• Češka Republika
  • 23.09.2021. 12:00

Vladimir Vanja o saradnji Srbije i Češke, malim proizvođačima i prehrambenom nacionalizmu

U Češkoj je intenzivnija proizvodnja, više se koristi tehnika i mehanizacija nego u Srbiji. Manji je udeo malih proizvođača, a mlečno govedarstvo je prilično razvijeno. Šta naša zemlja može da primeni, pitali smo poljoprivrednog atašea R. Češke Vladimira Vanju.

Foto: Julijana Kuzmić
  • 929
  • 51
  • 0

Zemlja partner na 88. Međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu je Češka Republika. Ova zemlja agrarnom trgovinom sa Srbijom postigla je izvoz u 2020. godini vrednosti oko 23,48 miliona evra, dok je uvoz iznosio 21,96 miliona evra. 

Među najznačajnije proizvode koji se iz Češke izvoze u Srbiju su pre svega mleko u prahu i pavlaka, prehrambeni preparati, proizvodi od žitarica, pivo, a takođe i preparati za ishranu životinja. Mi Česima izvozimo prehrambene preparate, preparate za ishranu životinja, suncokretovo ulje, sveže i konzervisano voće - posebno maline, kruške i trešnje, kao i brašno i griz od uljanog semenja - pre svega od sojinog zrna.

Od socijalističkih zadruga do industrijskih kombinata

Krajem prošle godine na poziciju češkog atašea za poljoprivredu stupio je Vladimir Vanja, koji je ovom prilikom govorio za Agroklub.

"Za kratko vreme koliko sam ja ovde, moj prethodnik je imao odličnu saradnju sa srpskim Ministarstvom poljoprivrede, a ja pokušavam da se nadovežem na to. Komunikacija je dobra iako je godina bila malo specifična zbog virusa korona", kaže Vanja, koga smo zatim upitali kako bi uporedio srpsku i češku poljoprivredu?

Predstavljanje zemlje partnera na 88. Sajmu poljoprivrede

"U Češkoj je intenzivnija proizvodnja, više se koristi tehnika i mehanizacija nego ovde u Srbiji. Moja je zemlja dosta specifična, ne samo u odnosu na Srbiju nego i u Evropi. Kad smo bili socijalistička država, svo zemljište bilo je ukrupnjivano u zadruge i više-manje i posle raspada zadržane su te površine koje se obrađuju sistemski u industrijskim kombinatima", navodi i dodaje da je manji broj malih proizvođača nego u Srbiji.

Razvijeno mlečno govedarstvo

Inače, Češka ima 4,2 miliona hektara poljoprivrednog zemljište, od čega je 70 odsto obradivo, sa skoro milion hektara pašnjaka, više hiljada pod voćnjacima, vinogradima i naravno hmeljem. Skoro 96,5 hiljada ljudi anagažovano je u agraru. Kako objašnjava, u ovoj srednjoevropskoj državi, od nekadašnjeg perioda do danas sve se profesionalizovalo, velike firme obrađuju velike površine zemlje u jednoj "tabli".

U zemlji u kojoj je značajna potrošnja i prodaja mleka, samo mlečno govedarstvo je prilično razvijeno. Samo u 2016. godini proizvedeno je 2,8 milijardi litara sa trendom povećanja od 1,3 odsto na godišnjem nivou. Poređenja radi, Srbija proizvodi oko 1,6 milijardi litara godišnje (Proizvodnja mleka u Srbiji i položaj malih farmera, Drašković, Rajković, Kostić, 2010.)

"Problem Srbije je u tome što je ovde preveliki udeo malih proizvođača koji imaju par krava, pa su samim tim veći troškovi proizvodnji. Kod nas su veće farme, pa je proizvodnja jeftinija kad se radi u velikim količinama. Kad vi uzimate mleko sa 20,30 gazdinstava to ne samo da povećava troškove već i rizike u kvalitetu mleka."

Prehrambeni nacionalizam - dobra ideja ili ne?

Češka planira da uvede zakon kojim će zaštiti domaću hranu, iako je svesna politike Evropske unije, odnosno mogućeg kršenja slobode kretanja robe u toj zajednici. Krajem januara, usvojen je amandman na zakon o hrani prema kojem će trgovine veće od 400 m2 morati da prodaju obavezni minimalni udeo prehrambenih proizvoda proizvedenih u toj zemlji, počevši od 2022. godine. Kvota bi sledeće godine trebalo da bude 55 odsto sa ciljem postupnog povećanja da bi u 2028. dosegla 73 odsto.

Plan Češke: U trgovinama najmanje 55 odsto domaćih proizvoda?

"Da, bila je velika rasprava naših zakonodavaca. Mi imamo maleni problem u toj distribuciji. Svi ti trgovački lanci su u stranom vlasništvu, pogotovo je nekim manjim proizvođačima bilo teže da uđu i ispune te zahteve za prodaju. Pa je bila ideja da se to malo zakonski prilagodi i veći udeo domaće proizvodnje bude na policama", kaže Vanja i dodaje da se "naravno Evropa buni" zbog ovoga jer je trgovina hranom, trgovina kao i svaka druga.

Da li će Češka biti istrajna u svojoj ideji, kaže, zavisi od političke situacije i lobista.

U znaku odnovljivih izvora energije i naravno - piva

Na 88. Međunarodnom sajmu poljoprivrede predstavilo se 13 čeških firmi, od Jihočeský chovatel-a, koja se bavi prodajom semena za oplodnju krava, Kooperace Hrotovice-a, koja prodaje krmne smeše do Pivare Ferdinand i Udruženja uzgajivača hmelja.

"Mi predstavljamo češku poljoprivredu i kompanije koje su u vezi sa poljoprivrednom i prehrambenom industrijom. Mi imamo firme sa dobrom genetikom životinja koja je poznata i priznata u svetu, izvozimo i seme bikova. Zatim, imamo firme koje se bave opremanjem poljoprivrednih objekata, one koje rade plinska postrojenja što je naročito sada opularno zbog sve većeg korišćenja obnovljivih izvora energije u poljoprivredi."

Od otpadaka sa gazdinstva pravi se i pelet

Tu su i kompanije koje proizvode pelet, upravo od otpada koji se koristi u obnovljim izvorima energije; slame, kukuruza i drugih otpadaka iz biljne proizvodnje, a opet za sušenje peleta može da se iskoristi temeperatura koja nastaje prilikom sagorevanja biootpada.

Ne možemo, a da ne pomenemo češko pivo i kompanije koje su za sprske ljubitelje ovog pića izložile zanimljive proizvode.

Vrlo dobro poznato češko pivo

"Došlo je i Udruženje proizvođača hmelja, zainteresovane za različine sorte hmelja u Srbiji, jer njihovom kombinacijom dobijate specifične ukuse piva. Tu je jedna pivara, manja, ali koja traži nekoga sa kim bi mogla da se dogovori za distribuciju piva na ovim prostorima", kaže Vanja.


Foto prilog


Tagovi

Vladimir Vanja Poljoprivredni ataše Mlečno govedarstvo Mali farmeri Prehrambeni nacionalizam Pivo Spoljnotrgovina razmena Zadruge


Autorka

Julijana Kuzmić

Više [+]

Diplomirani novinar specijalizovan za agro novinarstvo. U poslu i životu vodi se Ničeovom formulom sreće: jedno "da", jedno "ne", jedna prava linija, jedan cilj...


Partner