• Tafe
  • 16.05.2018. 10:30

Kamal Ahuđa: IMT za Srbiju, region a i šire

O dinamici investicija i proizvodnje, kooperantima, novim modelima traktora, planovima za izvoz, više smo saznali od Kamala Ahuđe, direktora IMT-a.

Foto: Đorđe Simović, Aleksandra Kekić
  • 7.341
  • 372
  • 0

Kako je i najavljivano, na 85. Međunarodnom poljoprivrednom sajmu izloženo je devet prototipova budućih IMT traktora, koji će se proizvoditi u Srbiji. Jedini zahtev Kamalu Ahuđi, direktoru IMT-a je bio da govorimo o tome šta je realno u procesu zanavljanja proizvodnje našeg prepoznatljivog traktora.

IMT, nakon stečaja, ima priliku da se vrati "u igru"

Saradnja TAFE-a i IMT-a ima tradiciju dužu od pola veka. Bilo bi dobro za početak razgovora da se podsetimo najzančajnih detalja iz perioda za nama.

IMT je od Masi Fergusona (Massey Ferguson) kupio licencu 1955. godine, a TAFE 1960. IMT je počeo proizvodnju za teritoriju Jugoslavije, a TAFE za Indiju. U jednom momentu smo radili slične modele TAFE 42 i IMT 539. Nakon nekoliko godina smo počeli saradnju. Od početka 60-tih do 1992. godine oko 250 miliona dolara je zarađeno u međusobnim poslovima. Kada je IMT imao proizvodnju traktora 40.000, TAFE je imao 20.000. I tada su došli ratovi, sankcije, embargo, da se ne podsećamo. Da su IMT-ovi traktori odgovorili zahtevu tržišta govori i činjenica i da dan-danas na teritoriji bivše SFRJ imate 360.000 traktora koji su u pogonu. Taj traktor je bukvalno neuništiv.

I dok je IMT otišao u stečaj, TAFE je nastavio razvoj ...

TAFE godišnje proizvede 180.000 traktora. Od tog broja su 120.000 pod brendom Masi Ferguson. Kupili smo i bavarski brend Ajher (Eicher) i tih traktora proizvodimo 60.000 godišnje. TAFE je sa 15,2% najveći deoničar u ACCO korporaciji, koja je član kluba Fortune, koju čini 500 firma. U vlasništvu ima FENDT, Valtra, Challenger i Massey Ferguson traktore. To je firma koja ima godišnji promet oko 12 milijardi dolara. Ovo je sve važno, pošto dolaze novi ekološki standardi pa ćemo Valtrine motore možda koristiti u IMT traktoru. Mi nismo ušli na tržište da bi pravili traktore samo za teritoriju Srbije. To će biti u prvom krugu. U drugom krugu će biti bivša Jugoslavija a u trećem krugu i dalje - Bugarska, Mađarska, Rumunija i eventualno ćemo izvoziti u Aziju. Kako je IMT propao "nasledili" smo tržišta i u Maroku, Tunisu i Alžiru.

Traktor
IMT prototipovi privlače pažnju posetilaca

Ne zna se još sa sigurnošću da li će se traktori proizvoditi u Jarkovcu

Da još jednom preciziramo, šta ste tačno kupili u Srbiji i da li je realno da pogon bude u Jarkovcu u Banatu?

Kupili smo brend, intelektualnu svojinu i pet hektara u Jarkovcu. IMT je tamo proizvodio prikolice. Nismo još 100% sigurni da li ćemo traktore proizvoditi na toj lokaciji. Upravo je izazov kvalifikovana radna snaga. Da li su spremni da se voze do Jarkovca svaki dan ili ćemo biti prinuđeni da fabriku podignemo negde bliže Beogradu.

Koliko je realno da se ljudi uposli u pogonu u početku?

Teško je odgovoriti na to pitanje. Prinip proizvodnje se jako promenio. Mi u Indiji sa manje od 800 radnika, u našoj najsavremenijoj fabrici proizvodimo oko 50.000 traktora. Konzervativno planirano, mi očekujemo da u Srbiji u narednih pet godina dostignemo proizvodnju 5.000 traktora godišnje. Danas je proizvodnja jako zavisna od kooperanata. I kada se priča o zaposlenim ljudima, moraju se uzeti u obzir indirektno i direktno zaposleni.

