Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Pogled u prošlost
  • 11.09.2022. 13:30

Ko će na selo koje školu nema? Nikako je ne zatvarati

Odgovor na pitanje "da li zatvoriti školu u selu sa malo đaka" - ne i nikako ne.

Ko će na selo koje školu nema? Nikako je ne zatvarati
Foto: Depositphotos/ArturBociarski
1.095
565
1

Broj dece u mnogim selima Srbije ne raste. Davne 1967. godine u osnovne škole opštine Kikinda - devet u selima, sedam u gradu - krenulo je 2.000 prvaka. Seoske škole imale su toliko učenika da su morale da formiraju dodatna odeljenja, na Deriću i ostalim salašima radile su takozvane salašarske škole za decu do četvrtog razreda, a velika poljoprivredna ekonomija IPP "Banat" imala je svoju školu, pa čak i vrtić sa celodnevnim boravkom za decu poljoprivrednika.

"Šalili smo se"

Ove godine, u školu je pošlo 455 đaka prvaka. Zato se javljaju s vremena na vreme glasovi da bi, radi uštede, trebalo nekako spojiti škole, ili decu iz manjih mesta autobusom voziti u škole u većim mestima, da bi se smanjili troškovi. Jedini pokušaj ukidanja OŠ "Feješ Klara", najstarije škole u Severnobanatskom okrugu, ustanovljene još 1812. godine, izazvao je takvu reakciju roditelja, bivših učenika, istoričara i novinara, da su prosvetne vlasti mogle samo da kažu "šalili smo se".

Današnja deca ne znaju šta je krava, a veterinari neće na selo?

Kako onda da ne reaguje stanovništvo sela, gde obično radi samo jedna škola i, ako se ona zatvori, može slobodno da se stavi ključ u bravu celog mesta? Uostalom, koji bi to mladi par ili porodica došla da živi u selu kad u selu ni škole nema? 

Učitelj kao autoritet

Izvesna sentimentalnost koju ljudi u selima gaje prema "svojoj" školi datira još od pojave prvih škola. Najpre su se seljaci bunili, verujući da učenje "kvari decu", izbegavali na razne načine da pošalju dete, naročito žensko, u školsku zgradu, plaćali kazne zbog toga, o čemu je ostala obilna istorijska građa, ali strah nije trajao dugo. Ubrzo je učitelj je postao važna ličnost, u rangu šefa železničke stanice, upravnika pošte ili sveštenika.

Razred učitelja Save Ninčića u Riđici, 1926. godine (foto: Privatna arhiva G. P. Fijat)

U zabačenijim mestima, gde nije ni bilo železničke stanice niti pošte, ni veterinara, a o lekaru ni govora, učitelj je postajao autoritet za sve kao jedina pismena osoba u okolini. Pred učiteljem se skidala kapa, a neretko su ga đački roditelji i u ruku ljubili. Još kad bi u takvu zabit došla učiteljica, pa pokazala interesovanje za lokalne običaje, čitala novine nepismenima ili se prihvatila da opismenjava i starije stanovništvo, uživala bi neprikosnoven ugled i pažnju sredine.

Učiteljica do škole u Šatrincima stizala i kombajnom!

Učiteljice i učitelji su organizovali gajenje svilene bube, učenje raznih veština koje ne spadaju u školsko gradivo i priredbe povodom datuma značajnih za selo. A koliko je škola i ljudi zaposleni u njoj uticali na selo, ništa manje ni selo nije uticalo na školu. Svaki roditelj gledao je da učestvuje u popravkama i održavanju školske zgrade, a bogatiji bi obezbedili ogrev, posluženje za decu i njihove nastavnike, ili bi odećom i obućom pomogli siromašnijoj porodici nekog od đaka. Učenika koji ide na takmičenje ispratilo bi celo selo, a još godinama se hvalilo ako je iznedrilo uspešnog studenta, stručnjaka, naučnika ili umetnika.   

A danas?

Škole u manjim mestima severnog Banata godinama u prvi razred upisuju od troje do osmoro dece i škola opstaje samo zato što je dvojezična. Mnoge škole od njih ostale su jedina mesta u kojima je moguć ikakav program za opstanak sela. Razni kursevi, od šivenja do stranih jezika, druženja sa piscima, književne večeri i sportska takmičenja - mogu još da se održe samo u školskoj zgradi, jer su sve nekadašnje zgrade javnih ustanova u selu privatizovane i služe za nešto drugo. I da li onda ukidati škole u selima, koliko god malo đaka bilo?

Ako je ikako moguće - ne, ni slučajno, ne!

Nedovoljno ulaganje u selo pa i u seosku školu, može da izazove samo još veće nezadovoljstvo poljoprivrednika osetljivih na "svoju" školu u kojoj su naučili prva slova. 


Tagovi

Seoske škole Poljoprivrednici Školska zgrada Selo


Autorka

Gordana Perunović Fijat

Više [+]

Diplomirana pravnica, novinarka, autorka tri romana i pesnikinja u ilegali. Sarađivala je sa redakcijama glasila Republika, Helsinška povelja i sa većim brojem portala. Posebno interesovanje pokazuje za život žena na selu. Vodi rubriku "Kikindski nostalgični život" za "Kikindske".

Izdvojeni tekstovi

KLUB

Na obroncima Fruške gore, gde se priroda nežno spušta ka ravnicama, raste posebna biljka Smilje — Santolina chamaecyparissus. Ovaj srebrnkasti žbun sa sitnim, baršunastim listićima donosi mediteranski šarm našem planinskom pejzažu. Njeni zl... Više [+]