Prve sadnice koje je pokušao da gaji Kornel Juhas iz Sente, bez ikakvog znanja i bez posebnih ulaganja, rodile su toliko dobro da se, zajedno sa njima, rodila i ideja o mogućnosti da se u plodovima papričica uživa što duže. Tako su nastali sosevi.
Da dobra i ukusna hrana može biti i dobra inspiracija za biznis potvrdilo se mnogo puta. Međutim, ljubav prema ljutoj hrani i te kako može da postane sladak i isplativ hobi, što nam je potvrdio Kornel Juhas, mali proizvođač iz Sente. Podstaknut velikim uživanjem naročito u ljutim paprikama, izgradio je pravi brend - "JK’s Hot Pepper Sauce", odnosno, sosevi od ljutih papričica.
"Uvek sam voleo ljutu hranu, ali sam kod nas retko nalazio nešto da mi se baš mnogo svidi, i uvek sam morao do komšija, u Mađarsku, da kupim nešto ljuto i fino. Tako se i dogodilo da jednom prilikom kupim u Tesco-u tacnu sa papričicama. Semena sam sačuvao i već naredne (godine) sam od njih stavio desetak sadnica. Tako je sve i počelo", navodi Kornel Juhas za Agroklub.
Osim da proceni koliko mu prija određena ljutina paprike, naš sagovornik o papričicama ništa drugo nije ni znao. Isto tako i kada je reč o poljoprivredi. Prve sadnice koje je pokušao da gaji, bez ikakvog znanja i bez posebnih ulaganja, rodile su toliko dobro da se, zajedno sa njima, rodila i ideja o mogućnosti da se u plodovima papričica uživa što duže. Tako su nastali sosevi. Njih su prvo probali prijatelji koji nisu krili oduševljenje. Njihove reakcije Juhasu su bile znak da je na dobrom putu.
"Ulaganja su bila mala i tada i sada. Sve finansiram sam, bez ičije pomoći. Papričicama i sosevima bavim se iz hobija, pored redovnog posla. Imam malo poljoprivredno gazdinstvo i svake godine posadim maksimalno 500 sadnica. Nije mi izvodljivo da proširim proizvodnju jer bi to značilo da bih morao nekog i da zaposlim. Zasad postižem sam, pomaže mi porodica u poslovima."
Zanimljivo je što naš sagovornik ne prati aktuelne cene paprike na tržištu.
"Cene ne pratim, jer paprike niti kupujem niti prodajem. Ono što mi treba, to i gajim. Mnogi me pitaju za cenu, žele da kupe, ali ne prodajem ih. Na festivalima poklonim poneku kupcima, i to je to", obrazložio je Juhas.
Sve što nikne od papričica posluži za pravljanje soseva čiji ukusi intrigiraju ljubitelje jake i ljute hrane. Malo gazdinstvo Juhas uzgaja nekoliko vrsta paprike: halapeno, habanero (više vrsta), karolina riper, big blek mama, moruga škorpion, 7 pot, Bhut Jolokie...
"Do ove godine imao sam dva stara plastenika, takoreći "hand made", koja sam nasledio od poznanika koji su otišli iz zemlje. Tek sam ove godine, pre korone kupio prvi pravi plastenik. Površinski sve to stane u moje dvorište, tako da sam u svakom smislu te reči mali proizvođač."
Koliko su ljudi osetljivi na ukus ljute paprike, toliko su i ljute paprike osetljive kada je reč o temperaturi, o čemu smo saznali mnogo više.
"Papričice su osetljive na temperaturu, pa ako se prerano zasade, rano padnu u hibernaciju i teško se bude. Zato je najbolje sa sadnjom sačekati do polovine maja, kada temperatura zemljišta dostigne barem 15 stepeni. Koristim kap po kap sistem za navodnjavanje i to mi olakšava posao, kao i vreme. Takođe, važno je pratiti i prisustvo štetočina i njihov razvoj, pa reagovati", ističe naš sagovornik.
Ono što nas je naročito zanimalo jeste kako nastaju sosevi od raznih vrsta ljute paprike, koje zahtevaju, ipak, nešto posebniju negu od ostalog povrća. Rekao nam je da je receptura za soseve nastala tokom njegovog konstantnog eksperimentisanja sa ukusima, i tako je nastalo sadašnjih pet vrsta - od blažih do ekstra ljutih.
"Imamo pet boja i pet vrsta, pa paprike i prebiramo po bojama i koristimo za sprovođenje osmišljenih recepata. Od neobičnijih ukusa tu su: zeleni halapeno sa belim lukom, braon "BBQ" od četiri vrste paprika, i mogu se kupovati pojedinačno u bočicama od 100 ml, ali i u setu. Svih pet soseva moguće je poručiti i uz njih ide i ukrasna ambalaža. Cene se kreću od 400 do 600 dinara za jednu bočicu, dok je set 2.800 dinara. Proizvodimo malo, ali nastojimo da bude prvoklasno, godišnje je to između 3.000 i 3.500 bočica."
Svoje proizvode Juhas prodaje na pijacama i manifestacijama, poput festivala. Za ljute sosiće interesuju se i ugostitelji, međutim, ta saradnja nije moguća zbog statusa ovog gazdinstva. Ove godine je korona onemogućila festivalska okupljanja i slične prilike za prodaju, pa je naš sagovornik to rešio pravljenjem veb-prodavnice.
Kako prodati poljoprivredne proizvode putem interneta i zašto je komunikacija najvažnija?
"Da bih mogao da sarađujem sa ugostiteljima moram da otvorim firmu kako bi takvo poslovanje bilo smatrano legalnim. Međutim, uprkos izmenama Zakona o malim proizvođačima, tereti su i dalje preveliki da bih se trenutno usudio da to uradim. Da nije bilo situacije sa virusom ove godine, verovatno bih već pokrenuo 'legalnu proizvodnju' kao mali preduzetnik. To je, naravno, moj plan za naredni period", zaključio je ovaj proizvođač sa severa Vojvodine.
Tagovi
Autorka