Kada su rizici nabrojani i poznati tada profesionalni voćar kreće u sistemsko smanjivanje tih rizika. Za većinu voćara je vrh upravljanja rizicima to što imaju savetodavce, ali mnogi od njih to ne smatraju sastavnim delom upravljanja rizicima.
Šta je poslednji ovosezonski mraz poručio voćarima? Voćarstvo je ozbiljan i dugotrajan posao koji mora da bude profesionalno obavljen. Međutim, voćari to već znaju i još jedno popovanje im sigurno neće pomoći. Ipak, navešćemo neke karakteristike profesionalnog pristupa voćarstvu u cilju sprečavanja šteta nastalih nakon još jednog u nizu prolećnih mrazeva.
Voćarstvo poput svakog drugog posla, zahteva planiranje, to jest da bismo bili slikovitiji, sve ono što od nas banke traže kada uzimamo kredit. To znači da treba da odgovorimo na neka ključna pitanja:
Koji su rizici posla kojim se bavimo?
Kada su rizici nabrojani i poznati tada profesionalni voćar kreće u sistemsko smanjivanje tih rizika. Za većinu voćara je vrh upravljanja rizicima to što imaju savetodavce, ali mnogi od njih to ne smatraju sastavnim delom upravljanja rizicima. Potreban je integrisani pristup koji podrazumeva sve radnje da bi rizik korak po korak bio smanjen.
Ovosezonski mraz samo je tužan pokazatelj niske kontrole rizika. Čak i ako nemaju novca, voćari su morali na bilo koji način, makar i nižom osiguranom svotom zaštititi svoje voćnjake, uplatiti prvu ratu, dogovoriti takvu dinamiku plaćanja premije kojom će makar u berbi moći da plate celu premiju. Drugi primer je odvojenost voćara od tržišta.
Voćarstvo je dugoročna delatnost. Nije za jednu godinu poput ratarstva ili povrtarstva. Zato je potrebno napraviti petogodišnji ili još bolje desetogodišnji poslovni koncept. Kako bi on izgledao? Evo jednog primera: Ukoliko tržište traži obojenu galu, čist zlatni i dobar krupni i obojeni fudži, onda ćemo se preorijentisati na taj sortiment jabuka. Zatim ćemo odabrati sistem gajenja. Pošto po jedinici površine tražimo što veći prinos, dakle, izabraćemo gušći sistem sadnje i izuzetno vitka vretena. Razmake između stabala biramo tek kada vidimo kako u okolini rastu sadnice koje bismo nabavili, ili još bolje da nekoliko godina ranije obavimo probu i odlučimo se definitivno za kvalitet sadnica koje ćemo da posadimo u svom voćnjaku.
Naravno, postavljamo zaštitnu mrežu na voćnjak i rešavamo pitanje navodnjavanja. To su minimalni uslovi za bezbednu proizvodnju. Zatim upoznajemo tržište, odnosno glavne igrače na tržištu jabuka u okolini, na nacionalnom nivou, a po mogućnosti se upoznajemo sa stanjem u bližoj okolini. Kod prvog roda te igrače upoznajemo sa našom proizvodnjom. U skladu sa preporukama, ponuđenim cenama za kvalitet proizvedenih jabuka preciznije definišemo proizvodni koncept i svake godine, na početku godine ga usklađujemo sa tržištem, da bismo u berbi imali željene plodove i kvalitet.
Registrujemo promene na tržištu i planiramo da prema potrebi menjamo deo po deo voćnjaka sa traženijim sortimentom. Dodatno planiramo ulaganja u novu mehanizaciju koja će nam omogućavati pojeftinjavanje proizvodnje, učiniti je sigurnijom, a samim tim ćemo povećati kvalitet i kvantitet roda. Iznošenjem kvalitetne robe na tržište stvaramo dugoročna partnerstva. Tražimo opcije za što jeftinija ulaganja u sopstvenu proizvodnju. Ovaj kratki primer jasno pokazuje kako bi to trebalo da izgleda.
Nešto od toga smo naveli ranije u ovom tekstu. Poslovna partnerstva mogu da budu ostvarena na nekoliko nivoa:
Bez jeftinog kapitala nema napretka. Gde se on nalazi? Prvenstveno u unutrašnjim rezervama voćara. Jedna rezerva je ta da se okrene oko sebe i potraži pomoć i da je potom adekvatno valorizuje. Jeftinog kapitala ima, ali svaku investiciju, kao i zdravstvenu finansijsku sliku voćarske privrede treba pripremiti.
I šta nas je ovaj poslednji mraz naučio? Sada je prekasno za teška razmišljanja i popovanje. Naredne godine će voćari, koji su ove godine pretrpeli mraz, a nisu osigurali zasad, imati još manje prinose i još više briga na srcu i pameti. A onda ima još manje energije i prostora u glavi za trezveno i smireno razmišljanje. Šta je sa onima koji imaju kredite, a da nisu osigurali zasade, ne želimo ni da mislimo.
Više vremena treba da posvetimo razmišljanju o dugoročnom poslovnom konceptu našeg bavljenja voćarstvom, ostvarivanju većeg broja kontakata jer čovek i magarac znaju više od čoveka samog, planiranju naredne sezone i definisanju stubova egzistencije kroz voćarstvo. Verovatno ćemo morati da se usredsredimo na najviši tržišni kvalitet koji ćemo moći da prodamo po najvišoj jediničnoj ceni. Šta ćemo da preduzmemo radi sprečavanja mogućih drugih rizika? Sve su to stvari o kojima ćemo ove godine svi moći detaljno da razmišljamo i donesemo dugoročne i realne odluke. Živi bili pa videli i neka nam je voćarima Bog u pomoći!
Foto: budabar/bigstockphoto.com
Tagovi
Autor
Đorđe Simović
pre 8 godina
Odličan tekst. I praktičan. Podseća me na predmet "Organizacija voćarsko-vinogradarske proizvodnje" na IV godinini fakulteta.