• Traktor meseca
  • 14.04.2021. 12:00

Predstavljamo John Deere 8RX 410: Moćan džin nežan prema tlu

Fokus ovog guseničara je konstantna vuča, bez obzira na teren i uslove rada.

Foto: Novocommerce International d.o.o.
  • 701
  • 345
  • 0

Na težim zemljištima koja imaju potencijalne probleme sa vodom ili poremećenim odnosima voda-vazduh, ona na kojima je prioritet zaštita od zbijanja, kao i brdoviti tereni na kojima je potrebna izražena stabilnost mašine, ili oni sa veoma kratkim uvratinama kojima je potrebno okretanje praktično na mestu - rešenje je traktor John Deere serije 8RX.

Ovaj "specijalista za zaštitu zemljišta" u svim radnim uslovima, postavlja nove standarde u segmentu guseničara i zato ga predstavljamo kao traktor meseca.

Gusenice za snažnu vuču

Zašto gusenice? Razne studije su, dakle, pokazale potencijalno povećanje prinosa i do 6,8 odsto pri prelasku na proizvodni sistem sa gusenicama. Pa čak i za upola manje povećanje prinosa vredi razmisliti o promeni, kažu stručnjaci John Deere-a, posebno zbog sve izraženijih klimatskih promena koje u sušnim godinama zahtevaju zdravu strukturu zemljišta kako bi mogla sačuvati svaku kap kiše, odnosno u prevlažnim godinama pravilno "ocediti" vode s površine. Ovo poslednje, posebno je zanimljivo za vreme kišnog proleća ili jeseni u jeku setvenih radova, đubrenja ili tretmana zaštite bilja kada je vremenski interval za odrađivanje pojedinih operacija veoma sužen.

Manja zavisnost od vrsta zemljišta i nagiba terena

I tu se najbolje ogledaju prednosti dizajna s četiri gusenice - manja zavisnost od vrsta zemljišta i nagiba terena i na kraju, ali ne manje važno, odlična vuča. Upravo površina prijanjanja na tlo od 4,57 m² postavlja novi standard u klasi traktora ove snage. Čak i u slučaju potpunog opterećenja balastom, statički pritisak na zemljište kod zadnjeg dela traktora iznosi svega 36 kPa, navode njihovi podaci, pa je tako ovaj moćni gorostas prosečne težine 18,7 tona zapravo nežan prema tlu. 

Unikatno rešenje ima dva različita prečnika gusenica (prednja manja i zadnja veća), nagibna šasija, suspendovane srednje valjkaste platforme pozadi i unapređeno vešanje kabine, prilikom vožnje modela 8RX na polju imate osećaj kao da plutate. Ovaj potpuno novi koncept konstrukcije je prvi takav s prilagođenom prednjom osovinom, čija je prednost za razliku od dosadašnjih modela sa istom veličinom gusenica i manji radijus okretanja, manji čak i od istih modela sa točkovima. Posebno zanimljivo je, da pri okretanju ne izaziva "kopanje" zemljišta.

DPS motor petog stepena emisije

Seriju 8RX inače čine četiri modela (310, 340, 370 i 410) od kojih je ovaj poslednji, najjači, naš traktor meseca. Ispod haube krije 410 konjskih snaga, dok s inteligentnim upravljanjem snagom motora (IPM) na polju razvija maksimalnih 443 KS, a u drumskom transportu 458 KS.

Dakle, u saobraćaju ili u radu s priključnim uređajima na polju, IPM oslobađa dodatno pojačanje od 35 konjskih snaga na 1.900 obrtaja i maksimalni obrtni moment od 1.851 Nm na 1.600 obrtaja u minuti što obezbeđuje optimalan odziv motora uz malu potrošnju goriva.

A reč je o 9-litarskom motoru sa šest cilindara iz radionice Deere Power Systems (DPS) koji odgovara petom stepenu emisije izduvnih gasova zahvaljujući tehnologiji selektivne katalitičke redukcije (SCR) u kombinaciji s dizel oksidacionim katalizatorom (DOC) i DPF filterom čestica.

Prenos bez gubitka snage i jaka hidraulika

Predstavljamo 8RX 410 Premium model koji je opremljen e23 električnim menjačem sa 23 brzine napred i 11 unazad koji obezbeđuje mehaničku promenu brzina bez potrebe za zaustavljanjem ili upotrebom kvačila, a time i neznatne gubitke snage. Neki to zovu i bezstepeni menjač jer je, praktično, promena brzina moguća jednostavnim povlačenjem ručice napred (za ubrzanje) i unazad (za usporavanje).

