• Prodaja brendova strancima
  • 24.02.2019. 13:00

Koristi i opasnosti prodaje domaćih brendova strancima

Strani investitori ne kupuju samo fabrike i zaposlene, već i poznato ime, recepturu brenda i tržišno učešće, koji garantuju ostvarivanje profita. Kada proizvodnja i prodaja jedne domaće firme pokriju sve ciljne grupe u zemlji, normalno je da se teži svetskom tržištu.

Foto: PrintScr
  • 172
  • 36
  • 0

Prodaja požarevačkog "Bambija" izaziva veliku pažnju. Najava da će, takođe i "Knjaz Miloš" promeniti vlasnika pokazuje da je i naša zemlja postala deo svetskog tržišnog trenda jer nacionalni brendovi postaju globalni predstavljajući na najbolji način zemlju iz koje potiču u svetu. Srbiji trenutno ima manje brendova nego pre 30-ak godina. "Knjaz Miloš", "Plazma", "Jafa keks", "Smoki", "Rosa" bili su nacionalni, pa regionalni, a danas su svetski brendovi, prenosi RTS.

Veliki svetski investitori zainteresovani za srpske brendove

Uprkos tome što imaju najvišu cenu, oni uvek nađu kupca koji investira, unapređuje i širi proizvodnju i tržište, obrazuje zaposlene. Direktorka "Blumen grupe" Nataša Pavlović Bujas smatra da je dobro da su investitori poput "Koka-Kole" (Coca-Cola) stigli u Srbiju i što žele da ulažu i da ostanu u našoj zemlji. To znači da veliki investitori prepoznaju vredne proizvode i imena brendova koji imaju potencijal da se razviju i na svetskim tržištima. Ti brendovi su na neki način i naši predstavnici u svetu, zato što će se mnogo više na jedan bolji način čuti o tome šta je sve Srbija sposobna da proizvede.

Stranci kupuju ime brenda i udeo na tržištu

Nataša Pavlović Bujas naglašava da domaća radna snaga ostaje, u proizvodnji, ali i u menadžmentu, stiče nova znanja, pa se tako povećava snaga Srbije da se bori na drugim tržištima. Međutim, ono što stranci kupuju nisu fabrike i zaposleni, već poznato ime, recepturu brenda i tržišno učešće, koji garantuju ostvarivanje profita. Kada proizvodnja i prodaja jedne domaće firme pokriju sve ciljne grupe u zemlji, normalno je da se teži svetskom tržištu. "Koka-Kola", koja je kupila "Bambi" je najprodavaniji globalni brend, čije je tržište ceo svet, pa će tako i "Plazma" postati planetarni proizvod.

Mana: Sav profit pripada strancu i on ga može izneti iz zemlje

Ipak, osim mnogih benefita, te transakcije imaju i jednu manu. Sav profit pripada stranom partneru i oni ga mogu izneti iz zemlje. Pavlović Bujas ističe da Srbija već ima domaće kompanije koje imaju veliko učešće na drugim tržištima i bore se tamo sa svojim brendovima. One nisu prisutne u javnosti jer nisu prepoznate kao potencijal naše privrede. Ipak, poznato je da u IT sektoru naša preduzeća imaju veliko učešće. Naša zemlja ima sjajne primera u tekstilnoj industriji, ali i poizvođače koji neguju ne samo kvalitet i portfolio svojih proizvoda, već grade i brend koji je međunarodno prepoznatljiv. Oni imaju priliku da, takođe, učestvuju u tržišnim utakmicama i da otkupljuju i investiraju i u neke druge druge internacionalne brendove.

Kapital ne trpi nikakve rizike 

Najbolje brendove kupuju i mnogi svetski investicioni fondovi čiji je prevashodni cilj uvećanje kapitala. Oni investiraju i unapređuju novokupljenu firmu i kada joj uvećaju cenu, obično sledi prodaja. Pošto kapital ne trpi nikakve rizike i da ne bi pobegao, sve države se trude da što više unaprede političku stabilnost i ekonomski ambijent.


Izvori

RTS


Tagovi

Bambi Plazma keks Knjaz Miloš Rosa Jafa keks Coca-Cola Srbija Tržište Invesriranje Nataša Pavlović Bujas


Autor

Marinko Tica

Marinko Tica

Marinko je profesor književnosti s višegodišnjim novinarskim iskustvom u elektronskim medijima. Naročito je zainteresovan za teme i zbivanja u agraru, a zamenik je urednika na Agroklubu.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi