Jedan od pet finalista u kategoriji svestranih traktora namenjenih mešovitim farmama je i McCormick X6 VT Drive! Po čemu je poseban?
Jedan od pet finalista u kategoriji svestranih traktora namenjenih mešovitim farmama je i McCormick X6 VT Drive, kandidat italijanskog proizvođača "Argo Tractors", koji je testiran krajem prošlog meseca na poljima kod sedišta fabrike u mestu Fabriko (Fabbrico), nedaleko od Verone.
Ovu najnoviju generaciju "McCormick" dizajna čini šest modela - tri sa "Xtrashift" prenosom i tri sa "VT Drive" prenosom, različite snage - X6.420 nominalne snage 81 kW, odnosno 110 konjskih snaga koje sa "Power Plus" dodatnom snagom (u "boostu") dostižu 89 kW odnosno 121 KS, X6.430 nominalne snage 87,5 kW/119 KS (89 kW/133 KS) i X6.440 nominalne snage 94kW/128 KS (103 kW/140 KS).
Bez obzira na to u kojem se od ovih raspona brzina nalazi, moguća su tri načina rada "VT Drive" menjača, koja se mogu menjati jedino kada je traktor u mirovanju. To su automatski, PTO i ručni način, a biraju se rotiranjem potenciometra integrisanog u naslonu desne ruke. U ručnom načinu rada (oznaka Manual) vozač ručicom za vožnju na rukohvatu bira odnos prenosa menjača, a nožnim gasom brzine obrtaja motora. U modu priključnog vratila (PTO oznaka) vozač ručnim gasom odabire brzinu obrtaja motora, a time i broj obrtaja priključnog vratila, dok ručicom za vožnju bira brzinu vožnje traktora. U automatskom načinu rada (oznaka Auto) softverski sistem upravljanja automatski određuje broj obrtaja motora i odnos prenosa u menjaču, koji je optimalan za postizanje željene brzine, da bi traktor radio s optimalnom potrošnjom goriva.
Višenamenska ručica za vožnju, koja se nalazi na naslonu desne ruke, služi za upravljanje najčešće korišćenim funkcijama traktora. Jednostavnim pomeranjem ručice napred ili nazad biramo brzinu vožnje (napred ubrzavamo, nazad usporavamo), pritiskom na dugme biramo i smer vožnje i područje vožnje, uključujemo tempomat, memorišemo brzinu obrtaja motora, spuštanje i dizanje zadnje hidraulike i upravljanje zadnjim hidrauličnim ventilom.
Na toj ručici i na upravljačkoj ploči smeštenoj iznad desnog blatobrana nalaze se kontrolni prekidači za prednji pogon i blokadu diferencijala, pogon na sva četiri točka, priključnu osovinu (zadnju i izborno prednju), elektronsko podizanje hidraulike i prekidači za hidraulične ventile. Standard su pet ventila sa mehaničkom, odnosno elektronskom kontrolom, u kombinacijama prema potrebi - tri mehanička i dva elektronska upravljanjem ili pet elektronskih ventila. Za njihovu snabdevenost zadužena je hidraulična pumpa sa protokom 110 l/min, a za unutrašnje potrošače traktora (upravljanje prednjih točkova, podmazivanje, uključivanje, itd.) postavljena je dodatna pumpa protoka 38 l/min. Elektronski upravljan zadnji podizni kapacitet hidraulike je 5,4 tone a po želji se može odabrati i prednji do 2,5 tone.
Zadnje priključno vratilo (PTO) ima standardne brzine 540/ 550E okr/min, a izborno 540/ 540E/ 1000 i 540/ 540E/ 1000/ 1000E obrtaja u minuti.
Standardna boja traktora je crvena, dok je žuta uvedena samo u marketinške svrhe. I kabina traktora X6 serije proizvodi se u fabrici "Argo Tractora" i potpuno je nova za ovu seriju. Luksuzna klimatizovana kabina sa četiri stuba, u koju se može ući i na leva, ali i na desna vrata, ima odličnu preglednost velike staklene površine sa prozorom, čak i na krovu kabine za bolji pogled kod utovarnih radova, a u noćnim radovima bolju vidljivost osigurava 16 halogenih svetala.
Kabina je svetle unutrašnjosti i dobre ergonomičnosti, zahvaljujući udobnom sedištu sa vazdušnom suspenzijom i logično postavljenim upravljačkim komandama. U levom blatobranu nalazi se integrisano suvozačevo sedište. Upravljač je prilagodljiv prema visini i nagibu. Uz levu stranu upravljača nalazi se ručica za promenu smera vožnje (napred, nazad), neutralni rad motora i aktivaciju parkiranja sa sigurnosnim "zaključavanjem" kočnica. Iako u službenom letku navode kako kabina ima 79 dB, član žirija iz Slovenije je sa svojim instrumentima izmerio nivo buke između 73 i 74 dB (A) pri najvećoj brzini motora kod rada sa različitim priključnim mašinama. Iznad desne upravljačke konzole je ekran osetljiv na dodir, koji reguliše sve funkcije traktora, a preko ISOBUS sistema upravlja se i priključnim mašinama. Za automatsko navođenje traktora po parceli (navigaciju), instalirana je Topcon oprema.
I evo, po običaju, još nekoliko brojki za kraj. Ukupna dužina traktora je 4,4 m, širina 2 m, visina 2,8 m, međuosovinski razmak 2,54 m, klirens 0,48 m, a ugao okretanja 55 stepeni. Odnos težine i snage traktora je 37 kg/KS, odnosno težina traktora bez opterećenja je 4,9 tona a maksimalna težina pod opterećenjem 8,5 tona.
Autor: Renata Prusina, Agroglas, Foto: Renata Prusina