• Zanimanja u poljoprivredi
  • 04.10.2019. 08:00

Mnogi poljoprivredu još uvek vide kao staromodnu granu, ali nisu u pravu

Proizvodnja hrane već dugo je smatrana kao delatnost koja je vezana za tradiciju i kako ne zahteva posebne veštine i znanja. Upravo iz tog razloga poljoprivredom su se bavili ljudi raznih profila.

Foto: Depositphotos/halfpoint
  • 99
  • 5
  • 0

Do nedavno je u poljoprivredi bilo poznato svega nekoliko zanimanja za koja su se ljudi mogli specijalizovati. Razvojem informacionih tehnologija svet je postao jedan veliki grad (selo). Danas, sve kreće od potrošača. Zatrpani raznim informacijama, stare percepcije prema hrani menjaju se i nove se pojavljuju. Predstavljanje dobrog ugleda u javnosti uz ispunjavanje zahteva potrošača kritičnije je nego ikad pre. Za poljoprivredu i delatnosti usko vezane za agrar to znači potpunu revoluciju u razumevanju industrije. Savremeni trendovi kreirali su nova zanimanja koja su sve traženija. 

IT agronomi i veterinari

Nauka sakupljanja podataka, analize i primene najboljih rešenja postaje sve jednostavnija. U prošlosti agronomi su bili stručnjaci koji su sakupljali znanja iz različitih sfera uticaja na proizvodnju bilja. Većinu znanja su prikupljali na studijima, seminarima, od starijih kolega, poljoprivrednika i sopstvenim radom u polju. Veterina nije puno odmicala.

Danas, kako bi uspeli sakupiti podatke i interpretirati na najpovoljniji mogući način, agronomi odnosno veterinari moraju poznavati različita područja Interneta. Jednostavno rečeno, to je kompleksna delatnost u kojoj stručnjaci imaju znanja i veštine spajati razne uređaje i alate pomoću interneta u cilju sakupljanja, analize i interpretiranja podataka u stvarnom vremenu na određenom području.

Ali zašto je to sve važno?

U prosečnom supermarketu, raspon različitih proizvoda koji se nude sada je zapanjujući. Od sezonskog voća i povrća do egzotičnih ili malo poznatih proizvoda, potrošači imaju raznovrsniju ponudu nego ikad. Kako se povećava potražnja za zdravim namirnicama, poznatog porekla, odgovarajuće cene, tako se zahtevi i kritike prebacuju na leđa onih koji vode poljoprivredu. Poslovi u IT agronomiji i veterini povećavaju svoju popularnost kako poljoprivredna industrija radi na uzgoju novih i različitih proizvoda. Povećanjem broja stanovništva na planeti svakodnevno se razvijaju novi oblici i tehnologije proizvodnje hrane. Poznavanje informacionih tehnologija biće svakodnevica budućih agronoma i veterinara. 

Proizvođači zdrave hrane

Zdrava, neprerađena i sirova hrana su među najvećim svetskim trendovima trenutno. Dakle, budući da je trend zdrave ishrane (vegetarijanstvo, veganstvo, minimalizam i sl.) toliko velik, ne čudi da se i potražnja za specifičnom hranom brzo povećava. Za one koji traž posao, to znači više položaja u poljoprivredi koja okružuje voće, povrće i druge proizvode prilagođene generaciji poznavanja zdrave ishrane. Dakle, sve je u razvijanju dodatne vrednosti za cenu koju su potrošači spremni platiti. Tu se razvija potražnja za ekološkim, lokalnim i nutritivno bogatim namirnicama.

Farme se moraju više nego ikad prilagoditi različitim trendovima i zahtevima neprestano promenljive industrije. To znači da je poljoprivreda zdrave hrane idealan posao za one koji u svom svakodnevnom radu više vole raznolikost i brze promene, u zavisnosti od trenutnih potreba industrije i trendova potrošača.

