Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • IMT
  • 19.05.2023. 13:30

Koji je najbolji model IMT traktora: Šta su malo poznate činjenice?

Za starosnu strukturu traktora u Srbiji, velikom merom je zaslužan i IMT, jer oko 100.000 ovih traktora i dalje obrađuje naše njive.

Foto: Aleksandar Živić
  • 5.961
  • 1.246
  • 0

U Srbiji najveći broj registrovanih traktora je IMT, oko 104.000, dakle, otprilike svaki drugi. Nekada je to bilo i više, a ono što ove crvene mašine i dalje održava u životu jeste kvalitet njihove izrade. 

Direktor republičkog zavoda za statistiku Miladin Kovačević izneo je podatke sa prethodnog popisa poljoprivrede gde je naveo da je čak 86 odsto srpskih traktora starije od 20 godina. Šta mislite koliko je od toga IMT?

Na trećem mestu - IMT 577

U anketi Agrokluba na pitanje koji je IMT traktor najbolji, model 577 je zauzeo treće mesto po broju glasova, tačnije 9,47 odsto. Međutim, prema mišljenju bivšeg konstruktora stare fabrike IMT-a Petra Grbića, 577 je uz 549 najbolji IMT traktor.

"To je idealna mašina za srednja i mala gazdinstva, jer može da obavlja sve poslove. Posebno, ako je opremljen, a još može da bude i sa prednjom vučom", kaže ovaj konstruktor u penziji i dodaje da ima i spoljnu hidrauliku i da mu je sila na poteznici izuzetno velika.

Velika podizna moć hidraulike

Ova mašina je stvorena za sve radove. Sa uskim točkovima može da se ore, a kada je u pitanju površinska obrada, mogu da se stave široki točkovi.

"Moć dizanja hidraulike kod starijih modela je bila 1.200 kilograma, međutim na novijim je mogla da podiže do 3,5 tona. To je posebno značajno kod prskalica, koje su teške, kada su pune i po 1.200-1.300 kilograma. Poljoprivrednici su imali problema kod takvih situacija sa mnogim traktorima, ali 577 je to s lakoćom nosio", kaže Grbić i dodaje da ovaj model može da vuče i tri brazde u najtežim uslovima zemljišta, pa je prava šteta kada ga neko koristi za samo dve.

Vuče tri brazde bez problema (Foto: FB/Sevdaim Kadriu)

Majstor iz Crepaje kod Pančeva Slavoljub Kolarski kaže za 577 da je "legenda" među poljoprivrednicima, pogotovo sa prednjom vučom.

"On je univerzalan, kada se stave uski točkovi, idealan je i za prskanje i za setvu i za sve ostalo. U Vojvodini, u ravničarskim krajevima, sa njim se seje i repa, rašire se točkovi, ulazi svuda, prska prskalicom od 600 litara", nabraja Kolarski i dodaje da je njegova prednost i što je dosta brz u transportu, pogotovo sa tim uzanim točkovima.

Malo mana, ali ih ima

Kao glavnu manu, Kolarski je naveo kočnice, ali je u novijim modelima ta mana neutralisana ubacivanjem mokrih kočnica.

"Čest kvar zna da se javi i kod menjača, ali i to se dešava uglavnom zbog neodržavanja, i zbog neredovnog menjanja ulja u hidraulici", kaže ovaj majstor.

Po njemu je za manja i srednja gazdinstva, koja obrađuju do 50 hektara, ovaj traktor idealan, pogotovo u kombinaciji sa "Fergusonom" koji bi u tom slučaju služio za lakše radove.

U komentarima na našoj fejsbuk stranici, stoji da je dobar motor, menjač, hidraulika, lep dizajn, kvalitetni materijali. Navodi se još da kada imate u posedu uzane točkove za njega - "onda ste car".

Drugo mesto - IMT 558 

Drugo mesto po broju glasova (16,75 odsto) na anketi koju smo sproveli je IMT 558, poznatiji u narodu kao "Kralj brazde". 

Grbić je svestan koliko je ovaj model popularan u narodu, ali pored toga što ga, kako kaže, svi obožavaju, tehnički je zaživeo jako kratko.

"Moć hidraulike mu je kao kod manjih traktora. Lagan je i po meni je jedan od lošijih IMT traktora", navodi bivši konstruktor.

Veći i jači od Fergusona

Kolarski kaže da je ovaj model među poljoprivrednicima legenda, i da je možda njegov zvuk za to zaslužan. Na ovoj mašini su, kaže, uskladili te dve brazde i iako ga zovu kraljem brazde, po njemu je to ipak 577. 

