Budući da crnomorski prostor teče neometano, bilo je očekivano da će prestati transport poljoprivredne robe evropskim koridorima solidarnosti, upozoravaju u Poljskoj.
Crnomorskim koridorom je iz Ukrajine izvezeno 45 miliona tona robe u 44 zemlje sveta tokom poslednjih devet meseci, objavilo je Ministarstvo obnove te zemlje. U lukama u Odesi ukrcano je robe u gotovo 1.600 brodova, a njih još 108 sprema se na utovar. Smatra se da će oni preuzeti više od tri miliona tona tereta.
Većina brodova bila je natovarena poljoprivrednim proizvodima. Više od 30 miliona tona proizvoda ukrajinskih poljoprivrednika isporučeno je u 38 zemalja sveta, stoji u saopštenju ministarstva.
Na poljskom poljoprivrednom portalu Farmer ističu da su ukrajinski mediji, pozivajući se na nacionalne službe, objavili da gotovo ne postoji pretnja plovidbi trgovačke flote ukrajinskim morskim koridorom te da tom rutom izvoz stalno raste.
Na Farmeru naglašavaju kako su ukrajinske vlasti uveravale poljsku stranu u pregovorima oko uvoza i tranzita da je saobraćajni ili železnički promet samo potreba za vreme rata, ali da nema ekonomskog opravdanja. Rečeno je da je kopneni promet preskup i neefikasan u poređenju sa izvozom preko Crnog mora.
"U tom kontekstu moglo bi se očekivati da će prestati transportirati svoje poljoprivredne proizvode evropskim koridorima solidarnosti. Uostalom, bili su namenjeni samo za tranzit do evropskih luka, jer su njihove žitarice bile potrebne gladnoj Africi", sarkastičan je novinar Grehor Tomzik istaknuvši da je ukrajinska strana ovaj ključni argument koristila kada je od EU-a tražila kompenzaciju za svaku tonu žitarica prevezenih kopnom budući da je ta zemlja gubila na kopnenom prometu, a trebalo je da namiri zemlje trećeg sveta.
Piše da se ti argumenti danas više ne čuju, a da Ministarstvo obnove sa ponosom priznaje da "uprkos svemu ostaju vodeći izvoznik poljoprivrednih proizvoda".
"Iako je kopneni tranzit toliko ekonomski neopravdan, njihovi vozovi i kamioni sa poljoprivrednim proizvodima i dalje idu do istočnih granica i prolaze evropskim rutama. A i bez subvencija se isplati. Da li se onda od početka doista radilo o tranzitu", pita ovaj novinar.
Poljski poljoprivrednici najglasniji su kada je reč o uvozu iz Ukrajine. Mesecima održavaju proteste, ali i blokade granice. Tako su i u nedelju, 10. maja blokirali kretanje kamiona kroz kontrolni punkt Dolhobychuv-Uhryniv, piše APK-Inform.
Osim toga, u petak su hiljade poljoprivrednika izašle na ulice Varšave kako bi pokazali svoje protivljenje ekološkim propisima Evropske unije.
Tagovi
Autorka