Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Održavanje kombajna
  • 24.11.2024. 10:00

Kombajn može na zasluženi odmor, ali prvo - remont i čišćenje

Ako za popravke nema vremena ili sredstava, da se ne bi zaboravilo do iduće sezone, obavezno zapisati sve neispravnosti i kvarove. Kombajn pre pranja treba očistiti spolja i unutra

Kombajn može na zasluženi odmor, ali prvo - remont i čišćenje
Foto: Shutterstock/K. Hashbarger
  • 153
  • 26
  • 0

Sezona ubiranja ratarskih zrnastih kultura je završena, a ako to niste učinili do sada, vreme je da kombajn spremite za zasluženi odmor. Pre nego što se krene sa detaljnim čišćenjem, pranjem, podmazivanjem i antikorozivnom zaštitom, potrebno je otkloniti sve neispravnosti zamenom neispravnih delova i sklopova, napominje savetodavac u PSSS Smederevo Miladin Vitorović.

"Ako za popravke nema vremena ili sredstava, da se ne bi zaboravilo do iduće sezone, obavezno zapisati sve neispravnosti i kvarove. Kombajn pre pranja treba očistiti spolja i unutra", objašnjava on.

Za spoljašnje čišćenje najbolje je koristiti kompresor za vazduh ili ručne nošene duvaljke, koje su se prvobitno koristile za skupljanje opalog lišća na otvorenom prostoru.

"Heder i elevator hedera su pristupačani i lako se očiste, ali ih ne treba ostavljati za kasnije."

Ukloniti sve biljne ostatke i zemlju

Unutrašnjost kombajna, pojašnjava, čisti se prvo mehanički, a posle kao finiš koristimo komprimovani vazduh.

"Potrebno je da se odstrane svi biljni ostaci i ostale mehaničke nečistoće, najčešće zemlja posle žetve soj). Posebnu pažnju zahtevaju sabirna ravan, sita i slamotresi na kojima se natalože nečistoće sa zemljom, koje je teško ukloniti bez upotrebe grebača raznih oblika i špakli. Ovaj talog je glavni razlog ubrzane korozije separacionih sklopova kombajna", napominje ovaj savetodavac i dodaje da obavezno treba isprazniti skupljač kamena na ulazu u vršalicu, a rešetka podbubnja i bubanj moraju biti čisti.

Zbog velikih dimenzija, parkiraju se pod nastrešnice koje ih direktno štite od kiše i snega (foto: Đorđe Lalić) 

Dalje, elevatore povratne mase i čistog zrna isprazniti do kraja, otvaranjem poklopaca spirale i lančastih transportera, tako da u tom prostoru nema zrna. Obavezno pregledati bunker i isprazniti ga.

"U motornom prostoru i na motoru se skupljaju najsitniji delovi biljne mase i prašina, koje treba oduvati iz tog prostrora i kasnije detaljno oprati motor, hidraulični sistem i sistem dovoda goriva."

Kako oprati kombajn?

Prema rečima ovog stručnjaka, pranje treba obaviti na predviđenom mestu kako bi zaštitili okolinu od sredstava za pranje i odmašćivanje. Zbrinjavanje ovakvih otpadnih voda se sprovodi po važećim pravilnicima i zakonima o zaštiti životne sredine. Ako za pranje koristimo uređaje sa toplom vodom pod visokim pritiskom, treba voditi računa da mlazom ne oštetimo osetljive delove motora i kombajna.

U sred sezone ne sme da zakaže: Koji su najčešći problemi kod Zmaj kombajna?

"Pazimo da se otpadne vode ne slivaju u unutrašnjost. Sve metalne delove sa kojih je zaštitna farba u radu skinuta, treba premazati sredstvima za antikorozivnu zaštitu. Kada se osuši, potrebno je podmazati sve mazalice kako bi nova mast izbacila vodu iz kućišta kotrljajnih ležajeva", kaže Vitorović.

Čišćenje, pa pod nadstrešnicu

Zbog velikih dimenzija, parkiraju se pod nastrešnice koje ih direktno štite od kiše i snega. Kada se parkira na stalno mesto, podigne sa na klocne kako bi se pneumatici rasteretili, a pritisak u njima se smanji za jednu trećinu.

"Ako ima motor sa vodenim hlađenjem, rashladnu tečnost  treba sasvim ispustiti iz sistema hlađenja, a posebno paziti da se isprazni kućište vodene pumpe kratkim pokretanjem motora bez starta. Akumulator (bateriju) treba skinuti sa kombajna, dopuniti do maksimalnog kapaciteta i odložiti u magacin", napominje on i dodaje da ga povremeno treba dopuniti, jer se prazni tokom stajanja.

"Remene demontirati, odmastiti po potrebi i okačiti ispravljene u punoj dužini. Lance demontirati, oprati čistim gorivom od naslaga masti i prašine, ocediti i podmazati čistim uljem", savetuje za kraj ovaj stručnjak.


Tagovi

Kombajn Održavanje kombajna Kombajn tokom zime Remont kombajna Pranje kombajna Unutrašnje čišćenje Miladin Vitorović


Autorka

Dinka Bogunović

Više [+]

Diplomirana novinarka, zaljubljena u pisanu reč. Trudi se da bude dorasla novinarskom postulatu: "Rečima usko, a mislima široko".