Na teritoriji AP Vojvodine funkcionalno je samo 79 odsto protivgradnih lansirnih stanica. Nedostaje oko 3.000 raketa, a nema ni dovoljno strelaca. Istovremeno se na svim nivoima vlasti polovina prihoda od zakupa državnog zemljišta troši nenamenski.
Sistem protivgradne odbrane pokriva područje centralne Srbije i AP Vojvodine, sa 7.746.800 hektara ukupne branjene površine, od čega je 5.096.646 hektara poljoprivredne površine. Sistem čini 13 radarskih centara, sa mrežom od oko 1.400 protivgradnih stanica i Operativno-metodološkim centrom u Beogradu. Sistemom upravlja Republički hidrometeorološki zavod (RHMZ), sa oko 150 zaposlenih i oko 2.800 strelaca, honorarnih saradnika. Investiciona vrednost sistema procenjena je na oko 50 miliona evra. Efikasnost je statistički procenjena od 63% do 74%, dok je u periodu 1972-2010. godine prosečna efikasnost bila 79,63%.
Ispod teksta potražite prezentaciju iz koje su preuzeti podaci!
Na području AP Vojvodine u funkciji su tri radarska centra - Samoš, Bajša i Fruška gora. Osim ovih centara, izgrađena je i mreža lansirnih stanica. U 2017. godini planirano je da ih u funkciji bude 454, ali ih je aktivno bilo samo 358 (ili 79%). Lansirne stanice ne funkcionišu u planiranom broju zbog građevinskih problema na objektima, kao i zbog nedovoljnog broja strelaca. U 2016. godini finansijsku pomoć za građevinske radove na objektima, pružile su opštine Bač, Pećinci, Ruma, Novi Kneževac, Kovačica, i gradovi Subotica i Pančevo.
Na neposrednom izvršenju lansiranja raketa, tokom sezone koja traje šest meseci, honorarno je angažovano oko 700 protivgradnih strelaca. Njihova obaveza je da od 15. aprila do 15. oktobra svakodnevno budu u pripravnosti i da se po potrebi javljaju na dejstvo. Strelci od Republike dobijaju mesečnu naknadu u neto iznosu od 4.000 dinara. Ovaj iznos nije menjan duži niz godina, osim što je u 2015. godini smanjen na 2.400 dinara mesečno za pet meseci.
Iako nemaju zakonsku obavezu, u cilju veće stimulacije, određeni broj lokalnih samouprava finansira dodatni iznos naknade strelcima. Po sadašnjim informacijama, oko 80% lokalnih samouprava je obećalo da će u 2018. godini dodatno finansijski pomoći strelce. Neke opštine i gradovi ove naknade ne finansiraju uopšte, ili to ne čine svake godine, zatim opredeljuju različite novčane iznose, tako da rad strelaca nije isto plaćen u svakoj opštini.
Nestimulativan iznos naknade, kao i neizvesnost da li će, kada i koliko novca dobiti, razlog su nezadovoljstva strelaca i manjeg interesovanja za ovim angažovanjem. Početkom svake sezone u većini opština ima problema sa strelcima, a po podacima RHMZ najviše je problema bilo u Subotici (ima 11 od potrebnih 23), Novom Sadu (7 od 13) i Zrenjaninu (14 od 22).
U 2017. godini, lansirnim stanicama je podeljeno 2.500 raketa, ili oko sedam raketa po stanici. Kako je optimalan broj 12 raketa po stanici, to znači da u AP Vojvodini nedostaje 1.800 raketa na postojećem broju lansirnih stanica, ili oko 3.000 raketa, ukoliko bi se postiglo da u funkciji bude planirani broj stanica. Cena jedne rakete je između 220 i 280 evra. Kako bi broj bio ujednačen, rakete se preraspodeljuju između stanica.
Desetak lokalnih samouprava je u 2017. godini kupilo dodatne rakete novcem iz sopstvenih budžeta, i to Pančevo (53 rakete), Ada (8), Vršac (40), Titel (15), Kikinda (70), Ruma (24), Bač (35), Sombor (50), Pećinci (15) i Kovin (64). Ove pojedinačne nabavke nisu najbolji način za rešavanje problema. Kada svaka opština za sebe sprovodi nabavku, povećava se cena raketa. Po pravilu, te rakete ne napuštaju "svoju" opštinu i ne preraspoređuju se na mesta sa manjkom raketa. Sve to onemogućava efikasnije i racionalnije funkcionisanje sistema, što ukazuje na potrebu centralnog nabavljanja i upravljanja, na nivou Republike i AP Vojvodine.
Novca za odbranu od grada ima, ali se ne troši u potpunosti namenski. Polovina prihoda od zakupa državnog poljoprivrednog zemljišta vlast na svim nivoima planira i troši za druge potrebe, a ne na programe zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta. U poslednje tri godine, republički budžet je od zakupa prihodovao 6,4 milijarde dinara, a rashodi su bili samo oko 3,2 milijarde. Samo u 2016. godini, zborni rashodi opština i gradova u AP Vojvodini bili su za oko 900 miliona dinara manji od prihoda od zakupa.
Istraživanje: Finansiranje poljoprivrede neuređeno i neracionalno
Pored obezbeđivanja namenskog trošenja, potrebne su i izmene Zakona o odbrani od grada. Pored Republike, i ostali nivoi vlasti moraju snositi deo troškova. Budući da nemaju propisanu obavezu, autonomna pokrajina i lokalne samouprave to čine nesistematično, necelovito, sa različitim iznosima. Neophodno je jasno propisati nadležnosti i obaveze svih nivoa vlasti. Potrebno je propisati obavezu autonomne pokrajine i lokalne samouprave da izrade i usvoje godišnje programe odbrane od grada, kao i obavezu finansiranja programom planiranih aktivnosti. Godišnji programi bili bi usvojeni kao posebni dokumenti, ili u okviru postojećih dokumenata (na primer, Godišnjeg programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta). Programi autonomne pokrajine i lokalnih samouprava bi bili usaglašeni sa programom Vlade i sadržali bi listu onih potreba (radovi na objektima lansirnih stanica, nabavka raketa, naknade strelcima, itd), koje se nedovoljno finansiraju iz republičkog budžeta, u cilju postizanja optimalnih i projektovanih standarda.
Dokumenti
Tagovi
Autor