Teški su dani iza i ispred proizvođača ovog jagodastog voća. Krčenje neka bude zadnja opcija!
Donedavno jedna od profitabilnih grana voćarstva i poljoprivrede generalno, proizvodnja maline, čini se da polako gubi svoje predstavnike iz naše zemlje na globalnom tržištu malinarstva.
Razlozi su brojni, niska cena prodaje zamrznute maline za krajnje kupce, slabi ugovori koji su hladnjačari imali sa stranim kupcima ili nešto treće teško je sažeti u jedno, a najveće posledice trpe sami proizvođači koji su morali sve da plate ili čak ulože sredstva za uspešnu berbu. U 2024. godini, tržište malina doživljava značajne promene u pogledu cena i proizvodnje. Uzroci su raznoliki, od klimatskih uticaja do inovacija u tehnologiji uzgoja.
Globalna potražnja za svežim bobicama je nastavila da raste, posebno sa porastom svesti o zdravoj ishrani i trendu konzumiranja organskih proizvoda. S druge strane, proizvodnja je bila podložna klimatskim promenama, poput nepredvidljivih vremenskih prilika koje su ponekad uticale na količinu i kvalitet prinosa.
Španija značajno smanjuje površine pod malinama, kriza i u BiH
Napredak u tehnologiji uzgoja, uključujući primenu pametne poljoprivrede, postaje sve značajniji faktor u ovoj proizvodnji. One omogućuju poljoprivrednicima praćenje i kontrolu uslova uzgoja, optimizaciju navodnjavanja, primenu preciznih đubriva te smanjenje gubitaka useva. Ovo doprinosi povećanju produktivnosti i kvaliteta proizvoda.
Što se tiče cena, varijabilnost ponude i potražnje i dalje igra ključnu ulogu. Lokalni faktori, kao i globalne promene u trgovinskim odnosima, takođe mogu uticati na cene.
Uz to, postoji i jača svest o održivosti u proizvodnji hrane. Potrošači sve više preferiraju proizvode koji su proizvedeni na održiv način, što može uticati i na njihovu vrednost.
Sve u svemu, iako se cene i proizvodnja malina mogu menjati zbog različitih faktora, ulaganje u tehnologiju i održive metode uzgoja mogu pomoći u stabilizaciji tržišta i osigurati održivu budućnost za proizvođače i potrošače.
Postoji nekoliko načina prodaje maline u odnosu na klasični otkupljivački, a razlikuju se zavisno od količine, vrste maline (sveža, smrznuta, prerađena) i ciljanoj publici.
Evo nekoliko strategija za prodaju:
Ključno je napraviti plan prodaje i marketinga, uzimajući u obzir kvalitet proizvoda, ciljane kupce, sezonske varijacije i konkurenciju. Takođe je važno istaknuti konkurentsku prednost - može li to biti organski uzgoj, lokalno poreklo ili nešto drugo što vaš proizvod čini posebnim. Komunikacija sa kupcima i njihovo zadovoljstvo su ključni.
Takođe, jedan od načina proizvodnje koji proizvođača može dugo držati na tržištu je uzgoj maline u plastenicima, može biti odličan način da se proširi sezona uzgoja, poboljša kontrola uslova uzgoja te poveća produktivnost i kvaliteta prinosa. Savet je da se proizvodi manje, a kvalitetnije, sa manjim ulaganjima primenjujući jedan od navedenih načina prodaje. Sveža malina je skuplja, a i transakcija se obavlja "iz ruke u ruku"!
Tagovi
Autor