Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Konferencija
  • 22.05.2024. 14:00

Od dobavljača do polica u marketima: Ko su glavne karike u lancima snabdevanja hranom?

Koje su prednosti saradnje sa velikim domaćim i stranim kompanijama u prehrambenoj industriji? Šta se očekuje od proizvođača i dobavljača?

Foto: Depositphotos/minervastock
  • 131
  • 20
  • 0

Panel diskusija "Domaći dobavljači, globalni partneri: Razvoj dobavljačkih lanaca u prehrambenoj industriji" održana je juče (21.5.) na Poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu. Predstavnici velikih kompanija, domaćih i stranih, otkrili su kako izgledaju njihovi lanci snabdevanja sirovinama i ko su tu najvažnije karike. 

Kompanija Jaffa iz Crvenke na godišnjem nivou potroši više od 20 miliona svežih jaja i za njih je ključno da im dobavljači svakodnevno dostavljaju sveža, jer ih ne skladište. 

"Najvažnije je strateški pristupiti dobavljačima kako na globalnom, tako i na lokalnom nivou. Imamo izuzetno visoke kriterijume kada je u pitanju kvalitet sirovina i zato naši dobavljači prolaze rigorozne kontrole", izričit je direktor nabavke u ovoj kompaniji Mile Ličina, dodajući da dobavljačima zauzvrat omogućavaju podršku u vidu edukacija, modernizacije proizvodnje i pomoć u plasiranju proizvoda na sve kontinente.

Pomoć dobavljačima

Direktor nabavke u kompaniji Perutnina Ptuj Ivan Jevtić kaže da je za njihovu firmu najvažnija izvesnost kada se radi o kvaliletu. Proizvodi koji ne prođu stroge kontrole kvalileta se dalje ne distribuiraju. Na njihovim farmama se nalazi i više od tri miliona ptica, pa se mnogo ulaže u kvalitet  živine.

"Pomažemo dobavljačima tako što finansiramo nabavku repromaterijala, a proizvođači onda vraćaju novac u robi",  kaže Jevtić, dodajući da je Srbija jedna od poslednjih zemlja koja treba da dobije dozvolu za izvoz živine u EU.

Bosna i Hercegovina, sa druge strane, od 2017. godine izvozi u EU i samo zbog toga je cena takvog mesa veća za 0,25 evra.

Najvažniji je kvalitet proizvoda (foto: Lidija Pribelja) 

Nestle Adriatic takođe pomaže lokalnu proizvodnju i trudi se da unapredi poslovanje svojih dobavljača i proizvođača bespovratnim ulaganjem u same fabrike gde se nalazi proizvodnja. Pomažu i nabavku nove opreme i nude im mogućnost za unapređivanje znanja na polju novih tehnologija.  

"Garantujemo redovnu isplatu i nudimo dobavljačima rast i razvoj. Naravno, kada su ispunjeni svi kriterijumi kvalileta proizvoda, zauzvrat očekujemo dugoročno kontinuirano snabdevanje. Dobavljačima takođe pomažemo da proizvode plasiraju na strano tržište", kaže poslovni partner nabavke za ovu kompaniju Stanko Popović.

Važno je poverenje

Predstavnici trgovinskih lanaca su takođe dali svoje mišljenje. Direktorka sektora za razvoj trgovačke marke Mercator - S Ljiljana Zeković navodi da dobavljačima nude stručnu pomoć u proizvodnji, odnosno pakovanju njihovih proizvoda u okviru marke "Ukusi moga kraja" koja ove godine slavi deceniju postojanja.

"Besplatno im pomažemo da naprave plan od početka do finalnog proizvoda ne bi li se lakše organizovali prilikom procesa proizvodnje, pre svega zbog nabavke sirovina i utvrđivanja tačnih potrebnih količina za gotov proizvod", pojašnjava ona.

Delhaize u okviru Maxi Agregata okuplja svoje male proizvođače "pod jednom kapom" i onda njih plasira na tržište većih proizvođača. Trenutno rade sa 100 malih poljoprivrednika i planiraju da kapacitete prošire za još 40 domaćina.

"Radimo sa Rumunijom, Češkom i Grčkom i zato se proizvodi naših dobavljača mogu naći i na tržištu EU. U tome im pomažemo tako što im dajemo sve potrebne specifikacije koje moraju ispuniti ne bi li došli na strano tržište", navodi ispred ove kompanije Dragana Pajković.

Veći dobavljači lakše i brže isporučuju potrebnu robu

Veropoulos doo Beograd je kompanija koja trenutno ima osam hipermarketa "pod svojim krilom“ i većih problema sa dobavljačima nemaju. Preferiraju lokalne proizvođače i na raspolaganju su im za sve što im je potrebno, čak je i njihov generalni direktor Mark Ernest Garofani uvek lako dostupan. Sa druge strane, u domaćem Univerexportu naglašavaju da ulažu u sopstvene trgovačke marke.

"Baza naših proizvoda je dobra saradnja sa lokalnim dobavljačima. Većih problema nema, ali naravno, veći dobavljači lakše i brže isporuče potrebnu robu", menadžer za trgovačke marke ove kompanije Vladimir Dumnić.

Reč proizvođača

Kompanija Geneza iz Kanjiže je na srpskom tržištu već tridesetak godina. U početku su se bavili samo trgovinom, a od pre desetak godina imaju i svoju proizvodnju aditiva i začinskih dodataka u ishrani.

"Imamo oko 50 proizvođača i nekih 700 hektara površine. Svakodnevno osušimo više od 10. 000 tona svežeg povrća u našoj sušari. Dobavljačima nudimo zagarantovanu otkupnu cenu i otkup svega što proizvedu", kaže direktorka ove kompanije Klara Sečei Buš.

Menadžer prodaje kompanije DEM doo Geza Mezei  istakao je da je njihova firma jedna od većih na Balkanu kada je reč o mlinarskoj industriji. Njihove instant nudle su novitet i odnedavno ih uspešno izvoze po čitavom svetu. Svojim dobavljačima takođe nude brojne benefite i plasman na strano tržište.


Tagovi

Jaffa crvenka Nestle Geneza Mercator-s Delhaize serbia Dem Poljoprivredni sajam Agrobiznis Dan dobavljača


Autorka

Lidija Pribelja

Više [+]

Diplomirani biolog na Prirodno-matematičkom fakultetu, trenutno na master studijama botanike. Zaljubljenik u prirodu i uvek u potrazi za praktičnim i korisnim znanjima. Dopisnica iz Padine koja donosi nove i zanimljive priče iz južnog Banata.


Partner