• Poljoprivredna mehanizacija
  • 03.11.2019. 18:00

Ispravna poljoprivredna mehanizacija glavu čuva

U poslednje tri godine u proseku 40-oro ljudi pogine zbog učešća u saobraćajnim nezgodama sa poljoprivrednim mašinama, a oko 400 bude povređeno, podaci su Agencije za bezbednost saobraćaja.

Foto: Depositphotos/witoldkr1
  • 186
  • 9
  • 0

Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja u poslednje tri godine u proseku 40-oro ljudi pogine zbog učešća u saobraćajnim nezgodama sa poljoprivrednim mašinama, a oko 400 bude povređeno.

Ispravna i adekvatno obeležena poljoprivredna mehanizacija je neophodna kako se ovakve nezgode ne bi dešavale. "Ovi podaci nam govore da i dalje treba da radimo bez obzira na to što imamo poboljšanje u tom smislu," navodi Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja.

Mehanizacija stara nekoliko decenija 

Osim ispravne mehanizacije, neophodno je voziti u skladu sa saobraćajnim propisima. Poljoprivrednici moraju da adekvatno osvetle svoja vozila kako bi se smanjila mogućnost za izazivanje saobraćajnih nezgoda. Međutim, neki od njih potvrđuju da mehanizacija nije dovoljno ispravna i da je stara i nekoliko decenija.

"Nije mi sve ispravno, zato što su mašine stare po 30 godina, sve je to staro i drhtavo. Borimo se da to bude kako treba," navodi poljoprivrednik Branko Opačić.

Stručnjaci upozoravaju da je najveća opasnost i mogućnost za dešavanje saobraćajnih nezgoda u periodima kada je mrak i mračnije. "Treba da paze mladi vozači. Treba da paze i stariji vozači. Ne treba da se opuštamo. Pogotovo u časovima kad počinje da se smrkava. U jutarnjim satima, pre izlaska sunca i u zalasku sunca. Tada je najopasnije. Najmanja koncentracija vozača je između 16 i 18 časova," objašnjava instruktor vožnje Dejan Belous.

U Agenciji za bezbednost saobraćaja navode da se dešava da je poljoprivredna mehanizacija neosvetljena. "Vrlo često su vozila neosvetljena, ali ta svetla nisu više od 1.000 dinara, a i mi ih poklanjamo u našim kampanjama. Takođe, svako vozilo mora da ima tablu za označavanje sporih vozila i to podrazumeva da će to vozilo biti vidljivije," poručuje Ilić.

Otkriće japanskih naučnika moglo bi sprečiti prevrtanje traktora?

U Vojvodini bezbednost na višem nivou u odnosu na druge delove Srbije

Ova jesen počela je bez kiša i obilnih padavina što je, objašnjavaju stručnjaci, povoljno uticalo na smanjenje saobraćajnih nezgoda sa poljoprivrednom mehanizacijom.

"Ovo vreme pogoduje u tom smislu što nemamo otežane uslove u saobraćaju. Očekujemo kišno vreme i maglu, slabiju vidljivost i u tom smislu je povećan rizik učešća u saobraćaju, pogotovo na putevima gde se kreću ovakva vozila i zato apelujemo pre svega na ostale učesnike u saobraćaju da u tim situacijama na putevima budu zaista oprezni, a za vlasnike ovih vozila takođe da drže ta vozila u potpuno ispravnom stanju sa svom signalizacijom i sa svom drugom opremom," objašnjava Ilić.

On ističe da je u Vojvodini bezbednost na višem nivou u odnosu na druge delove Srbije u kojima postoje brdovita područja i putevi. Kako navodi, 70 odsto onih koji su poginuli u saobraćajnim nezgodama sa traktorima su učestvovali u nezgodi sa jednim vozilom, a uglavnom se, navodi, to vozilo prevrne i tako dođe do nezgode. Dodaje da je najveći broj poljoprivrednika koji su na ovaj način izgubili živote starosti od 50 godina.

"Ovi smrtni ishodi se dešavaju u toku celog dana kada upravljaju vozilom i kada ne procene dobro nagib i tada dođe do prevrtanja. Ostalih 30-ak odsto dešava se na ostalim putevima i to najčešće zbog slabije vidljivosti i nepromišljenog preduzimanja radnji kod ostalih učesnika u saobraćaju poput nepropisnog preticanja, zatim nedovoljno procenjene situacije i tako dalje," objašnjava Ilić.

Bez upuštanja u rizične situacije i oprez na putu 

Podseća da je neophodno da se ostali učesnici u saobraćaju pridržavaju ograničenja brzine, da adekvatno procenjuju situaciju i da se ne upuštaju u rizične situacije zato što su ova vozila, osim traktora i većih gabarita što, podseća, podrazumeva da neko drugo vozilo mora da napravi veći manevar da bi preteklo to vozilo.

"Ono što se pokazalo kao veliki problem je to da vozači traktora i poljoprivrednih mašina, kada skreću ili se uključuju u saobraćaj ne procene dobro situaciju. Upuste se u skretanje, a da ne vide da li je to bezbedno da urade. Ukoliko se neki drugi učesnik u saobraćaju kreće većom brzinom nego što je to dozvoljeno, nastaje problem," navodi Ilić.

Apeluje da i poljoprivrednici koji upravljaju poljoprivrednom mehanizacijom i ostali učesnici u saobraćaju moraju da budu oprezni, poštuju saobraćajne propise i vode računa o ponašanju u saobraćaju kako bi se ovakve situacije maksimalno izbegle, prenosi RTV.


Tagovi

Poljoprivredna mehanizacija Ispravnost Saobraćajne nezgode Milan Ilić Branko Opačić Dejan Belous


Autorka

Andrijana Glišić

Student žurnalistike i ljubitelj digitalnih medija.

Izdvojeni tekstovi

Izdvojeni oglasi