Svaka porodica ovde ima svoje vino jer to je deo naše tradicije. Ako auto-put Struma prođe kroz ovu dolinu to će biti katastrofa za naše vinograde, kaže lokalni poljoprivrednik.
Dolinu jugozapadne Bugarske uz reku Struma krasi autohtona vinska sorta belog grožđa Keratsuda koje ima samo u ovoj regiji. Karakteriše je kasno dozrevanje u drugoj polovini septembra, bujni rast i visoka plodnost koja rezultira visokim prinosima. Zemljište u ovom delu Bugarske i ivično područje Mediteranske klime osiguravaju dobre uslove za stvaranje unikatnog kvalitetnog vina. Sorta je relativno otporna na sušu, mraz i bolesti što lokalnim vinogradarima i vinarima olakšava proizvodnju.
"Ovu opštinu naseljava više od 3.000 stanovnika, a osnovna delatnost je poljoprivreda. Imamo više od 100 poljoprivrednih proizvođača koji se bave biljnom proizvodnjom i dodatno 150 domaćinstava koji se bave stočarstvom. Pretežno smo poljoprivredna regija", kaže zamenik gradonačelnika Kresne Valentin Stoičkov, malog grada iz ove regije.
Zadnjih 20 godina ovde se govori o izgradnji auto-puta. To je izazvalo brojne kontroverze i polemike u javnosti. Neki nestrpljivo isčekuju izgradnju auto-puta jer smatraju da će im doneti nove razvojne mogućnosti i sigurnosne standarde, a drugi su protiv izgradnje predviđene trase jer misle da ugrožava biljnu i životinjsku raznolikost ovoga kraja.
Stav dela javnosti o izuzetnoj važnosti poljoprivrede za lokalne proizvođače potvrdio nam je lokalni proizvođač vina i rakije Dimitri Vasilev: "Svaka porodica ovde ima svoje vino jer to je deo naše tradicije. Ako auto-put Struma prođe kroz ovu dolinu to će biti katastrofa za naše vinograde. Bila bi to opasnost za našu autohtonu sortu Keratsudu. Da, želimo aut-oput, ali neka ide istočnom alternativnom trasom, a ne uz reku i kroz naše vinograde."
Auto-put Struma deo je međunarodnog pravca (Hamburg - Solun) koji povezuje četiri države: Bugarsku, Rumuniju, Grčku i Srbiju. Izgradnja auto-puta sufinansirana je iz EU sredstava, neke deonice su već izgrađene i stavljene u funkciju, dok trasa deonice u regiji Kresne još uvek nije konačno definisana.
Projekat je zastao zbog jake reakcije aktivista koji su stali u odbranu interesa zaštite životne sredine. Naime, trasa bi trebalo da prođe i kroz 17 kilometara dugačak tesnac Kresne uz reku Struma po kojoj je pravac dobio ime. A on je stanište više hiljada različitih vrsta životinja i biljaka i 21 endemske vrste. Taj koridor delom je projekat Natura 2000 kao stanište posebnog statusa u skladu s direktivama EU.
"Auto-put Struma će negativno uticati na tamošnju posebno brojnu populaciju životinjskog i biljnog sveta. Ekosistem ovog lokaliteta je jedinstven i moramo ga sačuvati", Izjavio je aktivist Daniel Popov, koji se gotovo dve decenije bori za očuvanje klanca Kresna, a predstavnik je nevladine organizacije CEE Bankwatch.
Danas se govori o četiri različite trase, ali ni za jednu još nije postignut konsenzus. Sva predožena rešenja imaju manjkavosti i protivnike. Brojna udruženja okupljena oko zajedničke inicijative zalažu se za projekat koji neće ugroziti krajolik kao ni njegovu floru i faunu. S druge strane Bugarska vlada i građevinska preduzeća žele da ubrzaju izgradnju ovog puta kako bi završili projekat i povukli novac iz fondova unije.
Ovaj pravac je i logistički važan jer je orjentisan prema luci Solun, a koriste ga i brojni turisti na svom putovanju prema Grčkoj.
Dolazi vreme kada će morati da se pronađe kompromis, a ovdašnji vinari se nadaju da će se naći način koji neće ugroziti dugogodišnju tradiciju uzgoja Keratsude - ove retke i specifične vinske sorte.
Foto prilog
Tagovi
Autor