• Vinski turizam
  • 30.03.2015. 18:00

Od vinskog turizma, za sad - mrvice

Osim podatka da u Srbiji postoji 800 vinarija, nikakve druge podatke nemamo, niti o broju poseta, niti o broju noćenja turista koji zbog vina posećuju Srbiju.

  • 95
  • 6
  • 0

Kada se o govori o svim segmentima poljoprivrede u Srbiji, uglavnom se konstatuje: "Potencijali postoje, ali nisu dovoljno iskorišteni". Tako je i u kombinaciji poljoprivrede i turizma - vinskog turizma. Koliko je našoj administraciji turizam važan, govori i činjnica da nemamo ministarstvo turizma.

Jedna poslovica kaže: "Da bi napravio 10.000 koraka, moraš napraviti prvi." Na osnovu izjave zvaničnika, možemo proceniti da smo napravili tek nekoliko. Prestavnik Turističke organizacije Srbije, Pavle Đukić, kaže da je za bilo kakvu analizu rezultata vinskog turizma u Srbiji potrebno imati tačne podatke, kojima Srbija sada ne raspolaže.

"Osim podatka da u Srbiji postoji 800 vinarija, nikakve druge podatke nemamo, niti o broju poseta, niti o broju noćenja turista koji zbog vina posećuju Srbiju", kaže Đukić te ističe da je država u poslednje četiri godine izradila nove turističke mape, a da je neophodno da se uradi dosta toga na edukaciji vinara i ljudi koji se bave tim oblikom turizma, kao i na standardizaciji, da bi se znalo na koji način pristupiti gostu i promovisati vinski i svaki drugi turizam.

Udruživanjem do bolje ponude

Izvršna direktorka vinarije Mačkov podrum u Irigu, Đurđica Jojić-Novaković, smatra da se vinari i pružaoci usluga koji se nalaze u neposrednoj blizini vinarija, moraju udružiti kako bi se stvorila što bolja ponuda. Kao primer gerila marketinga, koji ništa ne košta a donosi puno, ona je navela otvaranje Tviter naloga, a konstatovala je da je promocija putem Fejsbuka višestruko jeftinija od promocije u nekim dnevnim novinama.

Jojić-Novaković je još dodala da je u vinskom turizmu neopravdano zapostavljen domaći gost jer, kako je pojasnila, stranci dođu i odu, a domaći gosti će dovesti svoju decu koja će jednog dana odrasti i koja će tada dovoditi svoje prijatelje, a kasnije i svoju decu na mesta koja su oni obilazili u detinjstvu. Prema njenim rečima, na duže staze, za razvoj vinskog turizma neophodno je popraviti infrastrukturu jer nam je, pre svega, saobraćajna mreža vrlo loša.

Država prebacuje loptu na IPARD

Iz Ministarstva poljoprivrede pozivaju zainteresovane za vinski turizam, da ovu godine iskoriste za pripremu projekata za IPARD program, na koji će moći da konkurišu naredne godine. Savetnik za ruralni razvoj u Ministarstvu poljoprivrede, Aleksandar Bogunović, najavio je da će ministarstvo raspisati konkurs i navesti koje su dozvoljene investicije. "Pojedinac ili udruženje koje, na primer, želi da razvija etno turizam do 30 kreveta, predložiće investicije koje su potrebne za njegovo domaćinstvo. A sada se može na sajtu ministarstva videti opis mera te šta čeka one koji žele da ulože u svoje domaćinstvo ili imanje", rekao je Bogunović.

Dodatno je istaknuo da je taj projekat deo IPARD programa sa čijom realizacijom se kreće u 2016. godini, ali je naglasio da je problem to što, oni koji žele da investiraju, moraju da imaju svoj kapital, koji će kasnije biti vraćen u iznosu od 65 odsto. Koliki je potencijal u vinskom turizmu govori i činjenica da se u Mađarskoj 70 odsto prizvodnje vina proda kroz vinski turizam.


Tagovi

Vinski turizam Vino Udruživanje vinara Turističke mape Đurđica Jojić-Novaković Edukacija vinara Pavle Đukić Mačkov podrum IPARD Aleksandar Bogunović Etno turizam


Autor

Đorđe Simović

Đorđe Simović

Agrarni novinar 15 godina. Objavljuje u štampanim i elektronskim medijima u zemlji i regionu. Nosilac više nagrada za agrarno novinarstvo. Moto: "Nemoj pa se ne boj."