• Karijera u poljoprivredi
  • 02.03.2020. 10:00

Zašto nove generacije treba da uzmu u obzir karijeru u poljoprivredi?

Generacije rođene kasnih 80-ih i kasnije, čine oko 30 odsto svetske populacije. Trendovi se ubrzano menjaju i svetska scena žudi za mladim ljudima koji će nesebično raditi za boljitak celokupnog društva.

Foto: Vladimir Miloš
  • 142
  • 20
  • 0

Gotovo svaki dan se govori o klimatskim promenama, održivosti Planeta, zaštiti prirodnih staništa, štetnom uticaju poljoprivrede, sve kako bi se ukazalo na nužne promene u upravljanju i korišćenju dostupnih resursa.   

Nove generacije su donele sa sobom drugačiji pogled prema konzumaciji hrane. Prema anketi iz 2019. godine, sprovedenoj u 60 zemalja širom sveta, otkrilo se da 73 odsto populacije rođenih kasnih 80-tih je spremno da plati više za održive prehrambene proizvode. Nadalje, 87 odsto iste populacije smatra da velike kompanije hitno treba da reše pitanje životne sredine i ona društvena, kada se radi o proizvodnji i preradi hrane.

Nadalje, beleži se porast zainteresovanosti mladih za održive načine poljoprivredne proizvodnje. Prvenstveno permakultura, regenerativna poljoprivreda, biodinamička i ekološka poljoprivreda. Iz navedenog može se zaključiti kako su mlade generacije svesne izazova te u skladu s tim menjanju životne stilove pa i karijere.  

Poljoprivreda i STEM kao zamajac ruralnih područja

Zbog atraktivnosti sektora STEM (nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika) sve više mladih se odlučuje na izgradnju karijere u ovom području. S jedne strane to govori da mladi ljudi smatraju tehnologiju kao rešenje mnogih globalnih problema. Takvim uverenjem stvaraju se ambicije koje su deo plana održivosti Planeta. Prema istraživanju iz 2018. godine Univerziteta Kornel, populacija do 40 godina starosti smatra kako samo pametna tehnologija, automatizacija, energetska efikasnost i razvoj pametne biotehnologije može sprečiti nestašicu hrane u budućnosti, a u isto vreme konzervirati okolinu.

Stručnjaci sa Univerziteta Kornel ukazuju na razvoj novih polja rada koja će biti ključna u daljem razvoju karijera u poljoprivredi i sektorima usko vezanim. STEM stručnjaci direktno mogu pomoći u područjima kao što su upravljanje zemljišnim i ljudskim kapitalom. Nažalost, u mnogim zemljama tehnologija se ne prihvata. Iako se smatra odlučujućom u daljem razvoju poljoprivrede.

Poljoprivrednici koji su spremniji u prihvatanju tehnologije nalaze se u trci gde isprobavaju razne softvere, mašina, alate i uređaje kako bi što uspešnije poboljšali zdravstveni karton svog gazdinstva.

Mlade generacije su svesne izazova te u skladu s tim menjanju životne stilove pa i karijere.

Zašto je STEM važan za poljoprivredu? Do nedavno, informacije s terena su bile neprecizne, a samo sakupljanje podataka je bilo dugotrajno i skupo. Stoga, mnoge aktivnosti na terenu su se održavale na temelju iskustva poljoprivrednika, kompetencijama savetnika, te dostupne literature. Međutim, razvojem tehnologije precizno sakupljanje podataka nije nepoznanica. No, postoji problem. U mnogim zemljama dolazi do nedostatka stručnjaka koji će se baviti preciznim istraživanjima na terenu. Na temelju sakupljenih podataka precizno se utvrđuju dalji koraci u upravljanju dostupnim proizvodnim resursima, zavisno od cilja poslovanja.

S druge strane, proizvodnja hrane, klimatske promene i dr. su teme o kojima se govori svakodnevno. Upravo iz tog razloga, može se zaključiti da potražnja za STEM stručnjacima u agraru postoji, te kako će se u budućnosti sve više tražiti.

