U ovoj fabrici se proizvode kombajni od 1936. godine, a do danas je proizvedeno preko 400.000 komada.
Kompanija CLAAS proizvodi kombajne, traktore i ostale mašine na četiri lokacije u Nemačkoj, a Agroklub je posetio glavnu fabriku u Harsevinkelu, gde smo mogli da vidimo jedan od najsavremenijih proizvodnih pogona na svetu, kroz koji nas je proveo šef tehničkog odseka Hening Rempe. U ovoj fabrici se proizvode kombajni od 1936. godine, a do danas je proizvedeno preko 400.000 komada.
Svi delovi mašine se proizvode i sklapaju po svom redosledu, a na kraju svake od montažnih traka se radi provera kvaliteta. Zatim se popunjava radnička dokumentacija i stavlja se pečat da je sve u redu.
"Ovde proizvodimo i kabine. Od dobavljača dobijamo samo zavareni deo, a sve ostale stvari kao što je lepljenje okvira i ostalih elemenata, radimo ovde. Glavni fokus na kabinama su nam filteri, sprečavanje ulaska čestica, ali i što manja buka. Takođe radimo i montažu motora", kaže Rempe i dodaje da njih dobijaju od MTU-a i Perkinsa.
"Prelazak sa jedne stanice, odnosno linije na drugu je sada automatski. Mnogo je koštalo, ali sada imamo fleksibilnost pa možemo da izbacimo kombajn iz reda. Imamo 57 takvih vozila, radnik kada završi svoj posao, pritisne dugme i kombaj postavljen na automat za vođenje se dalje pomera", objašnjava nam Rempe, koji nam je pokazao i benzinske stanice gde se sve tečnosti koje se stavljaju u mašinu - pune tamo.
Zanimljivo je i da fabrika poseduje robote za zavarivanje. Čak i za velike okvire i elemente teško je obaviti to sa velikom preciznošću i uvek je tako kada dolazi toliko toplote u materijal.
"Imamo dva robota. Na jednu stranu radnik stavlja materijal, dovoljno je da pritisne dugme i robot kontinuirano radi. Ova oblast radi u tri smene, odnosno 17 smena nedeljno", kaže Rempe i dodaje da se takođe radi i lasersko sečenje i savijanje materijala.
Kada se kompletna mašina završi pregleda se sve, ali bez bočnih limova i točkova, da bi se mogao lakše obaviti test. Tada se daje konačni sud gotovog proizvoda, nakon čega se stavljaju točkovi.
"Postoje testne kabine. Imamo šest takvih i svi kombajni će proći kroz njih. One imaju oko 350 tačaka ispitivanja gde se proverava kompletan kombajn, pokreće se motor i proveravaju se svi potrebni parametri", kaže šef tehničkog odseka i dodaje da to traje obično sat i po vremena. Pored je i montaža "Jaguara" koja se prostire sve do kraja te proizvodne hale.
Dakle, tu se proizvode Lexion, Trion i Jaguar, a ukupno ih je oko 6.000 na liniji.
Na kraju se radi konačna montaža, revizija proizvoda i provera kvaliteta. Tri radnika nasumično biraju kombajn koji će proveravati i to rade tri dana. Ako pronađu više grešaka, onda će biti i bolje plaćeni. Na taj način se motivišu radnici, jer se tačno može utvrditi koji je radnik pogrešio.
Rempe je pričao o radnoj kulturi i kako se reaguje u slučaju da neki radnik napravi grešku. Najbitnije je da se greška prijavi na vreme kako bi se moglo adekvatno i na vreme reagovati. Bitno je stimulisati radnike, a u slučaju da se neko ne oseća prijatno obavljajući neki posao, onda je možda rešenje, kako kaže, da se potraži drugi posao.
Kod njih je pravilo da svaki radnik prvo prođe kroz obuku i dobije potrebne dokumente. Trenutno je na obuci 200 mladih koji će steći potrebne kvalifikacije za obavljanje određenog posla, što predstavlja veliku prednost za sve, dok je oko 1.000 zaposlenih u ukupnoj proizvodnji.
Sledeći veliki projekat koji budu pravili jeste nova zgrada za logistiku i zgrada za odeljenje za zavarivanje. Ono što je interesantno jeste da je ovo najveći objekat koji nije bučan na 800 metara razdaljine.
Foto prilog
Tagovi
Autor