• Virtuelna pijaca
  • 28.12.2018. 18:30

Umesto na pijaci, povrće prodaje preko Fejsbuka

"Meni je mnogo jednostavnije i isplativije skupiti nedeljnu narudžbinu za sve kupce i obaviti dostavu u jednom danu, nego svakodnevno odlaziti na pijacu", kaže Danijel Tkalec, objašnjavajući prednosti prodaje preko Fejsbuka.

Foto: Danijel Tkalec
  • 522
  • 19
  • 0

Uz stalan posao u jednoj privatnoj firmi, Danijel Tkalec (28), po zanimanju trgovac, svaki trenutak svog slobodnog vremena posvećuje poslu koji najviše voli - radu na imanju koje je nasledio od svojih dede i bake u susednoj Hrvatskoj. Njima je, kako kaže, svakodnevno pomagao još od malih nogu, te je već kao dete zavoleo rad na zemlji.

"Moji deda i baka su čitav život, uz zemlju, imali svinje i krave, sve do pre četiri godine kada su, zbog bolesti i starosti, bili prisiljeni da prodaju svu stoku, čime je, kažu, završio najlepši period njihovog života.Tu svoju ljubav, prema zemlji od koje su živeli, preneli su i na mene, pa sam odlučio da nastavim ono što su započeli. Imao sam dosta prednosti u samom startu - sosptvenu zemlju i mehanizaciju, trebala mi je još samo dobra volja i vera da se, uz posao, mogu uhvatiti u koštac i sa poljoprivredom. Krenuo sam sa nabavkom prasića, deo sam ostavio za rasplod, deo sam tovio za sledeću zimu, a te prve godine istovremeno sam krenuo i sa tovom jednodnevnih pilića. Početak je bio težak - prostor koji sam imao nije bio adekvatan, a najveći problem mi je bio to što nisam imao tržište za plasman svojih proizvoda, zbog čega su neizvesnost i strah od neuspeha bili veliki", priseća se Danijel svojih početaka, pre četiri godine.

Kao svetlo na kraju tunela pokazale su se društvene mreže

Svoje prve kupce Danijel je pronašao putem oglašavanja svojih proizvoda u prodajnim grupama na Fejsbuku. Zahvaljujući preporukama zadovoljnih kupaca, mreža novih kupaca počela se povećavati, iz dana u dan. Uporedo sa tim, povećavao se i prihod njegovog gazdinstva, a prvu zaradu odmah je uložio u prostor za tov - postavio je velike viseće hranilice, dužinom celog prostora stavio je nipl pojilice, a kapacitet tovilišta povećao je na 200 komada po turnusu.

Danijel je sa mehanizacijom u startu bio u prednosti

"Nakon prve godine, u kojoj sam probijao led, već sledeće sam se počeo baviti i povrtarstvom. Prvo sam doslovno svaštario, ali sada sam se opredielio za dva do tri useva. Sadim samo ono za što imam osiguran otkup. Kao relativno mali proizvođač nemam kapacitete da zadovoljim potrebe većih trgovačkih kuća, pa svoje proizvode prodajem sam i to isključivo putem društvenih mreža, a kada prikupim narudžbe sam ih i dostavljam na vrata svojim kupcima. Zahvaljujući takvom direktnom kontaktu, u ove četiri godine, mnogi moji stalni kupci, postali su poput članova naše porodice", Kaže Danijel, koji trenutno obrađuje pet hektara zemlje, a vetar u leđa mu je, kaže, podsticaj koji dobija na ukupno obrađenu površinu.

Zbog brzorastuće prodaje na društvenim mrežama potražnja je nadmašila ponudu

Kupovina preko interneta i društvenih mreža poslednjih godina je postala globalan trend, jer je zbog užurbanog načina života, mnogima praktičnije da nabavku obave preko interneta, te da preuzmu naručenu robu na kućnom pragu, bez gubljenja vremena na odlazak u trgovine i na pijacu. Upravo je taj trend Danijel vešto iskoristio za prodaju proizvoda sa svog gazdinstva, što se pokazalo kao pun pogodak jer je, u samo četiri godine, potražnja za njegovim proizvodima nadmašila ponudu.

Ključna je dobra komunikacija sa kupcima

Ističe da je kod prodaje u kojoj nema direktnog, "živog" kontakta, najvažnije izgraditi, a potom i zadržati poverenje na relaciji prodavac-kupac.

"Da biste, kao prodavac, zadobili poverenje kupaca, morate stajati iza svakog svog proizvoda koji uvek mora biti garancija kvaliteta. Vrlo je važno i poštovati dogovorene rokove dostave. Dalje, ključna je i dobra komunikacija sa kupcima, kao i fleksibilnost u dostavi proizvoda na kućni prag svakog kupca. Sve to vam se višestruko isplati, jer prednosti prodaje putem društvenih mreža, pred klasičnom prodajom na pijaci, su zasita velike. Već samim tim što vašu ponudu vidi mnogo veći broj ljudi, u startu imate veliko tržište, a svaki zadovoljni kupac, koji, osim usmene preporuke, napiše i pozitivan komentar, znači još nekoliko novih kupaca, te se potražnja za proizvodima velikom brzinom povećava“, pojašnjava mladi poljoprivrednik.

U ponudi su i pilići

Prodaja "iz fotelje" je efikasnija

U svakom oglasu je, dodaje, navedeno kojim će se danima obavljati dostava i na koje adrese, što omogućava kupcima da sami odaberu termine koji im najviše odgovaraju. Osim što štedi vreme kupcima koji ne moraju tako često da odlaze na pijace ili da stoje u redovima trgovačkih centara, prodaja preko društvenih mreža, tvrdi Danijel, i proizvođačima štedi dragocjeno vrijeme.

"Smatram da je prodaja preko društvenih mreža budućnost, jer, uz niz praktičnih razloga, donosi smanjenje troškova i značajne uštede. Konkretno, meni je mnogo jednostavnije i isplativije skupiti nedeljnu narudžbinu za sve kupce i obaviti dostavu u jednom danu, nego svakodnevno odlaziti na pijacu, što, osim što iziskuje vreme, znači i čitav niz dodatnih troškova, od najma vage, plaćanje stola i slično. Velika prednost prodaje preko Fejsbuka je i to što vreme koje bih potrošio na prodaju na pijaci, sada koristim za rad na svom imanju. Da moram svakodnevno na pijacu, morao bih ili ostaviti sadašnji posao u firmi ili zaposliti radnika koji bi obavljao poslove na mom imanju, a ovako, zahvaljujući prednostima savremenih tehnologija, sam mogu obavljati oba posla", kaže Danijel, koji je srećno spojio znanja i veštine trgovca i poljoprivrednika.


Tagovi

Danijel Tkalec Facebook prodaja Društvene mreže Virtuelna pijaca


Autorka

Sanja Rapaić

Iza Sanje je gotovo 15 godina rada u raznim medijskim kućama i bogato novinarstvo iskustvo.