Pad cena mleka u 2023. doneo je skroman rast prihoda, podstaknuvši vodeće kompanije da prilagođavaju poslovanje i promene strateški smer
Rabobank, jedna od vodećih svetskih finansijskih institucija specijalizovana za agrarno i prehrambeno tržište, jednom godišnje objavljuje rang listu 20 najvećih mlekara na svetu, prema prihodu. Ova lista postala je važan pokazatelj kretanja u globalnoj mlečnoj industriji, pružajući uvid u finansijske uspehe i izazove vodećih kompanija.
Prema najnovijem izveštaju Rabobanka, značajne promene u tržišnim uslovima tokom 2023. godine snažno su uticale na vodeće mlečne kompanije i zadruge, značajno menjajući ovogodišnji popis 20 najboljih u industriji.
Iako je ukupni prihod vodećih mlečnih kompanija tek neznatno porastao u odnosu na prošlu godinu, Lactalis je postavio novi svetski rekord.
Sa očekivanim prihodom od 30,2 milijarde američkih dolara, francuski proizvođač prvi je u globalnoj mlečnoj industriji prešao prag od 30 milijardi dolara prihoda (oko 27 milijardi evra).
Nestlé se vraća na drugo mesto sa rastom prihoda na 24,1 mlrd. $, dok Dairy Farmers of America, suočen s izazovima pada cena mleka, zauzima treće mesto sa prihodom manjim od onog u prethodnom razdoblju, od 21,7 mlrd. $. Na četvrtom mjestu je Danone, čiji je prihod pao na 19,7 milijardi dolara zbog povlačenja iz Rusije. Kineska kompanija Yili, sa prihodom od 17,5 milijardi dolara, zaokružuje prvih pet, dok Fonterra, koja je takođe zabeležila rast prihoda, planira dalje promene i prodaje kako bi se prilagodila novim tržišnim uslovima.
Prema izveštaju, sedam proizvođača ostvarilo je niže prihode u svojim lokalnim valutama u 2023. godini u poređenju sa prethodnom godinom. Kako navodi Agrarheute, ukupni prihod 20 najvećih mlečnih kompanija porastao je za skromnih 0,3 odsto, što je znatno manje od prošlogodišnjeg rasta od 8,1 odsto.
Ovaj trend prvenstveno je rezultat značajnog sniženja cijena mleka nakon rekordne 2022. godine. Kada se prihodi izraze u evrima, ukupni prihod je čak pao za 2,3 odsto u odnosu na prošlu godinu, zbog oporavka evra u odnosu na američki dolar. Prema Rabobanku, kursne promene i dalje značajno utiču na rangiranje firmi.
Prehrambeni divovi Fonterra, Unilever i General Mills najavili su fokus na ključne delatnosti i prodaju manje važnih poslovnih jedinica. Analitičari predviđaju da bi ovaj strateški zaokret globalnih kompanija prema osnovnim aktivnostima mogao značajno da promeni industriju.
Rabobank izveštava da je prošle godine (slično kao i 2022.) bilo malo spajanja i preuzimanja u mlečnom sektoru. Međutim, kako kompanije preispituju svoje prioritete i vraćaju se temeljnim delatnostima u budućnosti se očekuju veliki poslovi. Kako navode, održivost će igrati sve važniju ulogu u oblikovanju strukture kompanija, jer rastu pritisci zbog, kako dobrovoljnih, tako i nametnutih obaveza, što vodi preispitivanju imovine i prioriteta.
Tagovi
Autor