Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Pogled u prošlost
  • 02.03.2025. 14:00

Prisustvuju samo žene, a sve se odvija u tajnosti. Seoski običaj reveno i danas se zadržao

Jedini muškarac koji učestvuje bio bi gajdaš, u novije vreme harmonikaš, a ni on nije smeo da govori bez pitanja niti da ikome priča o samom običaju.

Prisustvuju samo žene, a sve se odvija u tajnosti. Seoski običaj reveno i danas se zadržao
Foto: Shutterstock/krsmanovic
  • 155
  • 87
  • 1

U ponekim seoskim sredinama još se čudom zadržao stari običaj reveno (revena ili refena). Poreklo mu je nepoznato, čak ni ime nije jasno. Sastoji se u tome da se čestite domaćice ili gazdarice u toku jednog dana ponašaju sasvim neočekivano. Običaj se izvodi (tamo gde se izvodi) na Čisti ponedeonik - a to je prvi ponedeljak tokom velikog posta pred Uskrs, ove godine 3. mart. Pripreme su obavljene još mnogo ranije.

Žena u čijoj kući će se reveno održavati pozvala je sve gošće idući od kuće do kuće, sa nezaobilaznom "holbom" dobrog vina ili rakije. U Kikindi i Mokrinu je zabeleženo da je domaćica, u godinama između dva svetska rata, obavezno imala na glavi muški šešir, a na nogama čizme nekog od starijih muškaraca u porodici - i da je jahala na magarcu obilazeći sve prijateljice koje je pozivala. Učesnice su po pravilu odrasle dobrodržeće žene - devojke i neveste sa malom decom nisu čak ni prisustvovale.

Samo jedan muškarac koji ne sme da priča šta je video

Prepodne, ili, u nekim sredinama, posle ručka, sve pozvane su već stigle, donoseći pite, pečenje i obavezno mnogo alkohola. Domaćica je po pravilu bila imućnija žena, koja je imala svoj prostor za ovakvo slavlje, u kući ili na salašu. Veoma je važno da niko drugi osim pozvanih žena ne može da prisustvuje revenu, čak ni njihova rođena deca.

O deci i rađanju: Koji su se običaji i danas održali?

Jedini muškarac koji učestvuje bio bi gajdaš, u novije vreme harmonikaš, a ni on nije smeo da govori bez pitanja niti da ikome priča o samom običaju. Negde bi mu učesnice još i vezale oči, pa bi svirao napamet, a svakako bi bio odlično plaćen. Kad se ugledne žene, majke odrasle dece, ponekad i bake brojne unučadi, dovoljno zagreju jelom, pićem i muzikom, počinjalo je slavlje sa razuzdanim ponašanjem, igranjem kola ili neke slične igre, "bezobraznim" pesmama, razbijanjem staklenih i porcelanskih predmeta i svojevrsnim dramskim igrokazom.

Oporavljanje nekoliko dana

Žene bi se prerušile u muškarce, stavile bi i lažne brkove, jedna bi glumila sveštenika, druga doktora, poštara ili šefa železničke stanice, neka nevaljalog mladoženju, neka trudnu nevestu - i na licu mesta igrala se narodna drama, sa tekstovima kao iz zbirke "Crven ban" ili etnoloških istraživanja sa naznakom "samo za punoletne" ili "samo za naučnu upotrebu". Posle celodnevne i celonoćne pijanke, žene su se razilazile, svaka svojoj kući.

Veoma je važno da niko drugi osim pozvanih žena ne može da prisustvuje revenu (foto: Shutterstock/Zoran Kompar Photography)

I one koje se nisu napile glumile su da su mamurne i "oporavljale" bi se bar nekoliko dana, a mlađe žene u domaćinstvu, kćeri i snahe, bile su dužne da ih neguju, donose im hranu u sobu, pripremaju toplu vodu za umivanje, češalj i najlepše peškire, uz ljubazne (obredne) reči i najveće moguće umiljavanje. Posle toga, život se vraćao u uobičajene tokove i reveno više niko nije pominjao - do sledeće godine.

Ko bi pominjao, mogao bi da ozbiljno strada. Priča se u severnom Banatu - doduše, kao legenda - kako jedan gajdaš, pred kraj 19. veka, nije mogao da ćuti o svemu što je doživeo prilikom revena. Telo mu je ubrzo nađeno u ataru, izbodeno i unakaženo tako da je prepoznat samo po odeći. Pravi horor za priče uz vatru koje se samo šapatom kazuju. Počinioci nisu nađeni.

Odakle uopšte ovakav običaj?

Vuk Karadžić ga spominje u svega nekoliko rečenica, beležeći izreku "refena kuću ne obara ali i ne teče" - ali u Sarajevu i okolini. U severnoj Bačkoj i Banatu postoji bećarac, šaljiva narodna pesma, "kad se žene revene, u glavu im crv / brže zov’te berberina, da im pušća krv!"

Noviji etnolozi objašnjavali su da je običaj ustanovljen radi izlaska žena iz teške seoske kolotečine, svakodnevnih celoživotnih obaveza i svih stega patrijarhalnog društva, barem na jedan dan. Izbor datuma za održavanje, prerušavanje učesnica, razbijanje posuđa, obilje hrane i pića, namerno razuzdano ponašanje, a naročito stroga tajnovitost uz pretnje kaznom za one koji bi se usudili da budu indiskretni, sve to ukazuje na tajne obrede iz kulta plodnosti koji spada u davna prehrišćanska vremena.

Da zemlju ne dotakne, ne vrati se roditeljima i ne pobegne od muža

Prerušavajući se u muškarce (i ponašajući se kao oni) žene su u stvari pokušavale da na sebe skrenu svaku nesreću koju bi njihovim muškim članovima porodice mogle da nanesu nevidljive zle sile, naročito aktivne u doba kad se dele zima i proleće. Na to upućuje i jedna zdravica zabeležena na revenu, "da žive muževi naših žena, sinovi naših majki i deveri naših snajki!"


Tagovi

Reveno Stari običaj Prerušavanje Vuk Karadžić Čisti ponedeonik


Autorka

Gordana Perunović Fijat

Više [+]

Diplomirana pravnica, novinarka, autorka tri romana i pesnikinja u ilegali. Sarađivala je sa redakcijama glasila Republika, Helsinška povelja i sa većim brojem portala. Posebno interesovanje pokazuje za život žena na selu. Vodi rubriku "Kikindski nostalgični život" za "Kikindske".