Prirodne lepote rodne grude prepoznala je i tridesetdvogodišnja Dušica Pavlović, iz mesta Kočine, u opštini Brus, a koja je pre šest godina počela da proizvodi domaću zimnicu. Njen brend poznat je širom Srbije pod imenom "Dudina teglica" obuhvata domaće džemove, ajvar, slatko, rakiju...
Brus je ušuškan na istočnim padinama Kopaonika između Rasine i Graševačke reke, a praktično nema osobe koja nije čula za ovo mestašce, jer se ono nalazi na raskrsnici puteva za Kopaonik, Aleksandrovac, Kruševac, Jošaničku i Vrnjačku Banju. O lepotama Brusa ne treba previše govoriti, imaju i izvorište lekovite vode, dok okolne šume i brda pružaju zavidne mogućnosti za berbu pečuraka i šumskog bobičastog voća.
Prirodne lepote rodne grude prepoznala je i tridesetdvogodišnja Dušica Pavlović, iz mesta Kočine, u opštini Brus, a koja je pre šest godina počela da proizvodi domaću zimnicu. Njen brend poznat je širom Srbije pod imenom "Dudina teglica" obuhvata domaće džemove, ajvar, slatko, rakiju...
Hrono džem od maline, sok od aronije, čaj od lista crne ribizle - u eko pakovanju?
Dušica je po struci meteorološki tehničar, ali kako kaže, pošto godinama ne uspeva da nađe posao u struci okrenula se prirodi.
"Porodica mog supruga bavi se proizvodnjom domaćih proizvoda preko 15 godina, te sam se ja samo priključila porodičnom biznisu kada smo se venčali. I dan danas sve radimo u krugu porodice, a čak nam se i deca polako priključuju i učestvuju koliko mogu. Oni su nam i glavni degustatori. Sve ostalo radimo sami", kaže Dušica.
Doduše, dodaje da kada je reč o pomoći države, dobijaju godišnje subvencije za pčele, stoku i voće. Međutim, naša sagovornica kaže da je ta suma mala za sva ulaganja koja imaju, te je iz tog razloga i došlo do toga da sami svoje proizvode plasiraju u vidu sokova, slatkog, džemova.
"Moramo da se borimo, s obzirom na to da ni suprug ni ja ne radimo nigde, a ovo nam je jedini izvor prohoda. Imam i svoju tezgu u Brzeću, a reč je o jednom malom, ali zaista predivnom turističkom mestu u podnožju Kopaonika. Kada dolaze turisti, i može lepo da se zaradi i živi, ali od kada je proglašeno vandredno stanje, turizam je stao, a sa njim i naš posao."
Kako prodati poljoprivredne proizvode putem interneta i zašto je komunikacija najvažnija?
Prema njenim rečima, u tim momentima im je bilo veoma finansijski teško, ali je pred 'kraj' epidemije videla grupe na društvenim mrežama i tada je rešila da izbaci oglas, da bi nakon oglašavanja krenula ponovo i prodaja, ali pomalo.
"Kasnije sam platila oglas na svojoj fejsbuk stranici "Dudina teglica" i konačno smo počeli sa ozbiljnijim porudžbinama. Tako da je generalni zaključak da je korona mnogo uticala na posao, a turizam je stradao najviše", priča Dušica uz nadu da će se situacija popraviti.
Upitana da li kupuje voće ili imaju sopstvenu proizvodnju, sagovornica navodi da kada je reč o voću, uglavnom imaju svega. I to sve što se proizvodi u ovom kraju; maline, kupine, trešnje, ribizle, aroniju, domaće jagode, jedino kupuju kajsiju. Iako imaju svoje voće, Dušica kaže da je najslađe ono šumsko.
"Divlju jagodu, divlju kupinu i divlju borovnicu beremo. Blagosloveni smo borovnicom sa Kopaonika jer ta borovnica i ona koju uzgajaju nisu nimalo slične. Divlja borovnica je najjači antioksidans, što se za uzgajanu ne može reći. Pritom uzgajanu dosta često tretiraju hemijskim preparatima, ali većina proizvođača to neće da prizna. Takođe i divlja kupina je jako dobra za anemiju i imunitet."
U svojim domaćim proizvodima, naša sagovornica koristi ovo divlje voće, a navodi da proizvodnja nije toliko teška, jer se uz dobru organizaciju sve postiže.
"Možda zvuči kao kliše, ali zaista je potrebno da volite ono što radite, pa tako isto kada je u pitanju spremanje džemova, slatkog, sokova", ističe Dušica.
Kada je reč o proizvodnji, Dušica naglašava da proces kuvanja džema zavisi od količine. Neki se kuvaju svega pola sata, a pojedini i dva i po sata. Naša sagovornica kuva sve po potrebi i ne pravi velike zalihe, a da bi skuvala slatko potrebno joj je od 15 minuta do sat vremena. Nakon toga ide pakovanje, pasterizacija, lepljenje etiketa.
Iako postoje univerzalni recepti koje većina koristi, Dušica je korigovala dosta stvari. Smanjila je količinu šećera, pa sad neka slatka imaju onaj kiselkast, osvežavajući ukus. Sokove ne kuva, ne koristi ni sokovnik, ni šerpu, već ih sprema na drugačiji način gde voće ne gubi svojstva i tada dobijete eksploziju vitamina. Proizvode i rakiju od šljive, kruške, jabuke, a prave i razne travarice i likere.
Govoreći o ajvaru, kaže da tu ide kuvanje iz prve ruke.
"Obožavam jesen i taj miris pečene paprike. Papriku kupujemo, ipak njoj pogoduje župska klima, Aleksandrovac. Možda bismo i mi uspeli da je proizvodimo, ali i bez nje imamo dosta posla oko poljoprivrede. Takođe, bavimo se i prodajom vrganja i lisičarke koje beremo u šumi kod nas, kasnije na Kopaoniku."
Dudine teglice mogu da se kupe isključivo u Brzeću ili preko društvenih mreža.
"Još uvek ne planiramo da naše proizvode plasiramo u prodavnicama, ima dosta posla do tog koraka. O proširenju proizvoda još ne razmišljam, ali idem polako ka tome, s obzirom da je već počela izgradnja gondole Brzeće - Kopaonik, te očekujemo da će konačno Brzeće zasijati u puno sjaju. Imamo zaista lep predeo okružen šumom, pticama, mirom i tišinom", zaključila je Dušica.
Foto prilog
Tagovi
Autor