Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Tafe kupuje IMT?
  • 14.03.2017. 14:30

Benefit od mogućeg dolaska Tafea

Indijska korporacija Tafe zainteresovana je za kupovinu ili strateško partnerstvo sa IMT-om. Ono što bi našoj zemlji bilo svakako od koristi ako se aranžman uspostavi je da imamo i proizvodnu komponentu a ne samo da traktore sklapamo. Bio bi to podstrek za ruiniran mašinski kompleks kao i "inekcija" za tradicionalne, preživele, kooperante IMT-a.

Foto: Đorđe Simović
  • 3.000
  • 147
  • 0

"Tafe proizvodi u Srbiji!" Verovatno nema onog ko se ne bi obradovao ovoj vesti, koja je za sad "na dalekom štapu". Nije tajna da je kompanija, koja je po broju proizvedenih traktora na trećem mestu u svetu, zainteresovana za kupovinu ili strateško partnerstvo sa IMT-om (u stečaju). Kompanija koja traktore proizvodi Indiji, Kini i Turskoj i izvozi u 85 zemalja pod brendovima Massey Ferguson, TAFE i Eicher svakako je za respekt.

Mišković: Na eventualni dolazak Tafea treba gledati kao proces

O tome kakve bi benefite naše tržište, ali i privreda, imali kada bi pregovori Vlade Srbije i Tafe grupe urodili plodom, svoje viđenje nam je dao generalni sekretar Poslovnog udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije Đorđe Mišković.

Koliko je realno da se uspostavi neki vid saradnje i šta bi tržište i privreda uopšte dobili investicijom Tafea u IMT?

Dobro bi bilo da se pojavi još jedan strateški partner i investitor u Srbiji, naročito u ovoj oblasti za koju znamo da je duži niz godina na kolenima. Da bi se to desilo investitor ima verovatno pripremljenu studiju za tom vrstom traktora i na domaćem tržištu i u zemljama okruženja, kao i na trećim tržištima. Realno je da se proizvodnja obnovi, ali u formi procesa. To ne može biti čin. Očekujem da taj proces traje nekoliko godina. Da bi se proizvod proglasio domaćim, on mora imati 51% domaćih komponenti i komponentu rada koja će sve to sklopiti. Da li je to moguće sa trenutnim mašinskim parkom u IMT-u ja to ne znam, ali s obzirom na to da je tehnologija proizvodnje traktora u svetu napredovala, za očekivati je da indijski investitor instalira deo mašina koje će praviti komponete, sisteme i podsisteme traktora. Velika je korist i od upošljavanja domaće radne snage. Verovatno će početi i školovanje posebnih profila, kao što je IMT nekada imao i visoko i srednje obrazovani kadar.

Za očekivati je, ako se saradnja uspostavi, da u prvo vreme Tafe isporučuje fabrici na Novom Beogradu motore. Koje bi komponente mogle da se proizvode u našoj zemlji?

Na ovako pitanje prvo vam padnu na pamet proizvodi koji zahtevaju manje ulaganja: u softver, kao i u manje komplikovane operacije. To bi mogla da bude limarija traktora, razni odlivci, odkivci, gume, kabina, staklo, merni instrumenti. Nekada smo imali čuvene proizvođače mernih instrumenata.

Tafe je korporacija osnovana 1960. godine u indijskom gradu Čenaj (Chennai). Imaju godišnji promet od 93 milijardi indijskih rupija. Treći su u svetu, a drugi u Indiji po proizvodnji traktora. Prisutni su u više od 100 zemalja i prodaju 150.000 traktora godišnje.

Trendovi u savremenoj mehanizaciji

Ovde govorimo o traktorima do 100 kW. Kakve su potrebe domaćeg tržišta za pogonskim mašinama te snage?

Od ukupno uvezenih 1.500 traktora, 75% čine oni do 100 kW. Konkretno, traktori iz game koje je proizvodio IMT čine oko polovine. To se lako može proveriti ako ukrstimo veličinu poseda i snagu traktora koji postoje na tim posedima. Za usitnjeni posed ovo je verovatno i jedan jedini traktor koji na njemu radi sve operacije. Na srednjim gazdinstvima to je drugi ili treći traktor, ali i dalje potreban.

Poslednjih godina sve više se priča o ekološkim standardima koje traktori moraju da zadovolje. Kakve reference po pitanju ekologije od ovih traktora možemo da očekujemo?

Investitor sigurno zna da mi usaglašavamo propise sa onim u EU. Kontola izduvnih gasova nije prioritet, ali će jednoga dana biti. Tafe je veliki proizvođač i verovatno ima pripremljen projekat sa kontrolisanom emisijom izduvnih gasova. Ove godine Agencija za bezbednost saobraćaja će se pojaviti sa predlogom propisa. Nepoznanica je kada će početi njihova primena. Ono što je sigurno da u EU nećemo ući sa tier 0 ili tier 1 i tier 2 nego verovatno sa tier 3+.

Kontrola izduvnih gasova je intenzivnije je počela 1996. godine. Tada su usvojeni pragovi čestica čađi, azot-oksida i drugih štetnih komponenti, koje se nakon sagorevanja pojavljuju u atmosferi. Trenutno je u svetu aktuelan tier 4 final, a za ovu godinu je najavljen tier 5. To podrazumeva minimum zagađenja čovekove sredine. Kod nas ti propisi, za sad, ne postoje. Iskustvo iz okolnih zemalja koje su ušle u EU nam govori da je ostavljen period za prilogođavanje. Ne možete nikog da osudite zato što je siromašan.

Najpoznatiji svetski brendovi su poslednjih godina počeli da proizvode i lake traktore što za njih nije karakteristično. Otkud ta orjentacija?

Nakon početka svetske ekonomske krize od 2009. godine broj prodatih traktora varira i taj broj je padao. Poslednjih godina je na nivou dva miliona jedinica u svetu. Proizvođači žele da zadovolje tržišne segmente gde postoji potreba. Na prethodna dva Poljoprivredna sajma u Novom Sadu bili su prisutni traktori zvučnih imena Same, Deutz Fahr, John Deer, Case i drugih koji su ponudili traktore u gami do 15 hiljada evra sa ili bez kabine u zavisnosti od opreme. Mnogi od njih su svoje fabrike u Kini, Pakistanu i Indiji prilagodili ovom tržištu. I uprkos carinama koje postoje, oni mogu da nađu interes da se pojave i prodaju. To je samo jedan deo mašina koji se meri u minimalnim procentima.

Saradnja bi bila od koristi našoj državi

Osim informacije da je Indijska grupa Tafe zainteresovana za strateško partnerstvo ili kupovinu IMT-a u stečaju i izjave Kamal Ahuđe, direktora kompanije zaduženog za Evropu da trenutno o tom aranžmanu traju pregovori sa Vladom Srbije, drugih informacija za sad - nema.

Ono što bi našoj zemlji svakako bilo od koristi, ako se aranžman uspostavi, je da imamo i proizvodnu komponentu, a ne samo da traktore sklapamo. Bio bi to podstrek za ruiniran mašinski kompleks kao i "injekcija" za tradicionalne, preživele, kooperante IMT-a.

Foto: Đorđe Simović


Tagovi

TAFE IMT Đorđe Mišković Traktori


Autor

Đorđe Simović

Više [+]

Dugogodišnji agrarni novinar, objavljuje u štampanim i elektronskim medijima u zemlji i regionu. Nosilac više nagrada za agrarno novinarstvo. Moto: "Nemoj pa se ne boj."