Izazov - oživeti mrežu kooperanata

Kakva su vaša očekivanja od kooperanata?

Znamo da su mnogi kooperanti koji su radili za IMT prestali da postoje. Izazov je oživeti mrežu kooperanata. Izazov je što ćemo mi prve godine proizvoditi, možda 1.000 traktora, pa druge 1.500 do 2.000 traktora i tako dalje. To je dugoročan posao. Pre godinu dana smo počeli da razvijamo sopstvenu kabinu. To su uradili inženjeri koji su bili zaposleni u IMT-u. Razvili smo kabinu za traktore IMT 539, 549, 577. Ta mala firma radi isključivo za nas i imaju zaposlena 23 radnika.

Štand IMT-a pronaći ćete u drugoj ulici, sa leve strane, ispred zgrade Industrije mašina i traktora.

Šta bi još mala privreda mogla da obezbedi za novi IMT traktor?

Treba biti realan. Neće moći da obezbedi motor. Realno je da to budu gume, felne, akumulator, sedište, volan, filteri, ulje, farovi, retrovizor, luk, topling, tegovi i tako dalje. Samo ovo što sam pobrojao, pa smo skoro na 50%. Tri stvari su bitne za kooperante: kvalitet, cena i kapacitet.

Da pojasnimo zašto je bitno dostići 50%?

Moram da pojasnim razliku u "Made in Europe" i "Made in Serbia". Da bi ispunili uslove da nemamo carinu u Evropskoj uniji, onda je nama dovoljno da imamo "evropski proizvod" u koji spada čak i Turska. Na sve što kupimo iz Turske gleda se kao da smo ga kupili u Italiji ili Nemačkoj. A Turska je veoma razvijena u tome segmentu. Nama je cilj da uđemo na tržište Rusije, sa kojom Srbija ima jako dobre odnose. I ugovore. Dovoljno je da proizvod ima 50% komponenti iz Srbije i može da uđe na tržište Rusije bez carina.

Novine na traktoru i već 25 porudžbina sa Sajma

Uporedite IMT 539 koji se proizvodio do početka 90-tih i ovaj koji imamo priliku da vidimo na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu.

Spolja izgleda gotovo identično. Najveća promena kod tog modela koji će se na našem tržištu pojaviti početkom 2019. godine je motor. Proizvodićemo ga sa Euro 3 A motorom. To je standard za traktore ispod 50 konjskih snaga. Druga razlika je u hidrauličnoj pumpi. Stari model je imao od 14 litara protoka, a novi model ima 16 litara. Podizna moć na starom modelu je bila 1.100 kilograma a novi model će imati od 1.400 do 1.700 kilograma. Ima i mnoštvo malih izmena.

IMT
Uskoro traktori koji ispunjavaju norme EU - Stage III A

Puno je različitih brendova traktora trenutno je u ponudi na tržištu u Srbiji. Gde vidite vaše mesto među jakom konkurencijom?

Mi proizvodino traktore manje snage i namenjeni su manjim gazdinstvima. Ne konkurišemo Džon Diru (John Deer), koji ima puno elektronike. Naši konkurenti su iz Indije, Kine i Turske. IMT je razvio dobar imidž a i TAFE ima dobru reputaciju. Već prvog dana na sajmu smo imali porudžbinu za 25 IMT traktora, pod uslovom da kvalitetom budu u nivou sa TAFE-om. Dakle, već sada ima porudžbina.

Danas u poseti - Ana Brnabić, premijerka Srbije

Uskoro će na vaš štand doći i premijerka Ana Brnabić. Šta ćete joj poručiti?

Ana Brnabić nam je pomogla oko cele priče. Nadam se da će ovih devet prototipova koje imamo pokazati njoj, ali i široj javnosti, šta bi se moglo ovde u Srbiji proizvoditi. Očekujemo podršku Vlade Srbije jer je reč o domaćoj proizvodnji.


Foto prilog


Tagovi

Tafe IMT Kamal Ahuđa ana Brnabić Traktor Euro 3 A motor Massey Ferguson Jarkovac


Autor

Đorđe Simović

Đorđe Simović

Agrarni novinar 15 godina. Objavljuje u štampanim i elektronskim medijima u zemlji i regionu. Nosilac više nagrada za agrarno novinarstvo. Moto: "Nemoj pa se ne boj."

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi