Lactalis je postala prva kompanija u istoriji koja je premašila 30 milijardi američkih dolara (28,9 milijardi evra) godišnjih prihoda isključivo iz mlekarskog sektora
Prema najnovijem Godišnjem izveštaju Rabo Research Global Dairy Top 20, 2023. godina donela je skromne prihode, strateške zaokrete i ograničenu aktivnost u spajanjima i preuzimanjima unutar globalne mlekarske industrije. Glavni razlog slabijeg rasta prihoda bila je niža cena mlika u poređenju sa rekordnim nivoima iz 2022. godine, piše Farmer.
Ova situacija posebno je pogodila evropske zadruge, a čak sedam kompanija širom sveta zabeležilo je pad prihoda u svojim lokalnim valutama. Ipak, mnoge kompanije su uspele da ostvare veće profite i marže u odnosu na prethodnu godinu.
Francuski Lactalis zadržao je prvo mesto na lestvici najvećih svetskih mlekarskih kompanija i to treću godinu zaredom. Postali su prva kompanija u istoriji koja je premašila 30 milijardi američkih dolara (28,9 milijardi evra) godišnjih prihoda isključivo iz mlekarskog sektora. Taj rezultat postignut je kombinacijom organskog rasta i akvizicija tokom proteklih godina.
Nestlé je zauzeo drugo mesto, pretekavši Dairy Farmers of America, što se pripisuje nižim cenama mleka koje su im išle u prilog. Ova zamena pozicija dodatno pokazuje koliko volatilnost cena utiče na poredak najvećih u industriji.
Dok mlekarska industrija menja strategiju, Lactalis obara rekorde - ko su 20 najboljih?
Jedna od najvećih novosti u ovogodišnjem izveštaju je ulazak meksičke kompanije Grupo Lala u Top 20 globalnih mlekarskih kompanija. Ovaj debi omogućen je zahvaljujući 6-procentnom organskom rastu prihoda u meksičkim pezosima te jačanju u odnosu na dolar za čak 11,8 odsto. Time je irska Glanbia izbačena s prestižne liste.
Industrija je tokom 2023. beležila vrlo ograničenu aktivnost u fuzijama i akvizicijama. Ipak, nekoliko je istaknutih poteza, poput Danonea koji se povukao iz ruskog poslovanja, a odbacio je i brendove Horizon Organic i Wallaby. Ti potezi odražavaju širi trend povratka na osnovnu delatnost i održivost.
Izvještaj predviđa moguće promene u globalnoj dinamici, s najmanje dve velike transakcije na vidiku koje bi mogle da utiču i na budući poredak.
Među najzvučnijima su Unilever koji planira prodaju svog sektora za sladolede, dok se Fonterra povlači iz potrošačkog segmenta kako bi se usredsedila na osnovne delatnosti.
U Sjedinjenim Američkim Državama mlekarske kompanije fokusiraju se na unutrašnji razvoj, umjesto na preuzimanja. Između 2023. i 2026. najavljeno je ulaganje više od sedam milijardi dolara u izgradnju i proširenje proizvodnih kapaciteta, najviše u proizvodnji sira.
Očekuje se i oporavak proizvodnje mleka u 2025., nakon tri godine stagnacije. To je u kontrastu s nekim drugim regionima gde se proizvodnja smanjuje, a fabrike zatvaraju.
Iako je 2023. godina donela pad prihoda za mnoge, mlekarski sektor pokazuje otpornost i spremnost na prilagođavanje. Sa promenama koje se najavljuju u strategijama velikih igrača i značajnim ulaganjima u SAD-u, Global Dairy Top 20 mogao bi u predstojećim godinama da izgleda bitno drugačije.
Tagovi
Autor