Veliki broj saobraćajnih nezgoda izazvali su vozači traktora, najviše zbog tehničke neispravnosti
Počela je kontrola tehničke ispravnosti traktora u onim preduzećima koja za to imaju ovlašćenje. To je obeveza koju vlasnici poljoprivredne mašine moraju uraditi svake godine, kako bi bez problema bili učesnici u saobraćaju. Bez potvrde o izvršenom tehničkom pregeldu ispravnosti ne važi ni nalepnica o trajnoj registraciji, i takvo vozilo ne može u saobraćaj.
Direktorica Auto moto kluba Ruma Dragana Stojisavljević kaže da kontorlu tehničke ispravnosti traktora vlasnici mogu obaviti do kraja maja, što predstavlja njihovu zakonsku obavezu.
"Mi smo nekada odlazili u domaćinstva i tamo obavljali tehnički pregled. Međutim to sada nije moguće pa se tehnički radi kod nas na poligonu gde vršimo kontrolu svetlosne signalizacije, kočionog sistema, ispravnost pneumatika. I kod traktora se obavlja tehnički pregled kao kod svih ostalih vozila, a ono što najviše uočavamo kao neispravnost je osvetljene", kaže Stojisavljevićeva.
"Poneki vlasnici ugrađuju i dodatno osvetljenje što nije dozvoljeno i traktor u saobraćaj može samo u onakvom stanju u kome je prošao tehnički pregled. Poljopriverdnici kod nas dovoze traktore na kojima je najviše ugrađeno svetlosnih mesta, što nije dozvoljeno, i to mora odmah da se ispravi, kako bi se dobila potrvda o tehničkoj ispravnosti", kaže direktorica Auto moto kluba Ruma.
Veliki broj saobraćajnih nezgoda izazvali su vozači traktora, najviše zbog tehničke neispravnosti. Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja u periodu od 1997. do 2021. godine dogodilo se 27.000 saobraćajnih nezgoda sa traktorima u kojima je poginulo 1.637 osoba. Ovaj podatak se odnosi samo na nezgode na javnom putu, bez onih koje su se dogodile na nekategorisanim i poljskim putevima. Da bi se ovo izbeglo potrebno je redovno obavljati tehnički pregled, a zakonska rešenja omogućavaju da se to obavi kod svih traktora.
"Više ne postoji razlog zbog kojeg neki ne može da prođe tehnički pregled i bude registrovan, zakonska rešenja su fleksibilna u tom pogledu, pa primera radi i traktor koji je kupljen na vašaru bez papira i slično, može uz overenu izjavu dva svedoka, kod notara da bude registrovan", kaže ova direktorica i dodaje da to važi i za one sa veoma starim datumom proizvodnje.
"Važno je da vlasnici ovih mašina shvate značaj tehničkog pregleda i da stare traktore koji im stoje u dvorištu registruju, jer u suprotnom nemaju nikakvu vrednost. Svima mora da bude jasno koliko su neispravni traktori opasnost u saobraćaju. To nije dobro ni za vlasnike, ali ni za ostale učesnike u saobraćaju", kaže Stojisavljevićeva i dodaje da je najveći problem u sezoni poljoprivrednih radova koji se obavljaju i noću, kada loša svetlosna signalizacija može da bude jedini uzrok saobraćajne nezgode, neretko i sa tragičnim posledicama.
Ovome dodajmo i podatak da svaki traktor mora da ima i rotaciono svetlo, ali i kabinu ili zaštitni ram, za šta je država obezbedila i subvencije. Rok za postavljanje ramova je produžen do kraja 2025. godine, a prema nekim procenama u našoj zemlji je bez zaštitnog rama trenutno blizu 100.000 traktora. Najviše takvih je u centralnoj Srbiji, zatim u Mačvi, a najmanji procenat je u Vojvodini.
Ovo je veoma važno jer je veliki broj saobraćajnih nezgoda izazvan gubitkom kontrole vozača, usled čega dolazi do prevrtanja vozila, a posledice kod onih koji nemaju kabinu ili zaštitni rim, mogu biti tragične.
Tagovi
Autor