Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Evropska unija
  • 07.12.2017. 10:00

Biodizel - lažno rešenje za klimatske probleme?

Osim štetnog uticaja na klimatske promene, naučnici iz Holandije kritikuju i politiku biogoriva Evropskoj uniji i zbog uništavanja staništa i gubitaka u biodiverzitetu, potkopavanja bezbednosti u hrani i povećanja cena, smanjenja otpornosti područja na klimatske promene kao i zbog koncentracije zemljišta u rukama multinacionalnih kompanija.

Foto: Katherinehertel / Flickr
  • 994
  • 47
  • 0

Grupa od 177 naučnika, iz Holandije potpisala je peticiju u kojoj se od te zemlje traži da podrži odustajanje od potrošnje biogoriva na evropskom nivou. Kako prenosi EurActiv, oni tvrde da je biogorivo "lažno rešenje za klimatske probleme".

Holandski naučnici pozivaju se na istraživanje, sprovedeno po nalogu Evropske komisije, koje je dokazalo da biodizel dobijen iz poljoprivrednih kultura u proseku ima 1,8 puta veći negativan uticaj na klimu od dizela od fosilnog goriva, čak i "tri puta veći kada je reč o biodizelu napravljenom od palminog ulja".

U Evropskoj uniji, biodizel čini 80% biogoriva koje se koristi, s tim da se trećina biodizela proizvodi od palminog ulja, tako da automobili i kamioni najveći potrošači palminog ulja u tom bloku. Preostalih 20% čini bioetanol, koji se uglavnom dobija od "domaćih" kultura, poput šećerne repe i pšenice.

Ugrožena staništa i biodiverzitet

Osim štetnog uticaja na klimatske promene, naučnici iz Holandije kritikuju i politiku biogoriva u Uniji i zbog uništavanja staništa i gubitaka u biodiverzitetu, potkopavanja bezbednosti u hrani i povećanja cena, smanjenja otpornosti područja na klimatske promene kao i zbog koncentracije zemljišta u rukama multinacionalnih kompanija.

Efekti suprotni od očekivanih

Grupa holandskih naučnika smatra da se mešavina ulja od useva za gorivo bazira se na pretpostavci da će to doprineti održivijem korišćenju goriva. Međutim, kako tvrde, to je zapravo prouzrokovalo ekološku i socijalnu degradaciju. Naučnici su istakli da je postojeća politika samo veo koji pokriva rizike povezane sa fosilnim gorivom i nudi lažno rešenje za naše energetske potrebe.

Odustati od insistiranja na biogorivima

Naučnici su pozvali holandsku Vladu da prizna štetu koju pravi politika u sektoru biogoriva EU i da se pismeno obaveže da će se od nje odustati u EU Agendi održivog razvoja do 2030. godine. Naime, Evropska unije je Direktivom o obnovljivoj energiji, koja je donesena 2009. godine, ohrabrila mešanje fosilnog i biogoriva sa namerom da se smanji emisija gasova s efektima staklene bašte u sektoru transporta. Ipak, danas je granica za biogorivo u energetskom miksu transportnog sektora 7%.

Smanjiti limit za biogorivo u transportnom sektoru

S druge strane, istraživanja su pokazala da su efekti promene namene zemljišta zbog proizvodnje biogoriva, naročito biodizela, u mnogim slučajevima mnogo gori po klimu od efekata izazvanih korišćenjem fosilnih goriva. Predlog izmene direktive za period od 2021. do 2030. godine preporučuje da Evropska unija smanji limit za biogorivo u transportnom sektoru na 3,8% i on trenutno "krči put" kroz Evropski parlament pre pregovora između Evropske komisije, Parlamenta i Saveta, dok će vlade EU o tom predlogu, kao i o budućnosti biogoriva raspravljati na sastanku Saveta ministara EU za energetiku 18. decembra.

Foto: Katherinehertel / Flickr


Izvori

EurActiv


Tagovi

Biodizel Biogorivo Bioetanol Evropska unija Ekologija Agroklub Holandija Direktiva o obnovljivoj energiji Obnovljivi izvori energije Agenda Transport Saobraćaj Nauka


Autor

Marinko Tica

Više [+]

Marinko je profesor književnosti s višegodišnjim novinarskim iskustvom u elektronskim medijima. Naročito je zainteresovan za teme i zbivanja u agraru, a zamenik je urednika na Agroklubu.