• Protest
  • 24.02.2021. 14:00
  • Zlatiborski okrug, Zlatarsko i Uvačko jezero

U kanjonu Uvca zabranjeni motori "benzinci" - vlasnici čamaca protestuju

Peticiju kojom se od Ministarstva zaštite životne sredine i Zavoda za zaštitu prirode Srbije traži ukidanje odluke o obaveznoj zameni "benzinaca" motorima na elektro pogon, do sada je potpisalo 2.000 građana, koji prete protestima.

Foto: Željko Dulanović
  • 848
  • 41
  • 0

Ukoliko država ne usliši apele i ne ukine uredbu o obaveznoj zameni "benzinaca" motorima na elektro pogon, vlasnici čamaca na Zlatarskom i Uvačkom jezeru neće ove godine kupiti dozvolu za sportski ribolov na vodama Specijalnog rezervata prirode "Uvac", a razmisliće i o drugim vidovima protesta.

Nadležni međutim kažu da je uvođenje motora na elektro pogon jedini način da se dodatno zaštite beloglavi sup i druge prirodne vrednosti usled sve većeg broja turista koji u obilazak ovog dragulja prirode najčešće idu vodenim putem.

Peticiju koju je pokrenulo Udruženje prijatelja Zlatarskog jezera do sada je svojim potpisom podržalo više od 2.000 građana, i ona će ovih dana biti upućena na adresu Ministarstva zaštite životne sredine i Zavoda za zaštitu prirode Srbije koji su i doneli spornu uredbu. U udruženju tvrde da je odluka koja je stupila na snagu početkom ove godine ishitrena, i da će malo ko od vlasnika čamaca moći da kupi motor na elektro pogon koji zadovoljava osnovne potrebe. Pored njih, odluku o bojkotu podržali su i drugi - meštani, vikendaši i ribolovci, kao i ostali zaljubljenici u prirodne lepote dva jezera.

Mnogi protestuju protiv čamaca na elektro pogon

"Motori na elektro pogon koji u potpunosti mogu da zamene one sa unutrašnjim sagorevanjem koji su sada u upotrebi, koštaju više od 7.000 evra, što je za većinu nedostižno. Oni jeftiniji koji su dostupni našem džepu koštaju oko 200 evra, ali nemaju snagu i baterija kratko traje. Zbog toga oni imaju ograničenu namenu i isključivo služe kao ispomoć motorima "benzincima", najčešće tokom pecanja, ili u drugim situacijama", kaže vikendaš Tihomir Stanojević iz Užica, sekretar Udruženja prijatelja Zlatarskog jezera.

Nema prevoza turista ovog leta?

Odluka o prelasku na motore na elektro pogon primenjivaće se na Zlatarskom i Uvačkom jezeru, dok je na Radoinjskom jezeru i dalje ostala na snazi zabrana bilo kakve plovidbe, uvedena pre nekoliko godina zbog povećanog broja gnezdećih parova beloglavog supa u liticama iznad ove, najmanje od tri hidroakumulacije u kanjonu Uvca.

Iz ove odluke izuzeti su plovila vojske i policije, dok je rok za zamenu motora na čamcima čuvarske službe kraj decembra iduće godine. Svi drugi će, ako se nešto ne izmeni, morati da se povinuju ovoj odluci, pa i vlasnici turističkih plovila koji već strahuju da ovog leta neće moći da prevoze turiste.

Odluka o prelasku na motore na elektro pogon primenjivaće se i na Zlatarskom jezeru

Posebno negoduju meštani iz odsečenih zaseoka na obalama Zlatarskog jezera, koji tvrde da će nastaviti da se voze "benzincima" bez obzira na posledice. Oni strahuju i da će zbog ove obaveze prestati da plovi brodić koji četiri dana sedmično saobraća od brane na Kokinom Brodu, a bez koga ovde "nema života" mada u turi, zbog zakonskih ograničenja, može da prevozi najviše 12 putnika.

"Primera radi, do poluostrva na nekadašnjem ušću Tisovice u Uvac, na kome je nekoliko zaselaka i vikendaških naselja, Zlatarskim jezerom od Kokinog Broda ima oko sedam kilometara, i sa motorima na elektro pogon do njih je nemoguće doploviti bez bar dva punjenja baterije, što je van svake pameti", kaže Stanojević i dodaje da kopnom, preko Nove Varoši, Božetića i Debelje ima skoro 50 kilometara kroz vrleti Smudinoga, putem koji je uglavnom razrovan zbog izvlačenja građe i često je neprohodan za putničke automobile.

"Slično je i sa suprotne strane u Ojkovici i Trudovu, kao i uzvodno prema Puljcima."

Kanjon Uvca stanište mnogih zaštićenih vrsta

I rendžeri Specijalnog rezervata prirode "Uvac" smatraju da je odluka preuranjena, ali je Ministarstvo zaštite životne sredine nedavno odbilo njihovu žalbu na rešenje Zavoda za zaštitu prirode Srbije. Inače, kanjon Uvca sa svoim meandrima, stanište je najveće kolinije beloglavog supa u ovom delu Evrope. Pored orla lešinara u njegovim liticama gnezdi se još i 186 drugih vrsta prica, a ovde obitava  i 219 biljnih i 24 vrste riba, od kojih su mnoge su pod zaštitom države.

Kanjon Uvca stanište je najveće kolinije beloglavog supa u Evropi

"Odavno je na snazi zabrana upotrebe motora jačih od 10 konjskih snaga, i da se ona poštovala verovatno da ne bi ni došlo do odluke o obaveznom prelasku na motore na elektro pogon. Rampa kod Vizitorskog centra u Kokinom Brodu koja bi trebalo to da spreči uvek je podignuta, pa su bahati pojednci divljali celo leto po Zlatarskom jezeru sa besnim gliserima i skuterima, igrajući se životima kupača i turista", kaže naš sagovornik i dodaje da zbog toga sada svi plaćaju ceh njihove "bezobzirnosti".                        

Specijalni rezervat prirode "Uvac" zahvata 7.500 hektara u opštinama Nova Varoš i Sjenica. U preduzeću "Rezervat Uvac" koje gazduje ovim prirodnim dobrom kažu da će kao upravljači morati da sprovedu odluku nadležnog Ministarstva zaštite životne sredine.

Ovde podsećaju i na to da je Zavod za zaštitu prirode u poslednje tri godine u više navrata ukazivao na potrebu prelaska na motore na elektro pogon. Zbog toga su njihovi vlasnici imali prednost prilikom potpisivanja ugovora za vožnju turista na dva jezera, ali se nikada niko nije prijavio na konkurs sa plovilom ovog tipa.


Tagovi

Kanjon Uvca Zlatarsko jezero Plovila na elektro pogon Peticija Protest Odluka


Autor

Željko Dulanović

Više [+]

Diplomirao na FPN. Tokom tri decenije koliko je u novinarstvu, bio je dopisnik mnogih nacionalnih medija. Omiljene teme su mu iz života meštana planinskih sela, a duboko veruje da nema raja bez zavičaja.