Kada internet i društvene mreže postanu važne poljoprivrednicima, trebalo bi imati nekoga ko se bavi komunikacijom preko interneta i društvenih mreža, smatra marketinški stručnjak Dragan Varagić.
Zbog nemogućnosti da svoju robu prodaju na pijaci ili barem mestima na otvorenom, poljoprivrednici su svoje tezge 'prebacili' na internet. Mnogi su samostalno započeli oglašavanje putem društvenih mreža, a i napravljana je platforma Elektronska pijaca Srbije, kao inicijativa Ministarstva poljoprivrede da pomogne proizvođačima da lakše i sigurnije prodaju svoju robu.
Ipak, internet prodaja sa sobom nosi određene izazove, za onoga ko je nov u tim 'vodama'. Zato smo pitali marketinškog stručnjaka Dragana Varagića, koji su to mogući problemi na koje poljoprivrednici, koji prvi put koriste društvene mreže, nailaze i koja je to najbolja internet praksa koju treba da usvoje. Evo, njegovih saveta.
Mnogi poljoprivrednici poslednjih dana, počeli su da reklamiraju svoje proizvode putem interenta, odnosno društvenih mreža - u čemu najviše greše?
Društveni mediji i mreže imaju ozbiljnog poslovnog smisla kada se koriste duže vremena. Ako se koriste kao oglasnik - evo sada se nude ovi proizvodi, može i to, ali su efekti mnogo manji u odnosu na to kada se kontinuirano bavimo društvenim medijima.
Poljoprivrednici počeli sami da plasiraju svoje proizvode putem interneta
Poljoprivrednici uglavnom imaju ograničenu količinu proizvoda u ograničenom vremenu - nemaju konstantno dostupne proizvode tokom cele godine. To znači da je potrebno pre nego što se proizvodi pojave, i nakon toga, biti prisutan na društvenim medijima i komunicirati sa potencijalnim kupcima, da bi se steklo poverenje koje će se iskoristiti kada poljoprivredni proizvodi postanu aktuelni.
Jedan od najvećih problema u poljoprivredi jeste dilema kupaca da li će dobiti zdrave i sveže proizvode. Potrebno je vreme da kupci poveruju da će uvek dobiti najbolje proizvode.
Mnogi, u prvom redu stariji, proizvođači izražavaju netrpeljivost prema internet medijima, u čemu je online promocija u prednosti od pijačne?
Glavna prednost interneta je to što se na njemu možete ponašati kao i u realnom svetu, i možete izabrati način komunikacije koji vam najviše odgovara:
Reklamirajte svoje proizvode putem Agroklub Poljoprivrednog oglasnika
Ako ste sada počeli da koristitie internet za plasiranje svojih proizvoda, moja preporuka je da pronađete onlajn mesta na kojima možete direktno da plasirate svoju robu, a kasnije će doći i sve ostalo.
Koji su Vaši saveti za svakog prozvođača koji želi samostalno da reklamira svoje proizvode na društvenim mrežama?
Moj glavni savet je da je potrebna kontinuirana komunikacija sa potencijalnim kupcima, bilo da je ona besplatna ili plaćena. Ako niste spremni za to, ne morate mnogo koristiti društvene mreže u početku.
U čemu je prednost Fejsbuka u odnosu na Instagram i obrnuto, kad je u pitanju prodaja poljoprivrednih proizvoda?
Na Fejsbuku može mnogo više toga da se pokaže i napiše u odnosu na Instagram, a i načini prodaje su efikasniji. Međutim, potrebno je to sve naučiti i isprobati. Kod Instagrama, slika govori više od 1.000 reči i dokazano je da se hrana dobro prodaje preko ove mreže. Tu je fokus na prikazu kvaliteta hrane.
Kada i zašto je dobro platiti reklamu na Fejsbuku?
Ako imate mnogo proizvoda koje želite brzo da prodate, veoma dobar način je korišćenje reklamiranja na Fejsbuku i Guglu. To je naročito važno ako imate dobar odnos cene i kvaliteta onoga što prodajete, a cena je veća, pa se kupci dvoume.
Pojedini potrošači žale se na ažurnost u odgovoranju proizvođača na direktne poruke putem ove mreže, a sa druge strane, sami proizvođači, zauzeti su radovima u polju - kako to sve uskladiti?
'Cveta' onlajn trgovina, ali ne mogu svi kupci do slobodnog termina isporuke
U dobro organizovanim poljoprivrednim domaćinstvima različite osobe su zadužene za različite delove poslovanja. Kada internet i društvene mreže postanu važne poljoprivrednicima, trebalo bi imati nekoga ko se bavi komunikacijom putem ovakvih kanala. Neretko, ta osoba vodi i računa o tome da se poručena roba dostavi naručiocu.
Kako na društvenim mrežama biti bolji od konkurencije?
Kako se ponašati na tržištu da bi se ostvarili poslovni ciljevi i biti bolji od drugih je veoma kompleksno pitanje, čiji je generalni odgovor složen kao što su pitanja šta je umetnost, ili šta je nauka. Ukratko, u poslu uspevaju oni koji pružaju svojim korisnicima ono što im je potrebno, i da su nakon toga ti korisnici zadovoljni. To isto važi i na društvenim mrežama, gde je fokus na kvalitetnoj komunikaciji.
Šta mislite o platformi Elektronska pijaca Srbije?
Platforme kao što je Elektronska pijaca Srbije, ali i druge platforme za plasiranje poljoprivrednih proizvoda koje godinama postoje u Srbiji, predstavljaju po mom mišljenju najbolji način da poljoprivrednici plasiraju svoje proizvode, naročito ako prethodno nisu imali iskustva sa internetom.
Tagovi
Autorka