"Neki klinci iz sela su me pitali zašto ne prodajem fotografije na internetu. Pomislio sam, pa kako ću ja to? Nisam znao ni reč engleskog, ali krenuo sam polako", kaže za Agroklub Dušan Kostić.
Nepregledne oranice u suton, oranje u zoru, voćnjaci u punom rodu, traktorista koji neumorno prska soju, žetva pšenice - samo je mali deo ruralnih motiva iza kojih stoji fotograf Dušan Kostić iz Đurđeva. Njegove stok fotografije, koje plasira pod pseudonimom fotokostic, često su ilustracija i tekstova na Agroklubu. Zato smo jednostavno morali da otkrijemo ko stoji iza njih.
U svojoj 69. godini, daje sve od sebe - gde god je prilika za odličnu fotografiju sela i radova na njivi, tu je i on.
"Takvo mi je zanimanje, fotoaparat je uvek uz mene. Moji drugari poljoprivrednici iz sela me zovu kada krenu da oru, žanju, prskaju, sedam u svog terenca i krećem da uhvatim najbolji trenutak", počinje priču naš sagovornik.
I tako već punih 50 godina. Završio je srednju umetničku školu "Bogdan Šuput" u Novom Sadu, ali kako kaže, interesantno je da ga u tom periodu fotografija nije zanimala.
"Fotografisanje je došlo iz dosade u vojsci, imao sam tada 20 godina. Nabavio sam fotoaparat i krenuo. Prošao sam sve faze, imao sam foto radnju u Đurđevu, fotografisao sam svadbe, mature, radio reklamne fotografije, sve po redu. Ipak, umori se čovek od toga, to je mučenje, a nema ni zarade."
Onda, pre 15 godina, sasvim iznenada je "okrenuo ploču" i počeo da se bavi stok fotografijom.
"Neki klinci iz sela su me pitali zašto ne prodajem fotografije na internetu. Pomislio sam, pa kako ću ja to? Nisam znao ni reč engleskog, ali krenuo sam nekako. Tokom prve godine nije bilo nikakve zarade. Sa 100 ili 200 fotografija, koliko sam tada imao, teško je bilo izboriti se sa konkurencijom", kaže ovaj fotograf.
Počeo je od modne i studijske fotografije, misleći da je tu najbolja zarada. Ipak, kao čoveku sa sela, bilo mu je prirodno i logično da fotografiše ono što mu je svakodnevno pred očima.
"Iz seljačke sam kuće, imam zemlju, jedno vreme sam se i bavio poljoprivredom. Tu sam na svom terenu, znam kada se šta radi na njivi, u bašti. Polako sam krenuo sa poljoprivrednim motivima, pratio sam statistiku kako se šta prodaje i zaista, pokazalo se kao odlična odluka."
Danas, stvari su potpuno drugačije, a fotografije plasira u šest stok agencija. Samo na shutterstocku ima više od 16.000 različitih, od kojih je najveći deo iz ruralnog i agrarnog sveta.
"Poljoprivreda je malo kompleksnija za fotografisanje, treba izaći na njivu, potrefiti dan, naći traktor, traktoristu. Tu sam ja dobar, znam sve u selu, znam ko ima kakav traktor. Javljaju mi i kada je zalazak sunca, krećem na njivu i "lovim" dobar kadar. Bude 100 pokušaja, nekada i po dva, tri puta dnevno idem na njivu, jer je najvažnije da svetlo bude dobro", priča on.
A kada mu trebaju modeli ispred objetkiva, najčešće to bude njegov sin.
"Imam puno fotografija sa motivom kako neki momak analizira zemlju ili slično. E to je moj sin, ali on nije zemljoradnik", kaže kroz smeh naš sagovornik.
Najčešći kupci njegovih fotki, kaže, su iz Amerike, Brazila i Argentine.
"Troškovi su mi mali, nemam mnogo ulaganja, osim u opremu. Cene fotografija su različite, zavisno od licence. Deluje i malo depresivno, jer im je nekada cena svega 10 ili 20 centi, ali opet, ako puno prodam u toku dana, može da se zaradi. Ipak, sada je manja zarada nego ranijih godina, ali sam zadovoljan."
Kaže da je konkurencija u njegovom poslu ogromna, ali i da su najbolji u ruralnoj fotografiji Ukrajinci, Rusi, Kanađani, Amerikanci.
"Moje fotografije prskanja soje ili kukuruza su među najprodavanijima, tu sam u vrhu. Tu bude 20 ili 30 hiljada takvih motiva u ponudi, što nije mnogo, u poređenju sa, recimo, devojkom koja drži mobilni telefon gde bude i po pet miliona sličnih fotografija", ističe Kostić.
Iskustvo je učinilo svoje, pa sada već zna kada i kako da "potrefi" najbolji kadar.
"Sada ne "promašujem", loše fotke neću ni da pravim, jer znam da će biti loše. Kada sam bio mlađi, imao samo mnogo bezuspešnih pokušaja."
A bez alata nema ni zanata, pa se, kaže, kvalitetna oprema podrazumeva.
Novosađanka Jelena Potrebić odnela nagradu na RuralFoto izboru
"Često sam menjao opremu, dobra optika je najvažnija, tu nema zafrkancije. Na Shutterstock-u su veoma rigorozni, uvek strepim da li će da mi odobre fotografiju ili ne, navala je velika", kaže on na kraju razgovora.
A dok on spremno čeka novu poljoprivrednu sezonu da "uhvati" one najbolje trenutke, mi sa nestrpljenjem čekamo da vidimo i objavimo njegove nove fotografije.
Naslovna fotografija: AK grafika/Shutterstock/fotokostic/Dušan Kostić
Tagovi
Autorka