Marketing u poljoprivredi

Poljoprivreda se sve više pomno posmatra od strane potrošača i medija, što znači da je marketing sve aktivniji i aktivniji, a posebno pre nego što se neki proizvod probije do polica neke trgovine. Za one koji razmišljaju o poljoprivrednom marketingu, ova je promena dobra stvar. To znači da se razvija sve veća potražnja za raznim marketinškim pozicijama, od upravljanja događajima do odnosa sa javnošću.

Nekima je izgled sve, nekima je važno da jedu lokalnu hranu, a nekima je bitna brzina pripreme hrane. Moglo bi se govoriti o različitim zahtevima konzumenta danima. Poljoprivrednici su prisiljeni prepoznavati kritike ciljanih grupa i iskoristiti ih kao odgovor njihovim zahtevima. Razvojem društvenih mreža poljoprivredni marketing razvio se nezaustavljivom brzinom. Vrlo je jednostavno doći do potrošača finalnog proizvoda. Ali praksa pokazuje drugačije. Još uvek se nedovoljno investira u marketinške aktivnosti. Oni koji su to prepoznali shvataju kako ih samo marketing može izdvojiti od konkurencije. Razumevanjem trenutnih događanja u ekonomiji može se konstatovati kako su poslovi u marketing u porastu, bez sumnje.

Tehnički stručnjaci

Ne postoji industrija u današnje doba gde tehničari nisu deo standarda. Od proizvodnje do pakovanja, od setve do žetve, automatizacija igra ogromnu ulogu u današnjem poslovanju, posebno kada je u pitanju moderna poljoprivreda. Danas, poljoprivredna tehnologija daleko prevazilazi kombajne ili mašine za mužu, što posao poljoprivrednog tehničara čini još zanimljivijim pružajući svestranije mogućnosti za razvoj karijere nego što se misli. Sa toliko različitih područja poljoprivredne tehnologije, moguće je pozicionirati se i postati stručnjak za određeni sektor; što dodatno povećava vrednost i stavlja tehničare u odličnu poziciju za buduće izazove.

Bez obzira odlučite li raditi u laboratoriji koja razvija nove tehnologije zajedno sa naučnicima ili radije radite na terenu sa zelenim energetskim rešenjima za poljoprivredna gazdinstvima, poljoprivredna tehnologija se neprestano razvija u oba slučaja. To znači da postoji sve veća potražnja za kvalifikovanim pojedincima. Treba imati na umu kako je sve više mogućnosti da se radi nešto posebno sa mašinama, automatizacijom i slično, osim jednostavnog popravljanja postojećih mašina.

Gde smo tu mi?

Ovde su nabrojana samo neka od savremenih zanimanja u poljoprivredi. Naravno, postavlja se pitanje; gde mladi mogu izučiti buduća zanimanja? Studiranje u obrazovnim institucijama nikako nije dovoljno. Daleko važnija je vizija, entuzijazam, praksa i mogućnost donošenja sopstvene procene. Pruža li naša okolina te mogućnosti? Uspešne poljoprivredne države razlikuju se po tome što se mladima omogućava poznavanje realnosti. Pod realnošću podrazumeva se odlazak mladih kod uspešnih stručnjaka na praksu gde direktno upijaju znanja o stvarnim zbivanjima i zahtevima tržišta.

Tako pripremljeniji mladi stručnjaci shvataju suštinu potreba gazdinstava pa se specijalizuju za pojedinu delatnost koja u datom trenutku najviše doprinosi celokupnoj ekonomiji države.


Tagovi

Zanimanja Agronomi Informacione tehnologije Internet stvari Zdrava hrana Tehnologija Marketing Obrazovanje


Autor

Vladimir Miloš

Vladimir Miloš je magistar ekonomije sa specijalizacijom u poljoprivredi. Studirao i radio u Kraljevini Holandiji, radio na mnogim međunarodnim projektima, dobitnik dve dekanske nagrade, svojevremeno urednik studentskog časopisa "Plug". Poruka: Rizikuj! - Ako pobediš bićeš srećan, a ako ne pobediš bićeš mudriji.

Izdvojeni tekstovi