Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Propast IMT-a
  • 26.08.2015. 18:00

Zašto je uništen IMT?

Propadanje traje više od decenije. Investitorima atraktivna lokacija fabrike, a uvoznicima tržište.

  • 4.314
  • 832
  • 0

Kada se u javnosti poslednjih godina pominjao IMT uglavnom je bilo reči o dugovima, otpuštanjima, kvalitetu izrade traktora, kao i neispunjavanju obaveza predviđenih garancijom.

Sada je proizvodnja otišla u istoriju, a svi radnici na biro.

A da li je moralo biti tako?

Kada je reč o traktorima IMT-a poljoprivrednici uglavnom o njima govore vrlo emotivno. Među njima je i Rafail Ruskovski iz Kucure. "IMT 533 je bio moj prvi traktor. Vozio sam ga pre 40 godina. Činjenica da on nije posebno napredovao, ali je prisutan na većini naših gazdinstava. Svakome treba mali traktor. Tvrdim da je IMT mogao izvoziti lake traktore u 50 zemalja i sigurno da je mogao opstati", kategoričan je Ruskovski.

Stručnjak za poljoprivredne mašine, profesor u penziji novosadskog Poljoprivrednog fakulteta, dr Ratko Nikolić godinama je sarađivao sa Industrijom motora i traktora. Podseća da je ta fabrika proizvodila traktore po licenci Masej Fergusona, a najboljeg kvaliteta u klasi od 30 - 60 kilovata. Kaže da je od 400.000 traktora u Srbiji, čak 300.000 proizvedeno u fabrici IMT. Tvrdi da je uz mudre strateške odluke ta fabrika mogla da opstane.

Traktor IMT

"Sa 40.000 traktora, proizvodnja traktora je u fabrici IMT pala na 300, 200, a ove godine su možda proizveli samo 100 traktora. Šta mislite u kakvoj situaciji će da se nađu porodična gazdinstva kada nema rezervnih delova? Trakori iz inostranstva u toj klasi su najmanje dva puta skuplji od našeg IMT-a. Mi smo izračunali da za kupovinu 20.000 traktora snage od 50-100 KS treba obezbediti 200 miliona evra. To su potrebe na godišnjem nivou iz uvoza. To je povećana cena u odnosu na cenu traktora IMT.

S druge strane ti traktori su izvoženi u puno zemalja, posebno na području ex-YU. Puno tih traktora rade i trebaju im rezervni delovi. Od 400.000 traktora, koliko imamo prema poslednjem popisu, preko 95% je starije od 10 godina. To znači da ubrzano moramo zanavljati taj vozni park. U poslednjih 10 godina država je digla ruke od IMT-a. Ona je davala ono što je morala. U plate radnika, a ne u napredak. Tehnologija zastareva, mašine zastarevaju. Da smo samo to zemljište na Novom Beogradu, koje pokriva fabrika, prodali i uložili u izgradnju nove fabrike na novoj lokaciji, mogli smo napraviti fabriku koja bi proizvodila 15.000 traktora za naše potrebe i za izvoz", kaže Nikolić.

Gašenje IMT-a otvorilo prostor uvoznicima

Predsednik Udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije, Đorđe Mišković kaže da su uvoznici poljomehanizacije iskoristili činjenicu da je IMT poslednje decenije, iz godine u godinu proizvodio sve manje traktora.

"Gašenje IMT-a je otvorilo prostor za nas uvoznike. U toj grupi najpre su počeli da se uvoze traktori i z Kine, Indije, Belorusije, ali i drugih zemalja. Uvoz je bio na nivou 300 komada godišnje, a u međuvremenu je počela i montaža delimično rastavljenih traktora uvezenih iz Kine i Belorusije. Jedan deo tih traktora je završavao na domaćem tržištu, a drugi u izvozu u okruženju. Novina je da je i brendovi poput Džon Dira, Masej Fergusona, Dojca, najavljuju povratak na srpsko tržište u kategoriji manjih traktora. Te mašine uglavnom dolaze iz fabrika sa dalekog istoka. Ova kategorija pokriva preko 20% ukupno uvezenih novih traktora.

