• COVID i poljoprivreda
  • 07.01.2021. 15:00

Kako su društvene mreže pomogle poljoprivrednim proizvođačima u doba korone?

Kada je uvedeno vanredno stanje, novi propisi onemogućili su i posetu pijacama - što je svakako doprinelo lošem poslovanju, pa samim tim i mnogo lošijoj finansijskoj situaciji mnogih porodica u Srbiji.

Foto: Depositphotos/ivonnewierink
  • 144
  • 29
  • 0

Nažalost, prošla godina će ostati upamćena kao godina koja nije išla na ruku poljoprivrednim proizvođačima, jer je većina njih bila na velikom gubitku i čini se da je sve bilo podređeno epidemiji izazvanoj virusom korona. Ipak, oni su se na razne načine dovijali kako bi bar delimično ublažili gubitke koji su ih snašli zbog ovog virusa koji je čini se porobio čitav svet.

Kada je uvedeno vanredno stanje, novi propisi onemogućili su i posetu pijacama - što je svakako doprinelo lošem poslovanju, pa samim tim i mnogo lošijoj finansijskoj situaciji mnogih porodica u Srbiji. Prošle godine je i većina manifestacija je otkazana (sem onih koje su organizovane s početka 2020. godine) te su bili uskraćeni svi i proizvođači koji plasiraju proizvode, ali i ljubitelji dobre hrane, muzike i zabave.

"Ijade" poput Kupusijade u Futogu, zatim "Čvarak festa" u Kaću i "Dana oraha" u Vitkovcu, otkazane su i manifestacije poput "Dana gljiva" u Svrljigu, a i mnoge druge nisu ugledale svetlost dana.

Sajmovi i pijace na onlajn platformi

Čak je i Novosadski sajam održan onlajn što je svakako organizatorima bio veliki izazov. Prema podacima Novosadskog sajma koji se održan na platformi expoonline.rs učestvovalo je 205 izlagača iz osam zemalja, a isti je propratilo 73.000 posetilaca. Održano je 312 B2B sastanaka i 48 stručnih skupova koje je pratilo oko 9.000 gledalaca.

Otvoren prvi onlajn Međunarodni sajam poljoprivrede - budućnost agrara leži u digitalizaciji

Međutim epidemija izazvana virusom COVID-19, uticala je na to da se otkaže tradicionalni četvrti po redu, Poljoprivredni sajam u Jaši Tomić.

Poljoprivrednici su se zbog pandemije dovijali na razne načine, mnogi su se organizovali, te su nikle onlajn pijace u skoro svim gradovima u Srbiji. Građani su putem platformi mogli da naručuju voće, povrće, ali i ostale poljoprivredne proizvode, koji su im stizali na kućnu adresu

Ostali su se reklamirali preko fejsbuk stranica i na taj način su pokušali da prodaju i plasiraju proizvode. Poljoprivrednici s kojima smo tokom predhodne godine razgovarali, naveli su da im je ova pandemija donela mnogo nedaća, ali su sa druge strane naučili i kao da plasiraju proizvode putem interneta.

Prodaja putem društvenih mreža

U razgovoru za Agroklub Suzana i Petar Kovačević istoimenog gazdinstva iz Beočina, kazali su kako imaju tezge na pijacama u Veterniku i Futogu, a u planu im je da se prošire i na novosadskim.

"Dobro je da sam u doba korone i vanredne situacije imala fejsbuk stranicu te sam radila konstantnu dostavu, pa veliku krizu nismo previše osetili", ispričala nam je Kovačevićeva.

Prošle godine na razne načine se "snalazila" i porodica Janićević koja živi u selu Berevce na Šarplanini, a oni proizvode nadaleko čuveni šarplaninski sir. Svoj sir sada prodaju preko svog sajta, a do pojave korone su izlagali proizvode na sajmovima na Kosovu i Metohiji.

U čemu je tajna šarskog sira?

"Imali smo nekoliko poziva za gostovanja na festivalima u Beogradu i Novom Sadu. Međutim većina je odložena zbog virusa korona i zato nismo se nažalost odazvali", rekao nam je Jadran Janićević.

I poljoprivrednica Dušica Pavlović iz Brusa koja pravi zimnicu, slatko i pekmeze pod brendom "Dudina teglica" je kao i većina osetila krizu zbog pandemije. Navela kako se cele godine dobijala na razne načine, jer ni ona ni njen suprug ne rade te im je prodaja njihovih proizvoda jedini izvor prohoda. Pavlovićeva ima svoju tezgu u Brzeću, a kako kaže zbog korone i vanrednog stanja turisti su prestali da dolaze, turizam je stao, a sa njim i njihov posao.

Prema njenim rečima, u tim momentima im je bilo veoma finansijski teško, ali je pred "kraj" epidemije videla grupe na društvenim mrežama i tada je rešila da izbaci oglas, da bi nakon oglašavanja krenula ponovo i prodaja, ali pomalo. Kasnije je platila oglas na svojoj fejsbuk stranici i konačno je počela da prima veće porudžbine. 

"Generalni je zaključak da je korona mnogo uticala na posao, a turizam je stradao najviše", rekla je Pavlovićeva uz nadu da će se situacija popraviti.

Pomoć i putem potkasta

I u okviru projekta "Čuvarkuća" organizovale su se razne manifestacije čiji je cilj osnaživanje žena u selu, te zbog pandemije virusa korona, ni ovde se više nije moguće okupljati i umrežavati na dosadašnji način, te je Fondacija 021 pokrenula potkast "Preduzetnice" koji se jednom mesečno objavljuje na MultiRadiju.

Nadamo se da ne ova godina biti drugačija i da ćemo se svi vratiti uobičajenim aktivnostima, a do tada nosite maske i držite distancu.


Tagovi

Virus korona Poljoprivreda Plasianje proizvoda Onlajn sajam Internet prodaja


Autor

Ljiljana Milovanović

Više [+]

Poljoprivredna tehničarka voćarsko - vinogradarskog smera sa bogatim novinarskim iskustvom u različitim medijima. Dobtinica nagrade za najbolju novinarku Dnevnika 2010. godine. Ljubitelj pasa.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojen oglas

KLUB

Basta na m je u pozadini ali ju jos nismo sejali #mojepovrće