• Geografska oznaka
  • 07.11.2019. 16:30

Autentična hrana i rukotvorine su najbolji brend Srbije 

U Srbiji više od 50 prehrambenih proizvoda i rukotvorina ima oznaku geografskog porekla.

Foto: Naled
  • 104
  • 5
  • 0

U Grijer kući u Švajcarskoj, više od 170.000 turista svake godine može uživo da posmatra pravljenje unikatnog sira sa geografskom oznakom i kupovinom proizvoda i suvenira doprinese razvoju lokalne zajednice. Mesto ovako razvijenog iskustvenog turizma u Srbiji ne postoji, iako je naša zemlja zaštitila više od 50 proizvoda, po čemu je ispred Švajcarske.

"To je jedan od primera dobre prakse predstavljenih na prvom Švajcarsko-srpskom forumu, koji su organizovali SEEDEV i NALED, uz podršku Švajcarske razvojne saradnje, a koji pokazuju kako proizvodi sa geografskom oznakom (GI) porekla mogu biti pokretači razvoja lokalne i regionalne ekonomije, malih i velikih proizvođača, čuvari tradicionalnih tehnika proizvodnje i kulturnog nasleđa", rečno je na Švajcarsko-srpskom forumu o proizvodima s geografskim poreklom "Original iz Srbije".

U svetu oko 8.000 proizvoda sa geografskom oznakom 

U svetu, proizvoda sa GI oznakom ima oko 8.000 i to samo u domenu poljoprivrede i hrane, od čega je gotovo polovina (3.900) registrovana u Evropi. Vrednost prometa ovim proizvodima samo u Evropskoj uniji premašuje 55 milijardi evra godišnje i čini 15% evropskog izvoza hrane i pića, saopštio je NALED. 

Leskovački ajvar, užička pršuta, zlatarski sir, pirotski ćilim, ariljska malina, bezdanski damast, Sirogojno pletenine, tekeriški peškir i grnčarija iz Zlakuse, samo su deo liste autentične hrane, rukotvorina i zanata, čiji je razvoj podržala Vlade Švajcarske kroz brojne programe.

"S obzirom na to da su tradicija i nasleđe srpske gastronomije podjednako vredni kao švajcarski, radili smo na jačanju vidljivosti GI proizvoda, boljem razumevanju njihovog tržišnog potencijala i upravljanju kvalitetom. Naša podrška usmerena je na ohrabrivanje proizvođača da udruženo rade na promociji i plasmanu GI proizvoda, jačanju njihovih kapaciteta i kontroli kvaliteta proizvoda," izjavio je Filip Ge, ambasador Švajcarske u Srbiji.

Učesnici foruma o proizvodima s geografskim poreklom "Original iz Srbije"

Proizvodi s geografskom oznakom sinonim za kvalitet

Vladan Vasić, član UO NALED-a i gradonačelnik Pirota, grada čiju slavu u svetu pronose pirotski ćilim, kačkavalj i peglana kobasica, istakao je da osim hrane i rukotvorine mogu da budu vredan resurs za lokalni ekonomski razvoj.

"Izrada rukotvorina predstavlja drugi najvećih izvor prihoda poljoprivrednih gazdinstava u EU i da bi se Srbija primakla tom rezultatu, potrebna je sistemska podrška države i lokalnih samouprava udruženjima proizvođača, u pakovanju, dizajnu i plasmanu. Čak 56% udruženja ističe da im je upravo to potrebno, a svako drugo nema svoj prostor za rad i za takvu vrstu podrške gledaju u svoju lokalnu samoupravu," dodao je Vasić.

Proizvodi s geografskom oznakom su sinonim ne samo za autentičnost već i za kvalitet. Kako je saopšteno za tri četvrtine naših građana, GI oznaka je potvrda da su sastojci korišćeni za pripremu isključivo iz kraja iz kojeg je proizvod, a 54% da je proizveden na tradicionalan način.

Istraživanje stavova potrošača, sprovedeno neposredno pre foruma, pokazalo je i da građani najčešće kupuju proizvode sa GI oznakom zbog ukusa (69%), uverenja da su zdraviji (56%), da su pravljeni ručno i domaćinski (53%) i zbog želje da pomognu razvoj srpskih proizvoda (50%).


Tagovi

Proizvodi s geografskom oznakom Istraživanja NALED Ambasada Švajcarske u Srbiji Filip Ge Vladan Vasić


Autorka

Slađana Aničić

Slađana je diplomirani profesor srpske književnosti i jezika s dugogodišnjim iskustvom u novinarstvu. Urednica je Agrokluba.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi