Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde.
Još i pre nego što je Ministarstvo poljoprivrede uvelo subvencije za poljoprivrednike ispod 40 godina, interesovanje mladih za podizanje zasada, izgradnju farmi stoke ili kupovini zemlje za obradu je raslo. Iako se u Srbiji više govori o odlasku mladih sa sela, nego o problematici mladih poljoprivrednika, mnoga udruženja koja okupljaju mlade poljoprivrednike iz celog sveta, posvećena su definisanju problema mladih u poljoprivredi i razmeni iskustva u njihovom rešavanju.
Na primer YPARD (Young Professionals for Agricultural Development), udruženje mladih profesionalca za poljoprivredni razvoj, često navodi da najveći problem mladih poljoprivrednika u svetu nije samo dostupnost informacija i sredstava, već pristup i sigurnost na tržištu.
Srpsko udruženje mladih poljoprivrednika (SUMP), prepoznalo je ovaj problem i smatra oznaku "proizvod mladog poljoprivrednika" kao dobar način da se mladima za njihov krajnji produkt u poljoprivrednoj proizvodnji obezbedi marketing, plasman i visoka cena na tržištu.
"Oznaka 'proizvod mladog poljoprivrednika' je način raspoznavanja proizvoda, a znači da je proizvod nastao u Srbiji i da ga je proizveo registrovani poljoprivredni proizvođač starosti do 40 godina i da ispunjava EU standarde. Da bi to moglo da se sprovede, potrebno je uvesti pojam 'mladi poljoprivrednik' u zakonodavstvo Republike Srbije, a za šta se SUMP jedini zalaže. Nakon toga bi se moglo stupiti u realizaciju sprovođenja oznake na način koji je najbolji za tržište kako Srbije, tako i drugih zemalja", kaže predsednik SUMP-a Milan Borić.
Danas mladi poljoprivrednici svoje proizvode prodaju na internetu, kvantaškim pijacama ili lokalnim otkupljivačima i tako se "snalaze". Prema rečima Borića, jedan od ciljeva SUMP-a je i zajednički nastup i plasman robe na tržištu, čime bi se količinom i kvalitetom robe mogla ostvariti najbolja cena. Zajednički nastup je deo rešenja problema sa kojima se suočavaju mladi poljoprivrednici.
"Pored oznake, to je udruživanje, informisanost poljoprivrednika, a najbitnija je edukacija kako za proizvodnju, tako i za nastupanje na tržištu", kaže Borić.
Oznaka "proizvod mladog poljoprivrednika" poput oznake geografskog porekla ili lisabonskog žiga treba da garantuje prepoznatljivost i višu cenu od ostalih proizvoda na globalnom tržištu. Ova oznaka bila bi vrsta podsticaja za mlade poljoprivrednike, koji se sve više prepoznaju kao zasebna kategorija u agrarnoj proizvodnji.
"SUMP je uveo pojam 'mladi poljoprivrednik' u Srbiju i jedina smo organizacija koja na ovaj način okuplja i zastupa mlade poljoprivrednike sa teritorije cele Srbije. Imajući u vidu činjenicu da postojimo tri godine, našu inicijativu - pojam 'mladi poljoprivrednik', državni organi ove godine prvi put su konkretno prepoznali", istakao je Borić.
Mladih poljoprivrednika samo 4,7% kod nas
Mladi poljoprivrednici u Srbiji čine tek 4,7 odsto poljoprivrednika, u Evropi taj procenat je šest. Evropska unija raznim povlasticama i merama direktnih plaćanja zalaže se za to da poveća učešće mladih u poljoprivredi zbog njihovog doprinosa osavremenjivanju proizvodnje hrane.
Interesantno je to što su problemi evropskih mladih poljoprivrednika veoma slični problemima srpskih, bez obzira na životni standard, agrarni sistem i geografske uslove. U SUMP-u kažu da članstvom u Evropskom veću mladih poljoprivrednika CEJA (Conseil Européen des Jeunes Agriculteurs) postoji mogućnost da svojim članovima obezbede praksu ili obilazak farmi gde se primenjuju najnovije tehnologije i ne samo to:
"Očekujemo da ćemo u narednim godinama uspeti da se organizujemo po uzoru na udruženja u EU i na taj način jedinstvenim delovanjem ostvarimo najbolje moguće, a između ostalog i poziciju na tržištu", navodi Borić.
Foto: Julijana Kuzmić, Vedran Stapić
Tagovi
Autorka