Zadnje aktivnosti

Poslednje aktivnosti korisnika mogu videti samo registrovani korisnici.

Online korisnici

Online korisnike Agrokluba mogu videti samo registrovani korisnici.
Za kompletne funkcionalnosti ovih servisa, prijavi se.

Promo

  • Reč stručnjaka
  • 04.03.2023. 12:00

Pet popularnih trendova može povećati prodaju jabuka?

Četiri faktora determinišu sektorsku stabilnost proizvodnje i potrošnje jabuka. Ako se novi trendovi ne počnu više koristiti i kod nas, jabukama se ne piše dobro.

Foto: Bigstock/IuriiSokolov
  • 107
  • 15
  • 0

Jabuka, koja se naziva i kraljicom voća, sve se manje koristi i njena potrošnja u svetu pada. Prema pocenama prosečna svetska potrošnja je 12,2 kilograma.

Inače, u našoj zemlji, prema podacima iz 2021. godine po površinama jabuka je na drugom mestu, odmah posle šljive. Međutim, zbog niske cene i problema na inostranom tržištu manje se koristi, a zasadi krče. Sorte koje su zastupljene ne prate one popularne u svetu.

Južno voće popularnije je od jabuka

Uz to i negativni uticaji klimatskih promena, naročito suše i mrazevi, doprinose sve slabijoj prodaji ovog voća. Takođe, domaći proizvođači slabo primenjuju novitete u pakovanju i prodaji kraljice voća, kako je mnogi zovu. Prema rečima jednog od vodećih domaćih stručnjaka iz oblasti poljoprivrede, dr Dalibora Dončića, još je uzroka.

Domaći proizvođači slabo primenjuju novitete u pakovanju

"Zavisi koliki su prihodi stanovništva, tojest da li mogu da kupe jabuke, zatim porastu godina konzumenata, cenama, nižem sadržaju hranjljivih materija u odnosu na ostale voćne vrste, kao i zbog nezadovoljstva potrošača zbog lošeg sortimenta", kaže Dončić.

On navodi i četiri faktora koji determinišu sektorsku stabilnost proizvodnje i potrošnje jabuka, a to su:

  • novi ulasci, odnosno, zamenski proizvodi,
  • dobavljači, 
  • kupci,
  • rivalstvo unutar sektora.

Jeftinije voćke opasne su za prodaju jabuka, naročito južno voće, među kojima preovladavaju banane i narandže. Banane su u svetu najpopularnije voće zbog čega se i u našim prodavnicama, na kasama većine trgovačkih lanaca, prilikom vaganja, obeležavaju brojem jedan.

Kako povećati prodaju?

Doktor Dončić ističe pet trendova koji su popularni u svetu, a koji oblikuju budući biznis prodaje svežih jabuka. To su: pakovanje, stare sorte, regionalnost, grickalice i zdravlje. Ako se ovi trendovi ne počnu više koristiti i kod nas, jabukama se ne piše dobro.

Bolje je jesti jabuke nego slane grickalice, poručuje Dončić

Dakle, prilikom pakovanja jabuka sve manje se koristi plastika. Umesto nje, u upotrebi je kartonska ambalaža, sa jednom do četiri jabuke. Stare sorte oduvek su bile privlačne, naročito starijim ljudima, a privlače i medijske kuće što povećava popularnost među stanovništvom. Poslednjih godina sve je veća potražnja za starim, autohtonim sortama. Neke od njih dobijaju sve više na značaju, a i cenovno su u rangu najnovijih i najskupljih sorti.

"Što se tiče regionalnosti, najbolji primer je sorta iz Nemačke - Frojlajn. To je nova sorta koja se uzgaja u celoj Nemačkoj i proizvod je saradnje šest nemačkih zadruga. Počeli su sa prodajom u jesen 2020. godine i žele da ova sorta postane poznata u celoj zemlji. Žele da razviju koncept regionalnosti u trgovini hranom i na sedmičnim pijacama, da nemački kupci prihvate tu sortu kao svoju i da postanu svesni značaja njene prodaje", navodi Dončić.

Jabuke kao grickalice

Isto tako, jabuke mogu da budu i kao grickalice koje se, zajedno sa bezalkoholnim pićima, najviše prodaju po trgovinama. Dončić navodi primer "Rockit apples" s Novog Zelanda.

"To su male jabuke, slatke, a zahvaljujući nedovoljno razvijenom jezgru, mogu se jesti čitave. Stanovništvo, odnosno potrošači žele da budu u pokretu i da imaju kod sebe nešto što mogu da jedu usput, kao grickalice. Da bi se ispoštovao i zdravstveni aspekt bolje je jesti jabuke nego slane grickalice koje su često nezdrave. Rokit jabuke podržavaju takav koncept. Mogu se i reciklirati jer nisu pakovane u plastičnoj ambalaži što je dodatna prednost", tvrdi Dončić.

Može li biofortifikacija rešiti problem neuhranjenosti kod ljudi?

I na kraju, što se tiče zdravlja, jedna od mera koja se sprovodi u svetu je biofortifikacija. Ona predstavlja agronomske i oplemenjivačke postupke obogaćivanja jestivih delova biljaka esencijalnim elementima. Dončić takođe navodi primer Nemačke gde je razvijena jedna od tih tehnika. Tačnije, u jabuku, u sortu Selstar, unosi se selen specijalnim đubrivima posredstvom folijarne ishrane. Jabuka inače sadrži selen, a dodat folijarnom ishranom prirodna je alternativa suplementima ishrane.


Tagovi

Dalibor Dončić Selstar Selen Prodaja jabuka Pakovanje jabuka Reciklaža Frojlajn jabuka


Autor

Bojan Kecman

Više [+]

Dipl.inž.poljoprivrede Bojan Kecman specijalizovan je za integralnu i organsku proizvodnju i zaštitu voća i povrća. Takođe se bavi voćarstvom, uzgaja kruške, šljive i crvenu ribizlu.