"Ovaj traktor je dobar za nezgodne brdsko-planinske predele, i većina ga i dan danas koristi bez kabine. Malo je veći od Fergusona, ali i jači, dosta se oseti razlika. Kočnice su bolje rešene i traju duže, jer su mehaničke", kaže ovaj majstor i dodaje da je hidraulika na njemu odlična, kao i menjač, koji je skoro isti kao i na 539.

IMT-558 podešen za setvu soje i šećerne repe (Foto: Đorđe Lalić)

"Kada se 558 pojavio, to je bio doživljaj. Vuče dve brazde i ne oseća, on je kao pojačani Ferguson, jači je i bolji u brazdi. Ipak se vidi razlika."

U jednom komentaru na našoj fejsbuk stranici stoji da mu je "jedina mana okretanje u mestu, ali moze da se nadogradi hidro". 

Na prvom mestu - IMT 539

IMT 539 ili popularni "Ferguson" prema anketi Agrokluba osvojio je najviše glasova kao najbolji model IMT traktora, a to je 37,14 odsto. On se "štancao", izvozio i kod nas skoro svaku drugu seosku kuću hranio. Dobio je licencu fabrike "Massey Ferguson", a motor IMR M33/T takođe, od fabrike "Perkins". O kvalitetu i dugovečnosti se ne treba mnogo govoriti, a nije iznenađujuće kada "naletite" na neki sa preko 5.000, 6.000 pa i više radnih sati.

"Savršen je za sve, univerzalan je, za lakše radove, mali potrošač. Takođe je lak za održavanje i traje. IMT 539 nema nikakvih mana, i u toj snazi, u svojoj kategoriji je savršen", kaže Kolarski i dodaje da je najbolji za lakše radove i da ga u brdsko-planinskim predelima dosta koriste zbog malog radijusa okretanja i pristupa raznim parcelama na kojima je otežano manevrisanje. Što se toga tiče, kako kaže, neprikosnoven je.

"Može u mestu da se okrene" (Foto: Tomislav Nika)

"Šta ćeš recimo u vinogradu bez Fergusona? Pa on može u mestu da se okrene", kaže ovaj majstor i dodaje jednu bitnu stvar, a to je, kako kaže, da nije plastičan, kao neki slični novije proizvodnje.

Jedina mama - nema spoljnu hidrauliku

Konstruktor iz bivšeg IMT-a rekao je za ovaj model da je odličan za mala gazdinstva i da je dobar za neke površinske radove, kao što su kultivacija, špartnaje, rad sa prskalicom. Takođe je, navodi, dobar u voćarstvu, ali ima široku primenu.

"Traktor 539 su seljaci kupovali da idu sa njim na pijacu, u prodavnicu, na svadbu. Jedina njegova mana je što nema spoljnu hidrauliku. Baš sam je ja konstruisao za taj traktor, jer novim mašinama koje se koriste u voćarstvu je potrebna spoljna hidraulika", kaže Grbić.

Dodao je još da je pored široke primene, imao čak negde oko 375 priključaka, što je nezamislivo u to vreme. To samo opisuje šta je sve mogao da radi.

Ima li nade za "novu staru" fabriku?

Neka varnica nade ipak postoji. Petar Grbić je odlučan u izgradnji nove fabrike, koja bi nosila naziv TIM i svakodnevno radi na tom projektu. Plan je stvaranje deoničarskog društva, prodajno-servisne mreže i fabrike traktora i mašina po ugledu na raniju IMT fabriku, uz neka tehnički modernija i bolja rešenja.

Može li Grbić ovakvim fotografijama vratiti boju (Foto: FB/Sećanje na IMT)

Okupio je tim stručnjaka, 17 inženjera i pored tehničkih pitanja, naredni problem pred kojim su se našli jeste lokacija za izgradnju fabrike. Želja je da to bude na starom, dobro poznatom mestu u Dobanovcima, jer je upravo odatle izašlo preko 780.000 traktora, ali obećanje nekih bitnih ljudi na poziciji moći nije ispunjeno.

Kaže se da bitke dobijaju vojnici, a da ratove dobija logistika. Fabrika TIM iza sebe ima buduću vojsku korisnika i čitav tim, ali nedostaje samo taj drugi deo slagalice da bi se kompletirala ova ideja. 

U prilogu ispod možete da vidite kako trenutno izgleda lokacija na kojoj je bio nekadašnji IMT.


Foto prilog


Tagovi

IMT 577 Petar Grbić Najbolji IMT traktor Kočnice Menjač Slavoljub Kolarski


Autor

Đorđe Lalić

Više [+]

Zaljubljenik u poljoprivrednu mehanizaciju i pionir agrarnog novinarstva