaštitni proizvod kojim predvode svetski izvoz je – crni CTC čaj.

Radi se o metodi proizvodnje (CTC eng. Crush, Tear, Curl) koja označava brzi, mehanički proces koji drobi listove u kuglice, čime se dobija snažan, ujednačen i brzo pripremljiv čaj pogodan za široku potrošnju.

Proces započinje berbom najmlađih listića i pupoljaka s čajnih grmova, koji se prosušuju da im se smanji sadržaj vlage. Tada prolaze kroz posebnu mašinu koji ih drobi (Crush), kida (Tear) i mota u kuglice ili pelete (Curl).

Kenija
Kenija predvodi izvoz crnog CTC čaja u svetu.

Time se potpuno razgrađuju listovi, za razliku od tradicionalne "ortodoksne" proizvodnje valjanjem većih listova, što omogućava razvoj složenijih aroma i mirisa, a uopšteno je blaži u odnosu na CTC čaj. Ne trebaju mu šećer ni mleko u konzumaciji.

Peleti se zatim izlažu oksidaciji, što mu daje karakterističan tamni izgled i bogati ukus. Nakon toga se suši da bi se zaustavio proces i produžio rok trajanja. Na kraju se sortira prema veličini, te pakuje i odvozi u skladište gde čeka aukciju.

Na aukcijama se postiže najbolja moguća cena, a uzgajivači su zadovoljni takvim načinom poslovanja. U svakom slučaju, sigurni su da će proizvod prodati, za razliku od brojnih evropskih poljoprivrednika koji muku muče s proizvodnjom i plasmanom.

Ko bi rekao da Afrika može biti primer dobro organizovane proizvodnje, pitaju se mnogi.

Ukinuli su PDV na čaj

Istorija je pokazala da je rast kenijske industrije čaja direktno vezan za model saradnje s malim poljoprivrednicima. Da bi ih motivisali na veću proizvodnju ponudili su im deo zarade od prodaje – i to se pokazalo kao dobitna kombinacija.

Kenijski model pokazuje snagu organizovane poljoprivredne kooperacije, gde su farmeri vlasnici ne samo svojih plantaža, nego i fabrika i prateće infrastrukture. Time se osnažuju lokalne zajednice i ruralni razvoj, te širi ovaj izvozno orijentisani sektor.

Kenija
Poseta fabrici organizovana je u sklopu Sjetskog kongresa agrarnih novinara, na kojem je učestvovalo 180 novinara iz 40 zemalja sveta.

Žele da podstaknu i veću lokalnu potrošnju crnog čaja, koja u Keniji ima negativne konotacije, odnosno percipira se kao znak siromaštva, tako da država različitim metodama menja tu percepciju. Ove godine je ukinula PDV na čaj u prodavnicama.

Kooperacija je temelj stabilnosti i napretka te služi kao primer mnogim zemljama, a inovacije, ulaganja i sledivost proizvoda garancija su budućeg uspeha. Brojne delegacije dolaze u ovu zemlju da saznaju iz prve ruke kako farm-owned model funkcioniše.

Kenijska industrija čaja nema samo privrednu , već i duboku društvenu ulogu, vrednu međunarodne pažnje.

Pogledajte fotoreportažu u nastavku:


Foto prilog


Tagovi

Proizvodnja čaja Grace Mogambi KTDA CTC čaj Odbor za čaj Fabrika


Autorka

Leticija Hrenković

Više [+]

Magistar politikologije s dugogodišnjim iskustvom rada u institucijama državne i javne uprave vezanim za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj