• Online konferencije
  • 06.06.2020. 12:00

Agro konferencije online - iznuđeno rešenje u doba pandemije?

Na tri viđenije online konferencije bilo je dobrih ideja, zanimljivih analiza i predviđanja. Nadamo se da će nove biti na atraktivnijim servisima, sadržinski i vizuelno bolje 'upakovane'.

Foto: JumpStory (ilustracija)
  • 89
  • 8
  • 0

Pojavio se virus. Prvo u Aziji, pa potom i u Evropi. Proglašena je pandemija. Uvedeno je vanredno stanje. Zatvorene su granice, a ljudi saterani u kuće. Gotovo, sve je stalo. Zatvoreni su hoteli, restorani i pijace. Hrana je počela da propada, a poljoprivrednici su knjižili gubitke.

Nepresušna ljudska potreba za komunikacijom tih dana bila je više nego potrebna. Kako dalje? Kako se povezati? Kako pronaći mušterije? I na kraju kako, uopšte, preživeti? Sva ova pitanja čekala su odgovore. I onda se neko setio da relevantne sagovornike poveže 'mrežom svih mreža' - internetom. Evo kako je počelo.

Svet je hteo domaće

Početkon aprila prestižna agencija "DNA Communications" zajedno sa partnerima iz USAID-a započela je niz od osam konferencija (jednom nedeljno) pod imenom "Svet hoće domaće".

Potpisnik ovih redova sve ih je ispratio i svaka je bila zanimljiva na svoj način. Moderator je bio Dejan Ranđić, direktor agencije, a od druge konferencije mu se priključio i Miloš Pejčinović iz Asocijacije za promociju srpske hrane poznate po uspešnoj organizaciji "Belgrade food show"-a.

"Lokalnim pazarom" podstiče se kupovina kod komšije?

Nazivi ovih panela na dosta toga upućuju; Industrija hrane u izazovnim vremenima, Online prodaja hrane - nužda ili budućnost?, Industrija svežeg voća i povrća - prepreke i prilike u doba krize, Industrija hrane i ugostiteljstvo - trenutno stanje u horeca sektoru, Finansiranje u poljoprivredi i prehrambenoj industriji, Mali proizvođači hrane - pijace i novi horizonti prodaje, Kupujmo domaće: fraza ili stvarnost? i Komunikacija brendova i lojalnost: šta nas je naučila kriza?.

'Dobra priča'

Učestvovali su predstavnici USAID-a Projekat za konkurentnu privredu, Nektar grupe, Asocijacije Serbia Does Apples, Mojapijaca.rs, Delta Agrar, Ministarstva poljoprivrede, Vinarija Doja, Uprava za agrarna plaćanja, platforme "Mali proizvođači hrane u Srbiji", inicijative "Kupujmo iz Srbije", "Carnex"-a i drugi.

Paneli su dostupni na YouTube servisu pa ih možete i odloženo pogledati, ali kako naši stari kažu 'gvožđe se kuje dok je vruće' i sigurno je da su kroz vreme izgubili i deo aktuelnosti, pošto su se, u međuvremenu i okolnosti promenile.

Ako bi se tražila 'dlaka u jajetu', često se na panelima 'tumaralo levo-desno' bez jasnog fokusa, pitanja su preširoko postavljana, moderator je 'trošio' po dva-tri minuta dok bi ih formulisao, a sagovornici su često prekidani u momentu kada to nije trebalo. U svakom slučaju, u vreme vanrednog stanja, za novinare odličan materijal iz kog je mogla da se sastavi dobra priča.

"Poljoprivreda posle pandemije"

Da.

Tako su naziv konferencije sročili Novosadski sajam, a uz podršku kompanije "Color Media Communications". Istini za volju, ova konferencija je dobila mnogo veći publicitet nego svih osam panela koje je organizovao "DNA Communications".

Slobodan Cvetković: Sajam u punom formatu, nećemo odustati ni od jednog segmenta

Nije ni čudo! Prisustvovala su zvučna imena. Nažalost, najmanje se pričalo o poljoprivredi posle pandemije. Više je nego vidljivo bilo da je namera bila da se napravi 'priprema terena' za novi termin Poljoprivrednog sajma koji bi trebalo da se održi od 19. do 25. septembra. U svakom slučaju, nije bilo nezanimljivo.

Počelo se sa opštim mestima. Ministar poljoprivrede Branislav Nedimović je iskoristio priliku da se pohvali kako je uspešno funkcionisao sektor poljoprivrede i prehrambene industrije za vreme poljoprivrede, njegov kolega pokrajinski sekretar Vuk Radojević o sprovedenim konkursima na teritoriji Vojvodine, a gradonačelnik Novog Sada o pomoći na lokalu malobrojnim proizvođačima organske hrane.

Partner apelovao da se sajam odloži

'Prašinu je podigao' Tomaš Kuhta, ambasador Češke Republike u Srbiji. Ova zemlja je trebalo da bude zemlja partner Međunarodnog poljoprivrednog sajma. Međutim, ovaj diplomata je snažno apelovao da se sajam odloži za narednu godinu napomenuvši da je do sada osam od 16 izlagača iz Češke odustalo od nastupa na sajmu, ali i da se ostali spremaju da to urade. Teško je verovati da je Kuhta to rekao, a da se pre toga nije konsultovao sa 'bazom'.

Međunarodni sajam poljoprivrede - od 19. do 25. septembra?

Više je bilo nego očigledno da organizatori konferencije nisu očekivali ovakav razvoj događaja, pa je generalni direktor Novosadskog sajma Slobodan Cvetković prilično emotivno odreagovao rekavši da je sajam održan nakon bombardovanja 1999. i poplava 2014. pa da ne vidi zašto sajam ne bi sada bio održan. Uz to je prokomentarisao da će, ako se Česi ne pojave, potražiti nove izlagače za njihovih 400 kvadrata.

Kuhta nije bio usamljen

U tom tonu je nastupio i sekretar Poslovnog udruženja uvoznika i izvoznika poljoprivredne mehanizacije Marko Stojanović rekavši da ni mehanizatorima ne odgovara septembarski termin sajma. Da podsetim, da je poljomehanizacija najznačajniji segment Poljoprivrednog sajma u Novom Sadu.

Inače, elektronski i štampaniji mediji su uglavnom sa ove konferencije preneli izjave ministra poljoprivrede, ali baš zato trebalo bi pohvaliti i koleginicu Andrijanu Glišić koja je za Agroklub prenela sve bitno sa ovog događaja.

U svakom slučaju Novosadskom sajmu neće biti lako da organizuje Poljoprivredni sajam, pošto ne može ni da se nasluti kakva će epidemiološka situacija biti krajem septembra.

Poentiranje novog premijera?

Ovako pompezno, poslednju u nizu, konferenciju su nazvali u Adria Media grupi. Osmislili su tri panela: "Bezbednost hrane, održivost i dalji razvoj od 2020.", "Ulaganja u preduzetnike preko IPARD fondova sa fokusom na mlade poljoprivrednike" i "Potencijal do 2025.- digitalizacija, inovacije i geografsko poreklo". Uz to, bila je tu i EXPO zona u kojoj su predstavljeni neki od proizvođača unikatnih prehrambenih proizvoda.

Utisak je da je konferencija osmišljena da ministar poljoprivrede Branislav Nedimović 'poentira' u ovo predizborno vreme kao prvi na listi vladajuće partije za predstojeće izbore ali i kao 'viđeni' novi premijer. Uz njega su, uglavnom, na panelima govorili predstavnici kompanija koje su projekat finansirale, a čije logoe možete videti u zaglavlju matične stranice konferencije.

Upravo tako.

Kao novi vid komunikacije u agro sektoru trebalo bi podržati ovakav vid konferencija. Posebno u vremenu kada se baš nema puno vremena, ali se ima interneta, pa se ovom virtuelnom 'okupljalištu' može pristupiti sa različitih strana. U svakom slučaju, valjalo bi da teme budu fokusiranije, moderatori pripremljeniji, posetiocima bi moralo biti omogućeno da aktivnije učestvuju, a kao propratni deo ovakvih skupova valjalo bi osmisliti elektronske "Power point" i PDF dokumente.

U to ime - čekamo neku novu konferenciju.


Tagovi

Internet Virus korona Svet hoće domaće Dejan Ranđić Miloš Pejčinović Branislav Nedimović Poljoprivreda posle pandemije


Autor

Đorđe Simović

Agrarni novinar 15 godina. Objavljuje u štampanim i elektronskim medijima u zemlji i regionu. Nosilac više nagrada za agrarno novinarstvo. Moto: "Nemoj pa se ne boj."