Znamo da je od ukupno 400.000 traktora kod nas 55% kupio vlasnik imanja do 5 hektara. Malo je verovatno da će oni zbog krize teško zanavljati te traktore. Njih mogu da kupe srednja i veća gazdinstva. Ti traktori se koriste kao prateći. Kao drugi i treći traktor. Vrlo često kupci od nas traže da uporedimo IMT i uvozne traktore iz iste kategorije. Oni dolaze dokazani i provereni iz proizvodnje velikih serija. Kod njih ne treba očekivati probleme u vezi sa kvalitetom i garantnim rokom. Moraju biti ispoštovani originalni delovi i servis. Postoje traktori koji su po cenama bili u rangu IMT-a, znači od 9 - 12.000 evra. Međutim, jači traktori za samo 5 -10 konjskih snaga koštaju 17.000 evra sa PDV-om. Razlog treba tražiti u kvalitetu i troškovima uvoza", kaže Mišković.

Je li IMT namerno devastiran?

Ekonomsta, Branko Dragaš kaže da je IMT namerno devastiran da bi se na tom aranžmanu okoristili pojedinci - političari i tajkuni. "Ako uništite domaću fabriku traktora, onda ste dobili tržište na koje mogu strane kompanije da plasiraju svoje proizvode. Lobistima stranih kompanija se isplati da ponude političarima deo provizije iz tog budećeg posla. Ako se provizija u ovim poslovima namernog uništavanja domaće proizvodnje daje 10%, onda je to najmanje 100 miliona evra koje je u igri za političare. Znači, uvoznici i političari imaju interes da nestane jedna ovaka fabrika. Ali, zarada se tu ne završava. IMT ima zemljište, zajedno sa livnicom, veličine - 42,8 ha. Zemljište je na elitnom delu novobeogradske lokacije. Srpski tajkuni su od 2006. naginjali da IMT gurnu u stečaj i da se domognu tog zemljišta.

Pomagao sam tadašnjim radnicima i penzionerima da se odbrani IMT. Izneo sam kalkulaciju koja je pokazivala da, tih godina, mogu tajkuni da zarade do 1 milijarde evra na izgradnji poslovno-stambenih objekata i tržnih centara. Pošto su cene pale za 50%, onda je to zarada od 500 miliona evra. Ako je i ovde provizija 10%, onda se može dobiti još 50 miliona evra. To znači, da političari, koji omoguće da se zatvori IMT, vremenom mogu da profitiraju i do 150 miliona evra.To je ozbiljan novac zbog koga vredi IMT zatvoriti", izvodi računicu Dragaš.

Sindikalisti se ne javljaju na telefon, stečajni upravnik ne daje izjave

Hteli smo da čujemo mišljenje od ljudi koji su direktno povezani sa IMT-om. Sindikaliste i rukovodstvo. Zanimljivo je da se predstavnici sindikata IMT-a nisu javljali ni na jedan od nekoliko telefona, a stečajni upravnik nam je rekao da neće davati izjave do okončanja stečajnog postupka.

Dakle, nakon 61 godine, prestala je proizvodnja u Industriji motora i traktora. Preostali radnici, a bilo ih je 370, poslati su na biro rada. Sa dugom od 20 plata. Prošle godine iz preduzeća je otišlo 530 zaposlenih. Pošto IMT praktično ne postoji, kupci poslednjih serija traktora ne mogu da računaju na garanciju.

Za šest decenija - 780.000 traktora

I za kraj, da se prisetimo rekordne 1988. godine. IMT je tada proizveo 42.500 traktora i 35.000 priključnih mašina. Vrednost proizvodnje bila je preko 600 miliona nemačkih maraka. Fabrika je zapošljavala 10.000 radnika. Traktori su išli u izvoz u 80 zemalja. Za šest decenija IMT je ukupno proizveo 780.000 traktora.


Tagovi

IMT Traktor Rafail Ruskovski Ratko Nikolić Đorđe Mišković Proizvodnja traktora Uvoznici Poljoprivrednici Srpsko tržište Branko Dragaš Devastacija Domaća proizvodnja Vredno zemljište Sindikalisti Stečajni upravnik Stečajni postupak


Autor

Đorđe Simović

Više [+]

Dugogodišnji agrarni novinar, objavljuje u štampanim i elektronskim medijima u zemlji i regionu. Nosilac više nagrada za agrarno novinarstvo. Moto: "Nemoj pa se ne boj."