Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Prokupac
  • 09.12.2017. 12:30

Prokupac - vino koje je promenilo reputaciju

"Prvi preduslov da se vinu promeni reputacija je da postoje proizvođači koji će ga proizvoditi. Takođe, da takvih vina ima na tržištu i da se pojavljuju novi stilovi, kao i da reputaciju stekne kod potrošača", rekao je Tomislav Ivanović.

Prokupac - vino koje je promenilo reputaciju
Foto: Maja Celing Celić
1.487
76
0

Prokupac, dugi niz godina zanemarivana vinska sorta, ne da više nije ružno pače, nego je dobila i svoj dan - "Prokupac day", koji se obeležava 14.10. Za sve je zaslužan "Wine identity", projekat pokrenut od strane Tomislava Ivanovića, autora i urednika internet portala o vinima Srbije, "Vinopedia" i Igora Lukovića, urednika magazina "Vino & Fino".

Upravo je Tomislav Ivanović sa prokupcem upoznao vinare i ljubitelje vina na Međunarodnom festivalu vina, delikatesa i ugodnog življenja, "WineOS 2017", koji je održan u Osijeku (Hrvatska).

Prvo vino istočne Evrope koje ima svoj dan

Ivanović je pojasnio da se prokupac sadi samo u Srbiji i tek malo u Makedoniji, a do svetski poznatog vina došli su prvenstveno - gerila marketingom.

Experiment prokupac

"Promociju smo prošle godine napravili bez ikakvog budžeta, koristeći društvene mreže. Prve godine je prokupac taj dan nudilo 40 lokala u Beogradu, Novom Sadu, Kragujevcu i Zlatiboru. Imali su tematsko veče u vezi sa prokupcem, akcije i slično. Već ove, dakle druge godine obeležavanja Dana prokupca, preko 100 lokala je bilo uključeno - u Srbiji, Banja Luci, ali i u Berlinu, u Švajcarskoj. Organizovali smo i konferenciju o prokupcu na kojoj smo okupili 40 vinskih blogera, novinara i influensera iz 18 država. Ovo je prvi puta da u istočnoj Evropi neko vino ima svoj dan", na početku nam je ispričao Ivanović o uzletu ovoga sve poznatijeg vina.

A zašto baš 14.10.? Prvo pisano pominjanje prokupca seže u 1896. godinu, a prvi zapis, predajnu listu o prodaji prokupca 14.10.1896. pronašli su u Velikoj Drenovi, kalemarskom kraju.

Zanemarena sorta u ex Jugoslaviji

"Danas Srbija ima 22.300 hektara vinograda, uz još sigurno 3.000 ha koji nisu registrovani, ili su zapušteni ili mali vinogradi. Do '90-ih godina bilo je 70.000 ha vinograda. Vinogradarstvo i vinarstvo se ponovo vraća, sade se novi vinogradi pa danas imamo 120.000 proizvođača grožđa, odnosno 360 do 400 registrovanih vinarija", uputio nas je u brojke Ivanović. Ova je sorta bila potpuno zanemarena u bivšoj državi kada su vino proizvodili kombinati, a prokupac je zamenjen sortama koje podnose masovnu proizvodnju. Vinova loza prokupca je ostala na izolovanom području u Župi, na privatnim posedima gde kombinati nisu mogli da šire svoju proizvodnju i da ga zamene nekom drugom sortom. Tako se stari vinogradi, stariji od 100 godina, danas nalaze u Aleksandrovačkoj župi.

Bujan, pozan i prinosan

Prokupac je balkanska, autohtona sorta, a zovu ga još rskavac ili kameničarka. Vrlo je prinosna sorta, zbog čega se i sadi na kamenitijem zemljištu, kako bi mu obuzdali rodnost.

"Prokupac je bujan, pozan i vrlo prinosan. Radi se o niskom čokotu vinove loze na kojem se primenjuje kratka rezidba i takozvani župski kondir. Potrebno je puno teškog, ručnog rada oko ovakog načina uzgoja", pojašnjava Ivanović, dodavši kako roditelji prokupca nisu utvrđeni, a uz njega se veže turska sorta papazkarasi, koji je potomak prokupca i vinska sorta kadarka, koja se takođe uzgaja u Srbiji.

Sva lica prokupca

Prokupac može pokazati sva lica vina - od belog, preko rozea, kupaža sa minimalno 15% do 50% i do 100% crnog prokupca. Pojedini vinari rade i na penušavim vinima, te vinu od delimično prosušenih bobica, pa možemo očekivati u budućnosti i takva vina od prokupca.

Sva lica prokupca

"Problem je u tome što se znanje potrošača temelji na plavcu i vrancu. Na vinu koje ima barem 15% alkohola, na vinu koje mora obojati čašu. Zato je potrebno educirati ljude koji će znati nešto o skladu, o vinu, a ne boji i alkoholu."

2000. godine - promena reputacije

Prvi moderni prokupac je izbacila vinarija "Ivanović", 2003. godine i tada je krenula promena njegove reputacije. Ovo je vino rubin boje, svežeg i složenog mirisa zrelog crvenog voća, cvetnih i začinskih boja, zajedno sa umerenom, finom i dobro uravnoteženom strukturom.

Tomislav Ivanović

"Prvi preduslov da se vinu promeni reputacija je da postoje proizvođači koji će ga proizvoditi. Takođe, da takvih vina ima na tržištu i da se pojavljuju novi stilovi, kao i da reputaciju stekne kod potrošača", rekao je Ivanović, koji je predstavio i prokupac "Doja" vinarije, koja se odlučila na vino od 90% prokupca i 10% širaza i merloa. Ovo vino ima internacionalni stil, kako bi bio zanimljiv i razumljiv strancima.

Vino "Experiment prokupac" uz sebe veže zanimljivu priču. Nastao je u vinariji "Čokot", vlasnik mu je Radovan Đorđević, mlad vinar, koji ima tek 37 godina, ali ne i vinarsko nasleđe. Ipak, to ga nije sprečilo da uzgaja vinovu lozu u selu Starci, na skoro 600 metara nadmorske visine, u vinogradu koji je najviši u Župi.

Osim ova tri, Ivanović je predstavio i prokupac vinarije "Virtus", te prokupac boje lila.

Treba napomenuti kako se za prokupac koriste bačve od hrasta kitnjaka, koji je prirodno sušen i barikiran na adekvatan način.

Foto: Maja Celing Celić


Autorka

Maja Celing Celić

Više [+]

Hobi baštovanka s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Nije svaki problem vidljiv golim okom. Nije svaka razlika očigledna. Ali svaka informacija može da unapredi proizvodnju. Na slici je isti atar koji gledamo svaki dan — samo drugim očima — očima multispektralne kamere. #RuralFoto # Proizvodn... Više [+]