Traktor ima pet pari zadnjih ventila, a kapacitet zadnje poluge je devet tona

Deset stepena prenosa u glavnom radnom rasponu od 5-16 km/h pruža idealnu brzinu za maksimalnu vučnu snagu kod najzahtevnijih primena u polju što uz odgovarajući broj obrtaja motora daje ekonomičnu potrošnju goriva. Tako se najveća brzina od 40 km/h postiže na samo 1.410 o/min (u ekobrzini na 1.360 o/min), a 50 km/h na 1.670 o/min (u ekobrzini na 1.630 o/min).

Na raspolaganju je hidraulična pumpa s 227 litara kapaciteta protoka ulja u minuti. Traktor je opremljen i sa pet pari zadnjih elektro-hidrauličnih ventila. Donje zadnje podizne poluge na kuglama mogu podići devet tona. Tu je i prednja hidraulika sa dva para SCV izvoda.

Kontrolu nad pojedinačnim brzinama protoka SCV ventila omogućava CommandCenter sa ekranom osetljivim na dodir, iako se ručica zadnjeg podizača i zadnji ventili mogu aktivirati i prekidačima na zadnjem blatobranu.

Udobnost kabine s intuitivnim upravljanjem

Komfor svog "radnog mesta" farmeri mogu pronaći u vazdušnom ogibljenju sedišta sa grejanjem, aktivnom cirkulacijom vazduha, funkcijom dvosmerne masaže i raznim električnim i pneumatskim podesivim delovima za lumbalnu potporu, a sedište za 40o okreću udesno radi lakših kontrola zadnjih priključaka i levo 25o za lakši ulaz u kabinu.

U Premium paketu udobnosti (koža na volanu, koža na sedištima) je i maksimalna preglednost obezbeđena dizajnom poklopca motora, veličinom staklenih površina ali i LED okretno osvetljenje i integrisane prednje i zadnje kamere. 

Udobnost se svakako ogleda i u jednostavnosti upravljanja sofisticiranom tehnologijom koju olakšava CommandArm joystick na upravljačkom rukohvatu desne ruke čije se funkcije mogu programirati u zavisnosti od potreba korisnika za kontrolu spoljnih priključnih ventila, prednje podizne poluge, pa čak i ISOBUS funkcije.

Jednostavno upravljanje "snažnim divom" s komandama na dohvat ruke

Već spomenuti CommandCenter četvrte generacije obuhvata sve funkcije na 10“ ekranu osetljivom na dodir preko kojeg se svi dokumentovani podaci mogu bežičnim povezivanjem preneti (Wireless data transfer) na sopstveni nalog u Operativni centar odnosno kancelarijski kompjuter, što umnogome ubrzava donošenje odluka na osnovu stvarnog stanja mašine u realnom vremenu.

Pametna poljoprivredna rešenja

Što se tiče pametnih poljoprivrednih rešenja mogućnosti su vrlo široke. I zavise od izbora korisnika.

Sve počinje od popularne gljive odnosno novog integrisanog prijemnika StarFire 6000 za "komunikaciju" sa satelitima za GPS navođenje i podešavanje poznatog AutoTrac sistema. Nakon unosa operativnog polja u sistem i određivanja početne AB linije, John Deere-ov operativni centar kao centralni softverski alat za pregled, nadzor i kombinovanje svih podataka će izračunati kako najbolje obraditi to polje za maksimalnu efikasnost.

Osim AutoTrac-a u standardnoj je opremi i JD-link, drugi stub njhove pametne poljoprivrede. Ova telemetrija omogućava praćenje rada čitave flote mašina, a funkcioniše na osnovu mobilne mreže. Tako se preko tog linka može pratiti opterećenje motora, nivoa goriva, lokacije mašine, istorije kretanja traktora i dr.

Spomenimo na kraju da poljoprivrednik u dodatnoj opremi može svog ljubimca "nabudžiti" raznim pametnim opcijama poput automatskog okretanja na uvratini (TurnAutomation) kojom se traktor sam okreće na kraju polja; MashineSync za komunikaciju traktora i druge mašine, recimo kombajna u žetvi, radi usklađivanja putanja kretanja kod, u ovom slučaju, istovara požnjevenog zrna u prikolicu traktora; SectionControl funkcijom za kontrolu (uključivanje i isključivanje) rada pojedinih delova na primer prskalice; i RowSence navigaciju za automatski ulazi i praćenje reda useva. 

Udobnost vožnje dočaraće vam i ovaj video: 


Foto prilog


Tagovi

John Deere Traktor guseničar Električni menjač DPS motor


Autorka

Renata Prusina

Više [+]

Diplomirana inženjerka agronomije s višegodišnjim novinarskim i uredničkim iskustvom. Članica nekoliko novinarskih asocijacija između kojih je i TotY. Osim perom, voli da beleži i objektivom.


Partner

Agroklub doo Novi Sad

Bulevar oslobođenja 78, 21000 Novi Sad, Srbija
e-mail: info@agroklub.rs web: https://www.agroklub.rs/

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Osvajanje Rajca na 848 metara nadmorske visine i traženje lekovitog bilja