Imena ovih petoro učenika trebalo bi zapamtiti, jer će se, po svemu sudeći, za njih čuti i dalje nego što se u ovom trenutku čini.
Petočlani tim srednjoškolaca iz Medicinske škole Sestre Ninković iz Kragujevca pobednik je regionalnog i vicešampion nacionalnog takmičenja u đačkom preduzetništvu. Njihova inovativna ideja, sa kojom su u oštroj konkurenciji iz cele Srbije uspeli da se domognu postolja, zasnovana je na jednom sasvim obično poljoprivrednom proizvodu - ljutoj papričici.
Osnova za njihovu inovaciju bila je obična ljuta papričica, koju su nabavili iz jednog poljoprivrednog gazdinstva u selu Čumić kod Kragujevac. Izdvojivši iz papričica aktivnu komponentu kapsaicin napravili su tri proizvoda - mast za buđenje, lekoviti čaj i tinkturu za negovanje kose i noktiju. Podeljeni po resorima, baš kao prava firma, ovako objašnjavaju kako su uspeli da od poljoprivrednog proizvoda, koga mnogi često zaobilaze u ishrani, stignu do inovacije.
"Mast u kojoj je kapsaicin povećava koncentraciju, smanjuje bolove u mišićima i zglobovima. Čaj se bori sa bakterijama i obavlja detoksikaciju organizma, a tinktura povećava lučenje keratina, koji je glavna gradivna komponenta kose i noktiju", kaže Nevena Radivojević, generalni direktor ove srednjoškolske firme.
Mirjana Jakovljević je menadžer proizvodnje. Kaže da se o lekovitosti kapsaicina odavno zna, ali da su ljudi skeptični kada treba da ga upotrebe: "Uspeli smo da neutrališemo ljutinu, a zadržimo lekovita svojstva. Sve ostalo je domen poslovne tajne. Nijedan naš proizvod ne sadrži ništa od veštačkih materija".
Mladen Dončić je zamenik generalnog direktora i objašnjava da su svojim znanjem uspeli da u školskoj laboratoriji da naprave kapsaicin u tečnom stanju, te da je najteži deo bio doći do formule kako da ljuti sastojak papričica ne iritira kožu.
Nemanja Jovanović je menadžer za finansije, koji je ovu đačku firmu iskusno vodio. "Krenuli smo sa budžetom od 3.000 dinara i taj novac smo pozajmili iz školskog fonda. Tako smo došli do prvih proizvoda, koje smo prodavali na sajmovima. Dug smo vratili, kako bi i ostali učenici mogli da počnu sa novim idejama. Na nacionalno takmičenje uspeli smo da odemo sa 30.000 dinara zarađenih od prodaje na sajmovima i preko interneta", kaže Nemanja.
Njegova koleginica Sara Đorđević zadužena je za marketing i odredila je ciljnu grupu. Mast za buđenje pod nazivom "Ostani fokusiran" namenjen je mladoj generaciji, ali kad malo bolje razmisle, potrebna je i poljoprivrednicima kojima uvek fali sna. "Naša mala firma je poput kapsaicina iz papričica - teška, ljuta i vatrena", otkriva Sara.
Osnivači ove učeničke kompanije imaju svega 18 godina i maturanti su na smerovima za laborante i farmaceute. Ne zaboravljaju da ne bi stigli dovde da nisu imali mentore. Profesorke Biljana Petrović, biohemičar i Sofija Vukelić Miletić, farmaceut, podržale su ideju da inovaciju zasnuju na poljoprivrednom proizvodu i prve donele u laboratoriju ljute papričice iz Čumića. Dosadašnja praksa je pokazala da se učeničke firme gase po odlasku đaka iz škola, ali ovi inovatori tvrde da se to sa njihovom neće desiti.
Imena ovih petoro učenika trebalo bi zapamtiti, jer će se, po svemu sudeći, za njih čuti i dalje nego što se u ovom trenutku čini.
Foto prilog
Tagovi
Autorka