• Mladi poljoprivrednik
  • 20.12.2017. 10:30

Proizvod mladog poljoprivrednika važna oznaka

Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde.

Foto: Julijana Kuzmić, Vedran Stapić
  • 1.496
  • 74
  • 0

Još i pre nego što je Ministarstvo poljoprivrede uvelo subvencije za poljoprivrednike ispod 40 godina, interesovanje mladih za podizanje zasada, izgradnju farmi stoke ili kupovini zemlje za obradu je raslo. Iako se u Srbiji više govori o odlasku mladih sa sela, nego o problematici mladih poljoprivrednika, mnoga udruženja koja okupljaju mlade poljoprivrednike iz celog sveta, posvećena su definisanju problema mladih u poljoprivredi i razmeni iskustva u njihovom rešavanju.

Na primer YPARD (Young Professionals for Agricultural Development), udruženje mladih profesionalca za poljoprivredni razvoj, često navodi da najveći problem mladih poljoprivrednika u svetu nije samo dostupnost informacija i sredstava, već pristup i sigurnost na tržištu.

Proizvod mladog poljoprivrednika

Srpsko udruženje mladih poljoprivrednika (SUMP), prepoznalo je ovaj problem i smatra oznaku "proizvod mladog poljoprivrednika" kao dobar način da se mladima za njihov krajnji produkt u poljoprivrednoj proizvodnji obezbedi marketing, plasman i visoka cena na tržištu.

Borić: Najbitnija je edukacija

"Oznaka 'proizvod mladog poljoprivrednika' je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde. Da bi to moglo da se sprovede, potrebno je uvesti pojam 'mladi poljoprivrednik' u zakonodavstvo Republike Srbije, a za šta se SUMP jedini zalaže. Nakon toga bi se moglo stupiti u realizaciju sprovođenja oznake na način koji je najbolji za tržište kako Srbije, tako i drugih zemalja", kaže predsednik SUMP-a Milan Borić.

Zajednički nastup deo rešenja

Danas mladi poljoprivrednici svoje proizvode prodaju na internetu, kvantaškim pijacama ili lokalnim otkupljivačima i tako se "snalaze". Prema rečima Borića, jedan od ciljeva SUMP-a je i zajednički nastup i plasman robe na tržištu, čime bi se količinom i kvalitetom robe mogla ostvariti najbolja cena. Zajednički nastup je deo rešenja problema sa kojima se suočavaju mladi poljoprivrednici.

"Pored oznake, to je udruživanje, informisanost poljoprivrednika, a najbitnija je edukacija kako za proizvodnju, tako i za nastupanje na tržištu", kaže Borić.

Pojam "mladi poljoprivrednik" prepoznala i država

Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" poput oznake geografskog porekla ili lisabonskog žiga treba da garantuje prepoznatljivost i višu cenu od ostalih proizvoda na globalnom tržištu. Ova oznaka bila bi vrsta podsticaja za mlade poljoprivrednike, koji se sve više prepoznaju kao zasebna kategorija u agrarnoj proizvodnji.

"SUMP je uveo pojam 'mladi poljoprivrednik' u Srbiju i jedina smo organizacija koja na ovaj način okuplja i zastupa mlade poljoprivrednike sa teritorije cele Srbije. Imajući u vidu činjenicu da postojimo tri godine, našu inicijativu - pojam 'mladi poljoprivrednik', državni organi ove godine prvi put su konkretno prepoznali", istakao je Borić.

Mladih poljoprivrednika samo 4,7% kod nas

Tek 4,7% mladih poljoprivrednika u Srbiji

Mladi poljoprivrednici u Srbiji čine tek 4,7 odsto poljoprivrednika, u Evropi taj procenat je šest. Evropska unija raznim povlasticama i merama direktnih plaćanja zalaže se za to da poveća učešće mladih u poljoprivredi zbog njihovog doprinosa osavremenjivanju proizvodnje hrane.

Interesantno je to što su problemi evropskih mladih poljoprivrednika veoma slični problemima srpskih, bez obzira na životni standard, agrarni sistem i geografske uslove. U SUMP-u kažu da članstvom u Evropskom veću mladih poljoprivrednika CEJA (Conseil Européen des Jeunes Agriculteurs) postoji mogućnost da svojim članovima obezbede praksu ili obilazak farmi gde se primenjuju najnovije tehnologije i ne samo to:

"Očekujemo da ćemo u narednim godinama uspeti da se organizujemo po uzoru na udruženja u EU i na taj način jedinstvenim delovanjem ostvarimo najbolje moguće, a između ostalog i poziciju na tržištu", navodi Borić.

Foto: Julijana Kuzmić, Vedran Stapić


Tagovi

Sump Mladi Poljoprivrednik Eu Podsticaji Agrarna proizvodnja Oznaka Proizvod Ceja Ypard Tržište Udruženja


Autorka

Julijana El Omari

Julijana El Omari je diplomirani novinar, a svoju specijalnost pronašla je u agro novinarstvu. U poslu i životu vodi se Ničeovom formulom sreće: jedno "da", jedno "ne", jedna prava linija, jedan cilj...