• Mladi poljoprivrednik
  • 20.12.2017. 10:30

Proizvod mladog poljoprivrednika važna oznaka

Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde.

Foto: Julijana Kuzmić, Vedran Stapić
  • 1.488
  • 74
  • 0

Još i pre nego što je Ministarstvo poljoprivrede uvelo subvencije za poljoprivrednike ispod 40 godina, interesovanje mladih za podizanje zasada, izgradnju farmi stoke ili kupovini zemlje za obradu je raslo. Iako se u Srbiji više govori o odlasku mladih sa sela, nego o problematici mladih poljoprivrednika, mnoga udruženja koja okupljaju mlade poljoprivrednike iz celog sveta, posvećena su definisanju problema mladih u poljoprivredi i razmeni iskustva u njihovom rešavanju.

Na primer YPARD (Young Professionals for Agricultural Development), udruženje mladih profesionalca za poljoprivredni razvoj, često navodi da najveći problem mladih poljoprivrednika u svetu nije samo dostupnost informacija i sredstava, već pristup i sigurnost na tržištu.

Proizvod mladog poljoprivrednika

Srpsko udruženje mladih poljoprivrednika (SUMP), prepoznalo je ovaj problem i smatra oznaku "proizvod mladog poljoprivrednika" kao dobar način da se mladima za njihov krajnji produkt u poljoprivrednoj proizvodnji obezbedi marketing, plasman i visoka cena na tržištu.

Borić: Najbitnija je edukacija

"Oznaka 'proizvod mladog poljoprivrednika' je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde. Da bi to moglo da se sprovede, potrebno je uvesti pojam 'mladi poljoprivrednik' u zakonodavstvo Republike Srbije, a za šta se SUMP jedini zalaže. Nakon toga bi se moglo stupiti u realizaciju sprovođenja oznake na način koji je najbolji za tržište kako Srbije, tako i drugih zemalja", kaže predsednik SUMP-a Milan Borić.

Zajednički nastup deo rešenja

Danas mladi poljoprivrednici svoje proizvode prodaju na internetu, kvantaškim pijacama ili lokalnim otkupljivačima i tako se "snalaze". Prema rečima Borića, jedan od ciljeva SUMP-a je i zajednički nastup i plasman robe na tržištu, čime bi se količinom i kvalitetom robe mogla ostvariti najbolja cena. Zajednički nastup je deo rešenja problema sa kojima se suočavaju mladi poljoprivrednici.

"Pored oznake, to je udruživanje, informisanost poljoprivrednika, a najbitnija je edukacija kako za proizvodnju, tako i za nastupanje na tržištu", kaže Borić.

Pojam "mladi poljoprivrednik" prepoznala i država

Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" poput oznake geografskog porekla ili lisabonskog žiga treba da garantuje prepoznatljivost i višu cenu od ostalih proizvoda na globalnom tržištu. Ova oznaka bila bi vrsta podsticaja za mlade poljoprivrednike, koji se sve više prepoznaju kao zasebna kategorija u agrarnoj proizvodnji.

"SUMP je uveo pojam 'mladi poljoprivrednik' u Srbiju i jedina smo organizacija koja na ovaj način okuplja i zastupa mlade poljoprivrednike sa teritorije cele Srbije. Imajući u vidu činjenicu da postojimo tri godine, našu inicijativu - pojam 'mladi poljoprivrednik', državni organi ove godine prvi put su konkretno prepoznali", istakao je Borić.

Mladih poljoprivrednika samo 4,7% kod nas

Tek 4,7% mladih poljoprivrednika u Srbiji

Mladi poljoprivrednici u Srbiji čine tek 4,7 odsto poljoprivrednika, u Evropi taj procenat je šest. Evropska unija raznim povlasticama i merama direktnih plaćanja zalaže se za to da poveća učešće mladih u poljoprivredi zbog njihovog doprinosa osavremenjivanju proizvodnje hrane.

Interesantno je to što su problemi evropskih mladih poljoprivrednika veoma slični problemima srpskih, bez obzira na životni standard, agrarni sistem i geografske uslove. U SUMP-u kažu da članstvom u Evropskom veću mladih poljoprivrednika CEJA (Conseil Européen des Jeunes Agriculteurs) postoji mogućnost da svojim članovima obezbede praksu ili obilazak farmi gde se primenjuju najnovije tehnologije i ne samo to:

"Očekujemo da ćemo u narednim godinama uspeti da se organizujemo po uzoru na udruženja u EU i na taj način jedinstvenim delovanjem ostvarimo najbolje moguće, a između ostalog i poziciju na tržištu", navodi Borić.

Foto: Julijana Kuzmić, Vedran Stapić


Tagovi

Sump Mladi Poljoprivrednik Eu Podsticaji Agrarna proizvodnja Oznaka Proizvod Ceja Ypard Tržište Udruženja


Autorka

Julijana El Omari

Julijana El Omari

Julijana El Omari je diplomirani novinar, a svoju specijalnost pronašla je u agro novinarstvu. U poslu i životu vodi se Ničeovom formulom sreće: jedno "da", jedno "ne", jedna prava linija, jedan cilj...