Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Traktori
  • 11.02.2019. 08:00

Redovno održavan traktor - bezbedan na drumu i duže traje

Pravilno održavanje vašeg traktora produžava radni vek mašine, a koje su to specifičnosti kada je reč o osnovnom servisiranju pročitajte u tekstu.

Foto: Pixabay / Flavio~
  • 323
  • 8
  • 0

Pravilno održavanje traktora, kao što je opšte poznato, produžava radni vek tih poljoprivrednih mašina. Mada mnogi misle da je održavanje bilo koje radne mašine ili automobila slično, postoje određene specifičnosti kada je reč o osnovnom održavanju traktora.

Diplomirani inženjer poljoprivrede Željko Lazić navodi neke od njih, a to su:

  1. Pažljivo proučavanje uputstva proizvođača;
  2. Zaštita traktora od vremenskih prilika;
  3. Redovna provera nivoa tečnosti;
  4. Provera pritiska u pneumaticima;
  5. Kontrola remenja i creva;
  6. Redovno podmazivanje kočione veze i podešavanje kočnica;
  7. Redovna provera filtera;
  8. Redovno čišćenje mreže ispod hladnjaka;
  9. Podmazivanje traktora;
  10. Vođenje računa o tome da se traktor preterano ne optereti;
  11. Redovno čišćenje i održavanje.

Nisu svi traktori isti - pročitati uputstva o održavanju

Svaki proizvođač traktora ima svoje specifičnosti kada je reč o osnovnom održavanju, dok većina ima i stručno osoblje koje korisnim savetima može da pomogne pri održavanju te poljoprivredne mašine. Ukoliko poljoprivrednik nema kod sebe uputstvo proizvođača, preporučljivo da ga nabave i da prema njegovim preporukama održavaju svoj traktor.

Zaštite traktor od vremenskih prilika

Budući da većina malih traktora nema kabinu koja bi zaštitila instrument tablu, sedište, metalne komponente, dobro bi bilo da se ti traktori, posle upotrebe garažiraju ili smeste ispod neke nadsteršnice. Ako iz određenih razloga to nije moguće, onda se preporučuje da se izduvni sistem (auspuh) zaštititi od kiše i da se pokriju sedište i instrument tabla.

Redovno proveravajte nivoe tečnosti

Svaki poljoprivrednik bi u uputstvu proizvođača trebalo da potraži tačne termine provere i zamene ulja i ostalih tečnosti. Takođe je važno redovno proveravanje nivoa ulja motora i transmisije i nivo tečnosti u hladnjaku, kao i redovna provera nivoa tečnosti u akumulatoru.

Redovno proveravajte pritisak u pneumaticima

Zbog oblika samih pneumatika, paorima često nije lako da uoče da su izduvani. Uobičajeno je da je pritisak u zadnjim gumama bude između 0,8 i 1,8 bara (u zavisnosti od podloge po kojoj se kreće), dok kod prednjih guma pritisak ide i do 2,2 bara. Redovna praksa kod naših poljoprivrednika je da se na zadnje pneumatike na traktoru dodaju tegovi radi balasta, naročito ukoliko se koriste priključci koji zahtevaju maksimalnu snagu.

Ne zanemarujte kontrolu remenja i creva

Ukoliko traktor poseduje hidraulični sistem, poljoprivrednici treba da imaju u vidu da taj sistem čine creva i cevi koja trpe visok pritisak. Oštećenja na tim delovima mogu da uzrokuju kvar na hidrauličnoj pumpi, probleme na upravljaču itd. Ukoliko se proizvođačima učini da su crevo ili remen oštećeni, istrošeni ili napuknuti, odmah bi ih trebalo zameniti. Mehaničari upozoravaju da ukoliko na priključcima ili spojnicma ima curenja, tada ih treba odmah dotegnuti ili zameniti.

Vodite računa o kočnicama

Mnogi traktori imaju mehaničke kočnice koje obezbeđuje zaustavljanje preko suve mehaničke veze. Te kočnice se nalaze na zadnjoj osovini traktora i rade nezavisno, pa se zato mogu koristiti za upravljanje traktorom pri zakretanju-okretanju, kao pri kretanju unazad tokom vožnje. Pedala kočnice će blokirati u toku kretanja po putu dok druga neće u slučaju okretanja traktora. Ovde treba dodati da se kočnice redovno moraju proveravati kako bi i obavljale svoju funkciju, to jest pravovremeno zaustavljale vozilo.

Redovno proveravajte filtere

Poljoprivrednici bi takođe trebali redovno da proveravaju ima li vode na filteru za gorivo. Većina dizel motora poseduje filter za odvajanje (separaciju) vode, budući da dizel gorivo ima tendeciju nakupljanja vlage. Mehaničari savetuju paorima da često proveravaju i filter vazduha. On se može očistiti kompresorom, ali se nikada ne sme prati. Ukoliko filter ne može adekvatno da se očisti ili je oštećen moramo ga zameniti.

Redovno čistite mrežu ispred hladnjaka

Redovno čišćenje mreže ispod hladnjaka održava slobodan protok vazduha što je veoma važno za hlađenje i sprečava da se hladnjak zapuši.

Ne zanemarivati podmazivanje delova traktora

Za razliku od automobila na traktorima postoje delovi koji su u stalnom pokretu. Stoga je neophodno te delove redovno podmazivati. Za tu namenu koristi se pištolj za podmazivanje. Pre te operacije treba očistiti fitinge, a kada mast počne da curi napolje znaćete da ste dovoljno podmazali. Stariji modeli traktora zahtevaju specifičnija sredstva za podmazivanje menjača. Isto tako često nailazimo na modele kod kojih je proizvođač predvideo da se u hidrauličnom sistemu i menjačima koristi isti tip maziva. Tu bi trebalo obratiti pažnju jer upotreba pogrešnog maziva može prouzrokovati ozbiljna oštećenja i kvarove traktora.

Nemojte opteretiti traktor više nego što je dozvoljeno

Ukoliko koristite traktor za obradu ili transport, obavezno se pridržavajte propisanih težina i opterećenja kod kačenja radnih tela ili priključnih mašina.

Redovno perite i čistite traktor 

Redovno čišćenje i pranje traktora pomaže da lakše uočite oštećenja na komponentama, eventualna curenja ili da li su opiljci i prašina negde prouzokovali određene probleme.


Izvori

Poljoprivredne savetodavne i stručne službe Srbije


Tagovi

Traktor Održavanje Željko Lazić Zamena ulja Pritisak u gumama Kočnice Čišćenje Pranje Hladnjak Podmazivanje


Autor

Marinko Tica

Više [+]

Marinko je profesor književnosti s višegodišnjim novinarskim iskustvom u elektronskim medijima. Naročito je zainteresovan za teme i zbivanja u agraru, a zamenik je urednika na Agroklubu.