Tradicionalni lideri na tržištu svežeg voća, poput banana, agruma i jabuka, sve se više suočavaju s konkurencijom premium segmenta, stoji u najnovijem izveštaju Trend Report 2025 sajma Fruit Logistica
Bez obzira na okolnosti, potražnja za uvoznim voćem neće prestati, čak ni na velikim i zrelim tržištima poput Severne Amerike i Euvope, stoji u najnovijem izveštaju Trend Report 2025 sajma Fruit Logistica, najvažnijeg u sektoru svežeg voća i povrća.
"Širom sveta lanci snabdevanja se brzo razvijaju. Kako se očekivanja potrošača razvijaju, trgovinski tokovi postaju sve manje predvidljivi. Nije isto kao pre deset godina", izjavio je urednik izveštaja i generalni direktor Fruitnet Europe, Majk Nouls.
Kaže, međunarodna trgovina svežim voćem i povrćem globalno je i promenljivo tržište vredno više od 230 milijardi dolara (oko 216 mlrd. evra).
Banane, agrumi i jabuke - tradicionalni lideri na tržištu svežeg voća, sve se više suočavaju sa konkurencijom premium segmenta voća.
"Glavni trend za 2025. je sve veća prisutnost bobičastog i tropskog voća uz tradicionalno poput banana i jabuka u globalnoj korpi sa voćem", otkriva globalni strateg za sveže proizvode pri Rabobank Research Food & Agribusiness, Sindi van Rijsvik.
Kao jedna od ključnih promena na tržištu, navode, je uspon Meksika kao izvoznika zbog sve veće potražnje za avokadom i bobičastim voćem u SAD-u. Slično tome, Peru je značajno povećao izvoz bobičastog voća, avokada i stonog grožđa u Evropu i SAD.
Poseban trend je rast tržišta Tajlanda, zahvaljujući velikoj potražnji za tropskim voćem durianom u Kini, što je njegovu trgovinu lansiralo na prvo mesto svežeg voća na svetu. Naime, za pet godina Tajland je po vrednosti ovog izvoza nadmašio Italiju, Ekvador, Južnoafričku Republiku, Vijetnam, Peru i Tursku.
Durian se istakao kao najveći dobitnik u izvozu svežeg voća, sa vrednošću od 4,8 milijardi dolara (oko 4.52 mild. evra) prošle godine, što je 3,2 mild. dolara (oko 3 mild. evra) više nego 2018. Uz prosečan godišnji rast od 24,8 odsto, više od 80 odsto ga se izveze u Kinu.
Na drugom mestu su borovnice, zahvaljujući snažnom porastu prodaje od 2018. do danas, dok paradajz zauzima treće mesto. Iako banane beleže skroman rast od 1,1 odsto godišnje, paradajz raste brže, sa prosječnom stopom od 3,7 odsto. Među top 10 proizvoda sa najvećim rastom izvozne vrednosti nalaze se još i avokado, paprike, luk, mandarine, trešnje, krastavci i jagode.
Za Evropu se očekuje nastavak oslanjanja na uvoz tropskih i sezonskih proizvoda, posebno voća, što predstavlja priliku za inostrane dobavljače. Sa druge strane, većina povrća koje se konzumira u Evropi i dalje će se uzgajati unutar kontinenta i distribuirati među susedima.
Povrće iz staklenika, poput paradajza, paprika i krastavaca, dugo je bilo ključni izvozni proizvod unutar EU. Ipak, poslednjih godina izvoz iz Španije i Holandije stagnira, a kod paradajza beleži i pad. Na to su uticali faktori poput visokih troškova energije, ograničene dostupnosti radne snage, ekstremnih vremenskih uslova i smanjenog snabdevanja vodom.
Zemlje Bliskog istoka i Severne Afrike (MENA region) poslednjih godina uspešno koriste svoje komparativne prednosti kao dobavljači svežih proizvoda za Evropu. Turska, Izrael, Maroko i Egipat čine 97 odsto ovog izvoza, navodi analitičar Vejn Provs iz Fresh Intelligence.
Turska je 2023. isporučila gotovo 571.000 tona svežeg voća u Evropu, što čini 17 odsto njenog ukupnog izvoza. Maroko je iste godine poslao 630.000 t, što je 65 odsto njegovog ukupnog izvoza. Egipat beleži godišnji rast izvoza od 11,7 odsto, čime je nadmašio Peru (10,5 odsto). Uticaj rata na Bliskom istoku na izraelsko snabdevanje Evrope još nije moguće proceniti.
Uprkos ruskoj invaziji i ogromnim izazovima poput narušene logistike, nedostatka radne snage i vozača, kao i blokada na granicama, Ukrajina je uspela da poveća izvoz voća, naveo je Oleksandr Ukrainets sa platforme EastFruit. Prema Global Trade Trackeru, prihodi od izvoza svežeg i zamrznutog voća porasli su za četiri odsto u 2023. u odnosu na prethodnu godinu i za 12 odsto u odnosu na 2021.
Tagovi
Autor