• Proizvodnja piva
  • 23.05.2019. 16:00

U Srbiji sve više proizvođača zanatskog piva

Udruženje malih nezavisnih pivara Srbije, ove godine se drugi put predstavilo na Sajmu poljoprivrede. Prema rečima Dejana Smiljanića predsednika Uduženja, raduje ih činjenica da država konačno prepoznaje značaj ove mlade industrije koja ima perspektivu.

Foto: Jelena Gajić Đokić
  • 105
  • 25
  • 0

Posednjih godina, domaće tržište piva znatno se promenilo, a izbor tog pića daleko je veći. Sve je više malih zanataskih pivara koje proizvode piva različitih ukusa, a njihova proizvodnja nekada dostiže i 10.000 hektolitara godišnje. Ohrabruje i činjenica da se velike količine zanatskog piva izvezu iz naše zemlje. Sama činjenica da je prošle godine u Srbiji registrovano 16 novih malih pivara govori o atraktivnosti i perspektivi ovog biznisa.

Ekspanzija malih pivara 

Pivara Crna kornjača (Black Turtle) osnovana je 2010. godine i drugi su najstariji brend zanatskog piva u Srbiji. "Na našu veliku radost poslednje dve godine desila se ekspanzija malih zanatskih pivara jer smo izgleda i veliki ljubitelji piva a i zantalnije dobro rade svoj posao. Polako stvaramo tržište ali još uvek imamo mnogo otežavajućih faktora," kaže Dejan Smiljanić, predsednik Udruženja malih nezavisnih pivara, koje je osnovano 30. janura 2018. godine sa ciljem da unapredi poslovni razvoj zanatskog piva u Srbiji. 

Prema njegovim račima zakon o pivu ih još uvek ne prepoznaje kao značajan faktor u proizvodnji ali to je negde i normalno, jer kada je zakon pravljen, formiran je na osnovu velikih pivara koje su postojale u to vreme. U međuvremenu se pivarska industrija promenila, a ovaj vid zanatstva je počeo da se razvija i širi.

Država je prepoznala ovu granu privrede kao dobar biznis i zato je ministarstvo poljoprivrede pozvalo male pivare da se predstave na ovogodišnjem Sajmu poljoprivrede. Rade i na tome da se steknu uslovi za kreiranje novog zakona koji će i male pivare staviti u bolji položaj.

Država je prepoznala ovu granu privrede kao dobar biznis

Ko jednom proba, uvek se vraća

Drugi otežavajući faktor uspešnosti po rečima Smiljanića to što su ljudi jako skeptični prema pivima koja dolaze iz malih privatnih pivara. Imaju neku dozu rezervisanosti, a pre svega loša iskustva sa zanatskim radnjama koje se bave proizvodnjom hrane i pića. "Potrebno je dosta vremena da steknemo poverenje potrošača i da probaju naša piva. Kada probaju onda je to druga priča i tada nema problema. Navikli su na standardu ponudu u kafićima, restoranima zato nam je od izuzetne važnosti da se predstavljamo po sajmovima da bi se ljudi upoznali sa našom ponudom," kaže Smiljanić.

Deo sirovina nabavljaju u Srbiji ali najviše u inostranstvu, jer kako nam je Smiljanić objasnio svi manji proizvođači sirovina koji se nekada proizvodili hmelj prestali su to da rade, jer se velike pivarske korporacije sirovinom snabdevaju na drugim mestima njima isplativijim ali iz godine u godinu kako se širi posao proizvodnje zanatskih piva, javlja se i veći broj proizvođača sirovina. 

Nemanja Stefanović ljubav prema ekonomiji zamenio pivarstvom

U  ponudi i dimljeno pivo 

Kvalitet sirovine je jako bitan ali ja ipak prednost daju tehnologiji i ljubavi koju svaki mali proizvođač unese u ovaj posao. "U mojoj pivari, proizvodnja se zasniva na staroj nemačkoj tehnologiji kuvanja i odležavanja Pils piva, proizvodnja se sastoji iz četiri faze, a ceo ciklus traje 21 dan. Naša piva spadaju u red bavarskih piva sa neskinutim kvascem što mu daje posebnu aromu i ukus. Plus u ponudi imamo i voćna piva za čiju proizvodnju koristimo specijalne organske sirupe. Sva naša piva imaju pet odsto akohola," objašnjava on.

U ponudi Crne Kornjače su pivo Lager-svetlo, tamno pivo, a poznati su po voćnim pivima sa ukusom borovnice i jagode. Iz ponude Smiljanić izdvaja i dimljeno pivo, koje se dobija dodavanjem dimljenog ječma, koji ima spesifičnu aromu dimljenog mesa. 

Sve je više malih zanataskih pivara koje proizvode piva različitih ukusa

Prodaja u specijalizovanim radnjama 

Kako navodi, za prodaju ovakvog piva najbolje su specijalizovane prodavnice kojih kod nas ili nema uopšte ili ih ima malo u nekim većim gradovima, a to je jedini put razvoja. "Ovo nije proizvod koji se može lako prodati u trgovinskim lancima iako postoji nekoliko mojih kolega koji ostvaruju prodaju i na taj način. Ovakvo pivo mora da se čuva u specijanim uslovima, jer ih je većina nefiltrirana, pasterizovana, nisu termički prerađivna. Ovo su zaista prirodna piva, kakva su se pravila nekada davno. Uslove za njihova čuvanje ne mogu da ispoštoju trgovinski lanci i njima se to jednostavno ne isplati.

Udruženje malih zanatskih piva je i osnovano sa ciljem da nadležnim organima približe i prikažu koje to oblasti privrede može dodatno da razvije proizvodnja zanatskog piva. Na prvom mestu je to proizvodnja primarnih sirovina koja zamire kod nas, zatim sama proizvodnja piva ali i sektor trgovine specijalnog tipa i ugostiteljstva.

"Veliki je prostor za saradnju sa drugim delatnostima i to nam je cilj i zadatak, da razvijanjem tržišta piva razvijamo i druge grane poljoprivrede, trgovine i ugostiteljstva," zaključio je Smiljanić. 

Na ovogodišnjem sajmu izlagalo je 20 malih pivara, a posetoci su imali na raspolaganju da probaju čak 76 vrsta piva. 


Foto prilog


Tagovi

Zanatske pivare Proizvodnja piva Sajam poljoprivrede novi sad Tehnologija proizvodnje piva The Black Turtle


Autorka

Jelena Gajić Đokić

Jelena Gajić Đokić

Inženjer voćarstva i vinogradarstva. Poljoprivreda je njena velika ljubav a posao novinara pružio joj je mogućnost da upoznam svoj kraj iz drugog ugla.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi