Oranje van brazde ima mnoštvo prednosti, ali glavni preduslov je da imate kvalitetnu mašinu pomoću koje će vam parcela biti idealno složena, perfektno obrađena, ali i zahvaljujući kojoj ćete ostvariti značajne uštede u gorivu i vremenu. To su glavne karakteristike polunošenog pluga Lemken Diamant 16.
Firma "Ćorić Agrar" iz Bašaida bavi se ratarstvom i obrađuje oko 3.500 hektara zemlje na kojoj uglavnom uzgajaju kukuruz, suncokret, pšenicu i raž. Pre dve godine odlučili su da nabave polunošeni plug Lemken Diamant 16 sa devet brazdi kako bi prevashodno obrađivali zemlju i orali van brazde, iako je ovaj model pogodan i za oranje u samoj brazdi.
Koriste ga za pripremu zemljišta za kukuruz i suncokret.
"Za ovu mašinu smo se najviše odlučili zbog toga što imamo traktor jačine 500 konjskih snaga. Znamo da plugovi koji mogu da oru van brazde smanjuju potrošnju goriva i bolje zaoravaju biljne ostatke. Ako je traktor sa širim pneumaticima, a mora da ore u brazdi, onda je teško doći do kvalitetnog oranja u zavisnosti od vremenskih uslova i tipa zemljišta", počinje priču mehanizator u firmi "Ćorić Agrar" Dalibor Radmilović.
Kada se plug Lemken Diamant 16 koristi za oranje van brazde, stvara se daleko manji otpor na traktoru, koji je oslonjen na sve četiri tačke, odnosno na sva četiri točka ili gusenice, u zavisnosti od modela. To znači da ima bolju vučnu silu, pojašnjava naš sagovornik.
"Traktor koji ore sa istim ovakvim plugom u brazdi, u zavisnosti od tipa zemljišta i uslova, potroši i do 30 litara po hektaru. Naše iskustvo je pokazalo - kada se ore van brazde potrošnja je od 18 do 22 litre po hektaru. Znamo svi da je nafta skupa, zato ovakve uštede mnogo znače."
Oranje u brazdi podrazumeva da je traktor oslonjen na dva točka, dok su druga dva točka koja su van brazde manje oslonjena na zemljište, zbog čega dolazi do proklizavanja. Ukoliko je proklizavanje i do 20 odsto, značajno se povećava i potrošnja goriva.
Kada je reč o zaoravanju biljnih ostataka od kukuruza, za Lemken Diamant 16 ne postoji apsolutno nikakva prepreka ili poteškoća. Razlog tome je razmak između radnih tela, odnosno, između glava od 100 centimetara.
"Na ostalim Diamant 11 plugovima razmak između plužnih tela je 120 centimetara. Oni su još bolji za zaoravanje. Još jedan razlog je što polunošeni Diamant plugovi imaju i visoki klirens od 90 centimetara. Zato lako zaoravaju biljne ostatke i nikad ne guše u radu", objašnjava ovaj mehanizator.
Osim u gorivu, uštede se ogledaju i u bržem oranju. Prosečna radna brzina na ritskom zemljištu, kakva je u ovom delu Banata, iznosi osam kilometara na čas, mada je moguće ići i do 10 km/h.
"Važno je kvalitetno obaviti oranje. Ukoliko je ono loše, loša je priprema, a ako je loša priprema, loša će biti i setva. Samim tim i rezultati neće biti dobri kada se bude skidala kultura."
Još jedna u nizu prednosti, dodaje, je ta što plug Diamant 16 idealno slaže brazdu.
"Bukvalno ne možete da vidite sastav brazdi. Svakako, zemljište ne bi trebalo da bude previše ugaženo i vlažno, ali i pod takvim uslovima ovaj plug će dati bolje rezultate od onih koji idu u brazdi."
Polunošeni plug Lemken Diamant 16 karakteriše jednostavno podešavanje. Međutim, Radmilović napominje da treba obratiti pažnju na pravilno održavanje ove mašine, kako bi se obezbedila njena dugovečnost, sigurnost i kvalitet obrade zemljišta.
"Pre početka sezone trebalo bi proveriti da li su svi uglovi glave jednako podešeni, odnosno, proveriti jačinu agresivnosti. Trebalo bi redovno podmazivati obrtnu osovinu, kao i sve delove koji su predviđeni da se podmazuju", kaže naš sagovornik i daje još jedan vredan savet:
"Ne treba kasniti sa menjanjem raonika, kako ne bi došlo do habanja grudi i daske, a to je mnogo skuplje nego kada na vreme zamenite taj deo", zaključuje on.
Tagovi
Autorka
Partner
Bulevar Jovana Dučića 2,
21000 Novi Sad,
Srbija
tel: +381 69 780 345,
e-mail: slavkovic@lemken.com
web: http://www.lemken.com