Uslužne delatnosti u poljoprivredi

Kako poljoprivreda postaje sve složenija, a porast stanovništva je pod velikim pritiskom, povećava se i potreba za savetnicima. To uključuje poslovne usluge poljoprivrednim gazdisntvima, radi poboljšanja upravljanja zaštitom sredine, produktivnosti i profitabilnosti, ali i poboljšanje kvaliteta života poljoprivrednih porodica kao ulaganja u budućnost.

Kako bi se poljoprivrednicima pomoglo u praksi u održivoj poljoprivredi, marketinški stručnjaci itekako imaju mesta za gradnju karijere u ovom sektoru. Oni mogu pomoći povezanim kompanijama u ovom sektoru da prodaju svoje ideje za održiviji rad poljoprivrednicima, ali takođe mogu podržati poljoprivredna gazdinstva da bolje prodaju svoje proizvode i rešenja.

Uslužnih delatnosti u poljoprivredi je mnogo, a prema Joel Salatinu, autoru devet knjiga i alternativnom poljoprivredniku, 50 odsto uslužnih delatnosti u poljoprivredi tek će se razviti u narednih 30 godina. 

Pokretanje sopstvenog poslovanja

Primer Evropske Unije; kroz subvencionisanje proizvodnje mladih poljoprivrednika, da igraju svoju ulogu u ruralnim područjima skreće se pažnja s velikih poljoprivrednih preduzeća te se više pažnje daje na delovanje na mikro nivou. Finansijskom pomoći Evropska Unija pomaže direktno mladima u izgradnji karijere u ovom sektoru. Danas, bez rizičnih zaduženja mladi mogu započeti posao u poljoprivredi samozapošljavanjem.

Porastom potražnje za održivim prehrambenim proizvodima razvija se pozitivna klima za razvoj mikro preduzeća koja ozbiljno uzimaju u obzir održivost upravljanjem poljoprivrednim resursima.     

Gledanje poljoprivrede kroz rešenja, a ne probleme može biti ključan zaokret u privlačenju mladih.

Ako mlađe generacije ne žele da 'umažu ruke' i bave se poljoprivrednim poslovima, postoje mnogobrojni načini gde mogu savetovati ili podržati lokalne poslovne poduhvate. Strasti i jedinstvene perspektive mladih generacija mogu se pokazati 'revolucionarnim' ako su usmerene prema mentorisanju poljoprivrednicima u održivosti i produktivnosti, a ne kritikovanju.

Izgradnja karijere u poljoprivredi

Mlađe generacije su i možda 'znatiželjnije' od svojih roditelja. No, potrebni su im dokazi o mogućnostima za lični napredak i razvoj.

Između navedenog, mlade bi se moglo privući u poljoprivredu stvaranjem živopisnijeg opisa problematike samog sektora. Na primer, vesti o suši, nestašici hrane i gubitku resursa treba da prate s usmerenjem na rešenja, uključujući rad koji se obavlja na pružanju više hrane i vlakana, efikasnije i s manje otpada. Gledanje poljoprivrede kroz rešenja, a ne probleme može biti ključan zaokret u privlačenju mladih.

Potrebno je promovisati celi sektor u školama i na fakultetima, kako bi se odvratilo od raširenog mišljenja da je poljoprivreda i u najboljem slučaju 'teška u izazovima'. Mnogo je dinamičnih i uzbudljivih karijera u ponudi za ambiciozne i svetle mlade ljude u ovom sektoru.


Tagovi

Karijera Poljoprivreda Mladi STEM Marketing Evropska Unija Posao


Autor

Vladimir Miloš

Vladimir Miloš je magistar ekonomije sa specijalizacijom u poljoprivredi. Studirao i radio u Kraljevini Holandiji, radio na mnogim međunarodnim projektima, dobitnik dve dekanske nagrade, svojevremeno urednik studentskog časopisa "Plug". Poruka: Rizikuj! - Ako pobediš bićeš srećan, a ako ne pobediš bićeš mudriji.